Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Francoise Bedels druvblandningar

Mats Petri

Österlen
Blev intresserad av F Bedel's buteljeringar efter att ha läst LG #86. Gick in på producentens hemsida för kolla lite extra och ser att man där anger helt andra siffror när det gäller fördelningen av druvor i cuvéerna än de som står angivna i LG.
Några exempel: i NV Cuvée Origin'Elle anges andelen Pinot Meunier var 57% i LG och 80% på producentens hemsida. I L'âme de la Terre anger LG 22% och producenten 67% PM, osv, osv. I sistnämnda fallet rör det sig om två olika årgångar så att fördelningen varierar något är rimligt, men knappast så mycket.
Nu har jag inte orkat titta på övriga producenter i bilagan, men om faktakollen är lika dålig generellt så har min tilltro till LG fått sig en ordentlig törn.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag försökte för ett tag sen reda ut vad hon egentligen hade för sammansättning men blev inte klok på alla motstridiga uppgifter jag hittade, så jag skulle tro det varierar rätt friskt från år till år. Siffran 57% meunier för Origin'elle verkar inte helt tagen ur luften, för om man söker hittar man en hel del träffar, både svenska och utrikiska, som återupprepar detta. Däremot kan det ju vara gamla siffror.

För L'âme de la Terre verkar 22% PM för 2002 och 67% för 2003 vara rätt:
http://www.champagne-bedel.fr/UserFiles/articles/L_Ame-de-la-Terre-Millesime-2002.pdf
http://www.champagne-bedel.fr/UserFiles/articles/L_ame-de-la-Terre-XB-2003-ENG.pdf

Typiskt hippies!
 

Elvis

Medlem
Enligt Juhlin har Origin'Elle 11% PN, 57% PM och 32% Ch. Kanske LG har sneglat där? Och kanske det i sin tur är en gammal siffra och att Bedel ändrat druvblandningen sedan dess?

För Ame de la Terre 2003 anger Juhlin 17% PN, 67% PM och 16% Ch.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt Juhlin har Origin'Elle 11% PN, 57% PM och 32% Ch. Kanske LG har sneglat där? Och kanske det i sin tur är en gammal siffra och att Bedel ändrat druvblandningen sedan dess?
Det är väl inte helt ovanligt att Juhlins druvsammansättningar på NV-skumpa skiljer sig från de som producenterna själva anger på sin webbplats. Det är dock väldigt ovanligt att de skiljer sig från förra upplagan av hans bok. Det samma gäller siffror om produktion och texten som presenterar respektive producent.
 

MartinE

Medlem
Bedel ändrar ganska friskt i druvsammansättningen från år till år! Den senaste Origin'elle, med 2007-bas, har mycket riktigt 80 % PM, 10 % PN och 10 % Ch. Och L'Ame de la Terre 2003 har lika riktigt 67PM/17PN/16Ch. L'Ame de la Terre 2002 har dock en fördelning på 22PM/42PN/36Ch och L'Ame de la Terre 2004 90PM/7PN/3Ch!

Med det sagt är det ändå inte fel att ta det Livets Goda skriver med en rejäl nypa salt...
 
Toppen