Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fråga vinkyl varierande temperatur

K

Kristian

Hejsan!

Jag är intresserad av vin och har skaffat en billigare vinkyl av märket Candy. Jag har inte för avsikt att långlagra viner utan kommer dricka de inom max 2-3 år.
Vinkylen har en temperaturzon men skiljer ca 6 grader från botten till toppen, vilket är OK då jag lägger röda där uppe och vita och mousserande där nere.
Jag la in två termometrar för att logga temperaturen för att se hur kylen sköter sig och är lite konfunderad över resultatet.

Nu har jag ställt in kylen på 16 C och jag ser då i mätloggen att temperaturen på bottenplan går från 11,5 C till 17 c över en period på 3-3,5 timmar, sedan kyls den snabbt ner till 11,5 igen och så upprepar sig cykeln.
På övre plan går den från 19 C till 20,5 C på samma period. Temperaturen i rummet där kylen står i ligger på ca 20-21 C.

Mitt vanliga kylskåp håller temperaturen betydligt mer konstant kan tilläggas.

Mina frågor är:
1. Är detta beteende normalt?
2. Kommer dessa svängingar påverka vinerna på ett icke önskvärt sätt? Eller är det så att temperaturen i vätskan inte svänger lika mycket som luften i kylen?

Tacksam för svar!

Mvh Kristian
 

Johan L

Medlem
Hur mycket vin har du haft i kylen under mätningarna? Ju tommare den är, desto snabbare svängningar blir det eftersom det är mindre massa som skapar värmetröghet. Om den var tom när du mätte kommer det alltså bli bättre (längre intervall) än när du mätte.

Vinflaskorna ändrar inte temp lika fort som luften.

Beteendet du beskriver är ju helt enkelt så att vid en grad över inställd temperatur slår den igång kompressorn och kyler ner. Sedan är kompressorn av tills temperaturen återigen är en grad över inställd temperatur. Så här funkar saker med termostat generellt. Beteendet i sig, alltså att kyla ner i cykler, är alltså helt normalt.

Att det skiljer så mycket inom kylen låter också normalt, så är det ju även i vinkylar med två temperaturzoner (de har svårt att hålla samma temp i hela kylen, ofta ska man ha omkring 4 grader eller mer i skillnad på zonernas inställda temp).
 
Toppen