Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fråga till forumet - vem gillar torr Szamorodni?

Idag inhandlades en hyfsat stor ungersk tryffel. Kom i samspråk med importören som visade sig också importera viner från öst. Av en slump hade jag den senaste veckan tagit mig igenom ett alldeles lysande tre-pack ungerska viner från Sopron som det visade sig att samme importör stod bakom. Vi kom i samspråk om många av de östeuropeiska viner vi båda gillar och efter ett tag dristade jag mig till att fråga vad han tyckte om Szamorodni száraz (torr Szamorodni). Han sa att han gillade det men att det var en svår vinstil att sälja (det kan jag förstå). Han nämnde att han tidigare hade importerat en torr Szamorodni från Samuel Tinon och att det fanns kvar av samma årgång, 2009. Själv minns jag det vinet som en riktig hästspark men som jag gillade mer och mer och gärna hade haft kvar en flaska av. Jag sa att jag skulle sondera intresset. Frågan till forumet @Daniel A @Mats @Mattias Schyberg är om det finns intresse för att ta in fler flaskor av just 2009:an?
 
Idag inhandlades en hyfsat stor ungersk tryffel. Kom i samspråk med importören som visade sig också importera viner från öst. Av en slump hade jag den senaste veckan tagit mig igenom ett alldeles lysande tre-pack ungerska viner från Sopron som det visade sig att samme importör stod bakom. Vi kom i samspråk om många av de östeuropeiska viner vi båda gillar och efter ett tag dristade jag mig till att fråga vad han tyckte om Szamorodni száraz (torr Szamorodni). Han sa att han gillade det men att det var en svår vinstil att sälja (det kan jag förstå). Han nämnde att han tidigare hade importerat en torr Szamorodni från Samuel Tinon och att det fanns kvar av samma årgång, 2009. Själv minns jag det vinet som en riktig hästspark men som jag gillade mer och mer och gärna hade haft kvar en flaska av. Jag sa att jag skulle sondera intresset. Frågan till forumet @Daniel A @Mats @Mattias Schyberg är om det finns intresse för att ta in fler flaskor av just 2009:an?
Om det jag läser stämmer så är även druvorna till det torra vinet angripna av Botrytis? (visar min okunskap) . Provar gärna ett par flaskor då det inte är något jag druckit förut men det jag läser väcker intresse. Ungern är ju ett av de framstående vinländerna så breddar gärna min kunskap. Är det 50cl flaskor eller?

PS. Ingår tryffel :)
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Om det jag läser stämmer så är även druvorna till det torra vinet angripna av Botrytis? (visar min okunskap) . Provar gärna ett par flaskor då det inte är något jag druckit förut men det jag läser väcker intresse. Ungern är ju ett av de framstående vinländerna så breddar gärna min kunskap. Är det 50cl flaskor eller?

PS. Ingår tryffel :)
Japp 50 cl flaska. Ganska naturlig vinmakning men med litet svavel tillsatt. 100 åriga vinrankor. Botrytis men jäst under flor-täcke i 7-8 år så sötman är uppäten helt enkelt. Vinmakare som jag tror flyttade till Ungern från Bordeaux för många år sedan.
 

Poussard

Medlem
Jag har både kvar av 2007 och 2009, och jag gillar det verkligen. Vin Jaune-stil men sida vid sida kanske man skulle kunna särskilja det på botrytisen, som nämnts.
 

Daniel A

Administratör
Underbart! Klart jag skulle plocka ett par flaskor ifall 2009an kom in igen.

Och ännu bättre om det kom in lite annan szamorodni száraz, men fattar verkligen att det kan vara svårsålt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag inhandlades en hyfsat stor ungersk tryffel. Kom i samspråk med importören som visade sig också importera viner från öst. Av en slump hade jag den senaste veckan tagit mig igenom ett alldeles lysande tre-pack ungerska viner från Sopron som det visade sig att samme importör stod bakom. Vi kom i samspråk om många av de östeuropeiska viner vi båda gillar och efter ett tag dristade jag mig till att fråga vad han tyckte om Szamorodni száraz (torr Szamorodni). Han sa att han gillade det men att det var en svår vinstil att sälja (det kan jag förstå). Han nämnde att han tidigare hade importerat en torr Szamorodni från Samuel Tinon och att det fanns kvar av samma årgång, 2009. Själv minns jag det vinet som en riktig hästspark men som jag gillade mer och mer och gärna hade haft kvar en flaska av. Jag sa att jag skulle sondera intresset. Frågan till forumet @Daniel A @Mats @Mattias Schyberg är om det finns intresse för att ta in fler flaskor av just 2009:an?
Jag gillar både årgång och vin mycket. Svar ja.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Hej hej kul med all denna respons!
- frågan var öppen om huruvida det fanns intresse för att Wine Waves skulle ta in fler av dessa och lägga upp på typ beställningssortimentet så inga förpliktelser. vet ej pris. Återkommer om det blir annat upplägg dvs privatimport eller samordnat. :)
Vad gäller vad man äter till detta tror jag att jag körde på 24 månader lagrad Comté men kanske finns andra som har gjort mer vågade matchningar?
 

LarsW

Medlem
Vad gäller vad man äter till detta tror jag att jag körde på 24 månader lagrad Comté men kanske finns andra som har gjort mer vågade matchningar?
Spontant vill jag prova med sushi. :)
De lite mer funky Finos med flor och jäst och Vin Jaune tycker jag blir kul när man kombinerar med fräschheten, sältan och umanin i sushi. Och det kräver ju lite hästkrafter i vinet för att inte bli överkört av soja, wasabi och ingefära.
 

john b

Medlem
20201127_200546.jpg

Denna det gäller? Hittade två i skåpen och provar idag för första gången. Till ost.
Behaglig storlek på 500 ml tycker jag alltid är bra.
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 21410
Denna det gäller? Hittade två i skåpen och provar idag för första gången. Till ost.
Behaglig storlek på 500 ml tycker jag alltid är bra.
Som en annan stor tänkare, John B tror jag, citerar jag mig själv.

Szamorodni száraz Samuel Tinon 2009.

Fullständigt underbar doft av ädelröta, halm och sultanrussin. Farinsocker, lite halm och rostade kandynötter.
Smaken inte lika härlig. Citerar min fru: känns ofräscht och för gammalt. Håller till viss del med. Saknar syran. Är lite platt, blommig och besk. Finns mycket nötter i.

Drack ihop med tryffelspäckad cheddar. Funkade bra.
Har svårt att se den här flaskan slå igenom sushi och wasabi etc. Finns inte tillräckligt med tandköttskrullsyra tror jag.

Sammantaget bra vin, härlig doft men lite lite trött smak. Skulle gärna testa yngre eller piggare årgångar.

Har jag recenserat fel vin i tråden pga ungerska språksvårigheter tar jag på mig dumstruten och återgår till chillout och apatethic red...
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Som en annan stor tänkare, John B tror jag, citerar jag mig själv.

Szamorodni száraz Samuel Tinon 2009.

Fullständigt underbar doft av ädelröta, halm och sultanrussin. Farinsocker, lite halm och rostade kandynötter.
Smaken inte lika härlig. Citerar min fru: känns ofräscht och för gammalt. Håller till viss del med. Saknar syran. Är lite platt, blommig och besk. Finns mycket nötter i.

Drack ihop med tryffelspäckad cheddar. Funkade bra.
Har svårt att se den här flaskan slå igenom sushi och wasabi etc. Finns inte tillräckligt med tandköttskrullsyra tror jag.

Sammantaget bra vin, härlig doft men lite lite trött smak. Skulle gärna testa yngre eller piggare årgångar.

Har jag recenserat fel vin i tråden pga ungerska språksvårigheter tar jag på mig dumstruten och återgår till chillout och apatethic red...
Vilket Forum! grym uppställning och respons. Tack för bra test och beskrivning!
 
Toppen