Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fuktare

CH

Medlem
Man har ju blivit intutad med att det ska vara destillerat vatten i fuktaren men vad gör det för skillnad om jag använder vanligt kranvatten eller avjoniserat vatten?

Kristaller har jag sett på en del ställen med, vad är det för skillnad på dem och vatten?

EDIT: stavningen som vanligt.
 

anders

Medlem
SV: Fuktare

Efter vad jag förstått så är problemet kalket i vanligt vatten. Efter en tid kommer kalket att sätta igen fuktaren, inte helt olikt det faktum att du måste avkalka kaffebryggaren.
Hur länge du kan köra med kranvatten avgörs av hur hårt vattnet är. Här i München är vattnet stenhårt, det blir kalkavlagringar på precis allt.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Fuktare

Det är med andra ord inte lika tabu belagt att använda kranvatten i fuktaren som det är att dricka Gredos?

Jag håller mig till mitt destilerade vatten tills vidare men vet att det är ok om jag en dag inte skulle ha något hemma.
 

anders

Medlem
SV: Fuktare

Noterade att jag glömde svara på din andra fråga.

Jag är inte helt säker på vad du menar med kristaller. I nya moderna fuktare använder man ett ämne som "automatiskt" anpassar sig till att avge den rätta fuktigheten, ca 72%. I gamla fuktare var det i princip en svamp typ oasis (grönt smuligt skit som man använder till blommor). Den reglerade inte fuktigheten automagiskt utan man var tvungen att tillsätta propyleneglykol för att få en bättre nivå på fuktigheten.
Närmare detaljer finns här http://www.humidorguide.se/humidifier-sponge-acryl-2-2.php3
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Fuktare

Jag har en elektronisk fuktare i skåpet som sköter fuktighetsnivån med mycket gott resultat.

Jag var mera nyfiken på vad det var för skillnad på vätskan man kunde slå ner i tanken på den.

Kristallerna är något jag hittade som man har i passiva fuktare i bordshumidorer som tydlgen inte behöver fyllas på lika ofta som om man fyllde den med vatten.

Ditt svar var med andra ord fullgott för mig. Jag ska dock kolla över sidan du rekomenderade.
 

lepatrik

Medlem
SV: Fuktare

köp vatten på apoteket, renat, förvara i kyl.
Om du med kristaller menar beads är det fuktighetsreglerade små saker som båda suger åt och avger fukt, kemiskt flumflum :)
 
Toppen