Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor från en champagnenovis

merlotsmile

Medlem
- Hur döljer man lättast identitet och form på champagneflaskorna vid en provning? Deltagarna har med sig egna glas så alla kommer att fylla sina glas själva och hålla i flaskorna.
- Funkar det att hälla över i neutrala karaffer som man kan göra med vanligt vin? Andra sätt att dölja vilken champagne det är ?
- Brukar ni överhuvudtaget dekantera/lufta champagne???? Varför/varför inte?
- Hur långt innan en provning öppnar ni champagneflaskorna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så störande...

Flaskformerna avslöjar extremt mycket när det gäller Champagne så att servera med folie runt borde absolut undvikas. Det bästa är nog att ha en person som häller upp medans provningsdeltagarna går ut från rummet.
 

MartinE

Medlem
- Hur döljer man lättast identitet och form på champagneflaskorna vid en provning? Deltagarna har med sig egna glas så alla kommer att fylla sina glas själva och hålla i flaskorna.
- Funkar det att hälla över i neutrala karaffer som man kan göra med vanligt vin? Andra sätt att dölja vilken champagne det är ?
- Brukar ni överhuvudtaget dekantera/lufta champagne???? Varför/varför inte?
- Hur långt innan en provning öppnar ni champagneflaskorna?
All champagne vinner på luft - ju mer desto bättre! Nackdelen med dekantering är att man riskerar tappa kolsyra, men i ditt fall låter det som ett bra alternativ - om provningen ska vara blind och du menar allvar med att deltagarna själva ska hälla upp! Häll över champagnerna i karafferna så försiktigt som möjligt. Öppna gärna flaskorna i god tid innan, men håll dem kylskåpskalla så länge som möjligt! Förslutningskorkar eller hårt rullat hushållspapper funkar bra som skydd mot lukt och annat.

Personligen öppnar jag flaskorna i så god tid som möjligt innan en provning. Av praktiska skäl blir det dock sällan mer än 1-2 timmar innan själva provningen. Om det finns möjlighet behåller jag flaskorna kylda. Att ställa ut dem på balkongen eller utanför sitt hus kan vara ett bra alternativ, om vädret tillåter! Sedan häller jag upp champagnerna i glasen ungefär 15-20 min innan själva provningen startar. Då hinner vinerna få drickvänlig temperatur samtidigt som de fortsätter luftas!
 

Elvis

Medlem
Jag brukar använda en pösig plastpåse (typ en Systemkasse) som jag knyter runt flaskhalsen. Visst kan man råka ut för någon nörd som känner igen flaskhalsen på en Gosset men för det mesta funkar det bra. Däremot funkar det förstås inte för genomskinliga flaskor, t.ex. Cristal, och inte heller om man vill hålla hemligt att det är en magnum man serverar från.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Jag brukar använda en pösig plastpåse (typ en Systemkasse) som jag knyter runt flaskhalsen. Visst kan man råka ut för någon nörd som känner igen flaskhalsen på en Gosset men för det mesta funkar det bra. Däremot funkar det förstås inte för genomskinliga flaskor, t.ex. Cristal, och inte heller om man vill hålla hemligt att det är en magnum man serverar från.
@Elvis Haha ... vad roligt :D. I går kväll stod jag och knöt en lila systempåse runt flaskorna och var jättenöjd med mig själv och tänkte att det var en snilleblixt. Lite silvertejp runt halsen och sen var den saken biff! Men så frågade jag sambon som tyckte att "Nä det där tror jag inte funkar, plast mot glas är inte friktionsfritt och blablabla. Låter farligt" :mad: . Så därför la jag ut frågan här :).
@MartinE Supertack för att du delar med dig om hur du gör vid en provning :). Det är ju bra mycket snyggare att ha 10 karaffer framme än 10 flaskor med bylsiga plastpåsar :D. Blir ju dock många karaffer att köpa in ... har inte 10 st. Får fundera!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag brukar använda en pösig plastpåse (typ en Systemkasse) som jag knyter runt flaskhalsen. Visst kan man råka ut för någon nörd som känner igen flaskhalsen på en Gosset men för det mesta funkar det bra. Däremot funkar det förstås inte för genomskinliga flaskor, t.ex. Cristal, och inte heller om man vill hålla hemligt att det är en magnum man serverar från.
Jag skulle vilja påstå att en vinnörd med lätthet kan skilja på många champagneflaskor genom en pösig påse. En del är ruggigt duktiga på form och design, vilket känns så fort man tar i flaskan. Men visst, om en provningsledare häller upp så kanske det skulle kunna funka. :)
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Jag skulle vilja påstå att en vinnörd med lätthet kan skilja på många champagneflaskor genom en pösig påse. En del är ruggigt duktiga på form och design, vilket känns så fort man tar i flaskan. Men visst, om en provningsledare häller upp så kanske det skulle kunna funka. :)
Om det funkar för @Elvis så kommer det garanterat att funka vid min provning. Alla åtta som skall prova är noviser så jag tror inte det är någon risk att flaskorna känns igen i detta fall :).
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Men vad tycker ni andra om att hälla upp på karaff? Skulle det funka? Är det mycket av upplevelsen av moussen som förändras???
 

Elvis

Medlem
Men vad tycker ni andra om att hälla upp på karaff? Skulle det funka? Är det mycket av upplevelsen av moussen som förändras???

Risken är att moussen blir betydligt svagare - jag minns en Selosse Initial där moussen blev helt saboterad av upphällning på karaff (av en amatör, ska tilläggas).

Jag skulle hellre riskera att någon känner igen en flaskhals eller -form.
 
Toppen