Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franska vindagen har changerat?

Fredrik L

Medlem
Är det någon mer än jag som var på franska vindagen för konsumenter igår, och har samma upplevelse av att den har blivit allt sämre de senaste åren? Jag upplever att det till att börja med har blivit allt färre importörer och producenter som är med, men också att vinerna de har med sig är rätt tråkiga och inte lika exklusiva som förr. För några år sedan kunde man provsmaka en hel del premier cruer och till och med någon grand cru från Bourgogne, samt en hel del bättre Bordeaux. Nu fanns det väl en handfull village-viner från Bourgogne och Bordeauxerna med en prislapp på över 200 kr var lätt räknade. Samtidigt mängder av Rhone och Chablis, vilket visserligen kan vara gott, men det blir trist med likriktningen. Roliga distrikt som Jura och röda Loire var knappt representerade alls. Tveksamt om jag tänker gå nästa år.

Är det jag som minns fel om hur det var tidigare, eller finns det någon som håller med mig om mina iakttagelser. ?
 

Wish-IT AB

Leverantör
Vi var där på måndagen den 26/10 (branschdagen) med bara Loire viner (röda Chinon , Saumur, Saumur-Champigny, Reuilly och Valencay), vita (Reuilly och Valencay, Anjou och Haut-Poitou) och mousserande (Crémants och Vouvray mousserande) som ett fåtal andra importörer som också jobbar bara med äkta franska viner och som följer en annan trend än "brand viner" eller "generiska viner".
Som konsument (det är jag också) har jag tittat på vad fanns på andra bord och jag har sett många "generiska viner".
Den tendensen syns tyvärr överallt. Det blir så när man lämnar odling och skapande och pratar om business och pengar. Brand viner heter det i marknadförings världen. Men, du kan vara säker på att det finns hopp så länge det kan finnas i Sverige och annanstans folk och organisationer som inte inriktar sig mot mainstreams
 
Förklaringen till de nationella vindagarnas utslätning är förstås prisexplosionen. På gamla Vin & Sprits tid bjöd branschdagarna på både ledande bordeauxer (Latour, Mouton, Yquem...) och bourgogner (DRC...). Plus ikoner som Grange och Vega Sicilia.
Idag är det här miljonärsdricka, bortom provning.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Inte är det så att jag är ute efter de allra bästa vinerna som finns, men något mer än det dricka som gemene man häller i sig vore ju kul.
 

ChristianB

DipWSET
Till viss del så tror jag att det delvis är personlig utveckling som ger känslan av "nedgång", för det blir helt enkelt inte lika häftigt att se alla vinerna som man såg förra året. Därmed inte sagt att jag inte saknade vissa saker... Jag riktade främst in mig på Bggne, Chablis, Champagne och lite Rhône, så jag lät bli Bdx och en rad andra områden faktiskt, men visst var det lite standardiserat på min front. ;)

Jag hittade dock en rad bra Bggne 1er Cru och några Grand Cru dessutom (Corton Clos des Rois samt Corton Les Paulands).

Överlag kände jag en större glädje över att tillbringa tiden hos färre utställare och få ett ordentligt samtal plus provning där, istället för att jaga nya upplevelser. Men jag hade också med mig tre kollegor som alla var där för första gången och de behövde någon som vallade runt dem och sade åt dem vad de skulle tycka och tänka! ;)

Edit: Jag får tillägga att jag var där på branschdagen, alltså igår. Det är ju kanske en annan uppställning av viner då.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Inte helt hundra på att det enbart handlar om utveckling. Faktum är att jag har kollat i katalogerna från de senaste åren, och utbudet har verkligen förändrats till det sämre. Skulle tro att det är något annorlunda utbud på branschdagen dock. Är kanske det man måste satsa på att försöka komma med på i framtiden, men tycker att det är märkligt att man som, måhända något specialintresserad, konsument måste försöka trixa sig in på en dag som riktar sig till branschen för att få något ordentligt att prova.
 

kayaker

Cyklist
Att döma av vad Jörgen Lindström Carlvik skriver i blogginlägget jag länkade till så var inte branschdagen särskilt mycket att hänga i julgranen heller.
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Får kanske överge franska helt. Vissa av de andra har fortfarande varit bra tycker jag, då de presenterar intressanta och mycket prisvärda viner som i varje fall jag inte alltid har koll på.
 

rs14

Medlem
Nu vet jag inte hur det är på branschmässorna men för oss vanliga konsumenter så är det väl en trend överlag att mässorna blir mer och mer ointressanta. Jag var på Mitt Kök i Göteborg i september och den var katastrofalt dåligt dryckesmässigt sett. De flesta importörer verkar numera lägga krutet på vem som har den flådigaste montern och snyggast roll up's. Det som hälls i glasen är mindre viktigt. Det blir mest bara vinerna som syns på annonserna i tidningar som Allt om Vin, Allt om Mat, Gourmet, LG etc etc Dessutom så har man blivit mer restriktiva vad det gäller inväxling av sk dryckeskuponger. Exempelvis så kanske ett vin kostar två trettiokronorskuponger och man får 5cl i glaset - "Men jag testar gärna ett par-tre viner till fast det räcker med bara någon cl i glaset, jag behöver inte 5 cl... En del går självklart med på detta medans några står som frågetecken - "men så kan man väl inte göra, vill du inte ha 5 cl champagne eller!?".
 
Jo, 2 cl räcker utmärkt för avsmakning. Är ofta normaldosen på branschdagarna.
Men finns också en nykterhetsaspekt. På vinprovning spottar man. Med 5-centiliterstvånget blir det lätt kvar lite i glaset. Har du betalat häller du knappast bort det. I stället dricker du ur...
 
Toppen