Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frågor om vinimport från Argentina i samband med uppstart av egen restaurang.

HannesK

Medlem
Hej! Sitter i samtal med en vinhandlare i Buenos Aires om att starta upp en vinimport av argentinska/chilenska/uruguyenska viner och i samband med detta starta upp restaurangsatsningar (Malmö, Kbh, Stockholm) där vinerna som importeras även ska säljas. Idén är att dessa satsningar ska kunna ge spotlight åt vinerna men också att denna försäljning ska kunna fungera som en viktig del i importfirman. Någon som har spontana tankar kring detta? Är detta ens möjligt i monopolets högborg? Som restaurang, kan man få tillstånd att importera direkt från vinfirmor? Isf, även i utomeuropeiska länder?

Hade varit supertacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Hannes
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej! Sitter i samtal med en vinhandlare i Buenos Aires om att starta upp en vinimport av argentinska/chilenska/uruguyenska viner och i samband med detta starta upp restaurangsatsningar (Malmö, Kbh, Stockholm) där vinerna som importeras även ska säljas. Idén är att dessa satsningar ska kunna ge spotlight åt vinerna men också att denna försäljning ska kunna fungera som en viktig del i importfirman. Någon som har spontana tankar kring detta? Är detta ens möjligt i monopolets högborg? Som restaurang, kan man få tillstånd att importera direkt från vinfirmor? Isf, även i utomeuropeiska länder?

Hade varit supertacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Hannes
Är förmodligen för okunnig i ärendet för att uttrycka mig rörande det affärsmässiga, men jag kan verkligen tycka att det låter trevligt och uppfriskande att ni valt att fokusera på Sydamerika, speciellt om ni ämnar scanna marknaden efter de mer personliga och småskaliga alstrerna som aldrig hittar till Sverige. Som göteborgare hade jag dock gärna sett en restaurang i Göteborg.

Huruvida Sydamerika kommer att locka svenska vinnördar i någon större utsträckning är dock mycket tveksamt. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej! Sitter i samtal med en vinhandlare i Buenos Aires om att starta upp en vinimport av argentinska/chilenska/uruguyenska viner och i samband med detta starta upp restaurangsatsningar (Malmö, Kbh, Stockholm) där vinerna som importeras även ska säljas. Idén är att dessa satsningar ska kunna ge spotlight åt vinerna men också att denna försäljning ska kunna fungera som en viktig del i importfirman. Någon som har spontana tankar kring detta? Är detta ens möjligt i monopolets högborg? Som restaurang, kan man få tillstånd att importera direkt från vinfirmor? Isf, även i utomeuropeiska länder?
Import av alkoholhaltiga varor kan man göra, finns inga begränsningar så länge man har ett registrerat företag och ett godkänt upplag för förvaring av dryckerna. Se bara till att ni har alla papper klara vad det gäller alkoholskatt, ledsagardokument etc. Att sedan sälja till restaurang är inga konstigheter det heller, det finns flera importörer idag som nästan uteslutande vänder sig till HORECA.
Däremot får ni inte sälja till privatperson, det är enbart SB som får göra detta så om ni vill sälja till privatpersoner blir det via SB's privatimport eller beställningssortiment.

Lycka till!
 

chambertin

Medlem
Hej! Sitter i samtal med en vinhandlare i Buenos Aires om att starta upp en vinimport av argentinska/chilenska/uruguyenska viner och i samband med detta starta upp restaurangsatsningar (Malmö, Kbh, Stockholm) där vinerna som importeras även ska säljas. Idén är att dessa satsningar ska kunna ge spotlight åt vinerna men också att denna försäljning ska kunna fungera som en viktig del i importfirman. Någon som har spontana tankar kring detta? Är detta ens möjligt i monopolets högborg? Som restaurang, kan man få tillstånd att importera direkt från vinfirmor? Isf, även i utomeuropeiska länder?

Hade varit supertacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Hannes
Finns inget monopol på försäljning till restauranger och det är inte helt ovanligt med restauranger som importerar direkt själva (antar att du med vinfirmor menar producenter av vin).
Du behöver förstås det tillstånd som krävs från Skattemyndigheten för att bli s.k Registerarad Varumottagare av alkoholhalktiga drycker.
Sen kan jag inte ngt om de regler som gäller för import av vin från de länder Sydamerika du nämner vg tullsatser/frihandelsavtal m.m.
 
Trådskapare
HannesK

HannesK

Medlem
Tack för svar allihopa! Jag ska titta närmare på det hela. Min kontakt i Argentina har ett brett kontaktnät och idén om det hela är ursprunget ur det faktum att det i princip endast säljs opersonliga crowdpleasers på SB och att det är allmänt svårt att hitta de fantastiska sydamerikanska vinproducenterna runtom i Skandinavien, med undantag av grymma Malbeck i Kbh. @Mattias Schyberg Vem vet, kanske någon gång du finner oss i Gbg!
 
Tack för svar allihopa! Jag ska titta närmare på det hela. Min kontakt i Argentina har ett brett kontaktnät och idén om det hela är ursprunget ur det faktum att det i princip endast säljs opersonliga crowdpleasers på SB och att det är allmänt svårt att hitta de fantastiska sydamerikanska vinproducenterna runtom i Skandinavien, med undantag av grymma Malbeck i Kbh. @Mattias Schyberg Vem vet, kanske någon gång du finner oss i Gbg!
Gaston (Flying Elk/Frantzen) hade ju vinimport direkt till konsument, vad byggde den idén på? Någon som vet?
Annars kan jag bara applådera att ta in bra vin från Sydamerika. Har inte stor erfarenhet men fanns ju mycket bra i Buenos Aires vill jag minnas, som jag sällan sett här.
 

Michael_M

Medlem
Gaston (Flying Elk/Frantzen) hade ju vinimport direkt till konsument, vad byggde den idén på? Någon som vet?
Annars kan jag bara applådera att ta in bra vin från Sydamerika. Har inte stor erfarenhet men fanns ju mycket bra i Buenos Aires vill jag minnas, som jag sällan sett här.
Tror att Gaston körde det som Distanshandel då det såldes till privatkonsumenter. Det förutsätter att vinet går från ett EU land och sedan till konsument i Sverige. På deras hemsida verkar det dock som det inte är igång längre. Det här är bara om du vill sälja till privatpersoner utan att blanda in SB.
För att importera och sälja till restaurang är allt redan nämnt, Registrerad Varumotagare eller Godkänd Upplagshavare. Jag skulle rekommendera att man i det här fallet förvarar varorna på Godkänt Skatteupplag (behöver inte betala alla alkoholskatt med en gång) än att vara registrerad varumotagare (då betalar du skatten för vinet vin införsel).
Sedan tillkommer att kolla med Tullverket om tullsatser på vin från Sydamerika och allt sådant.
Lycka till.
 
Toppen