Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor om extern förvaring

CH

Medlem
Om det nu skulle vara så illa att företaget som man hyr förvarings fack/skåp hos skulle gå i konkurs, vad händer då med mina flaskor som ligger förvarade där?
 

ae

Medlem
SV: Frågor om extern förvaring

CH skrev:
Om det nu skulle vara så illa att företaget som man hyr förvarings fack/skåp hos skulle gå i konkurs, vad händer då med mina flaskor som ligger förvarade där?

I normalfallet ingenting. Egendomen ska inte ingå i konkursboet utan separationsrätt föreligger.
 

anders

Medlem
SV: Frågor om extern förvaring

ae skrev:
I normalfallet ingenting. Egendomen ska inte ingå i konkursboet utan separationsrätt föreligger.

Finns det några krav på skriftlig dokumentation? Jag menar det vore trist om separationsrätt övergår i separationsångest...
 
SV: Frågor om extern förvaring

anders skrev:
Finns det några krav på skriftlig dokumentation? Jag menar det vore trist om separationsrätt övergår i separationsångest...

Jag sysslar bara med lekmanajuridik men om du betalt dina kostnader (så det inte finns ett krav på dig) och att dina viner går att separera ser jag inga problem. Jag har mina viner i ett låst utrymme som bara jag har tillgång till. Om någon går in i detta utrymme utan mitt tillstånd så räknas det som egenmäktigt förfarande.

Det är samma regler som en del båtklubbar och bostadsrättsföreningar slåss mot då någon placerar en bil eller båt på föreningens mark. Man får inte flytta dessa trots att de står på föreningens mark utan att ha drivit frågan i domstol.
 
Toppen