Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fuskviner och Rody's hantlangare

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har själv drabbats av en 1990 Vieux Chateau Certan med etiketten i mint, men på sniskan och korken upp-och-ned...
Vinet? Jomen perfekt som en no-name-Bdx på 10 år.

Vann 3 buteljer 1986 Chateau Gruaud-Larose till ett gott pris på auktion, men vilka synnerliga bottennapp. Sannolikt FRAUD då kork nr2 (sämsta flaskan) hade tydliga spår av AhhSoo korkuppdragare.

Precis som kvällens begivenhet!
Vi öppnade en flaska 2009 Domaine Gauby som i förrfjolårets öppning sprang rejält långt! ... ... ... men som i denna uppkorkning sannolikt avkorkats tidigare... Och då detta inte är ett ssk dyrt vin, så blir man bara så ändlöst besviken. Om skurkar saknar ambition, så ger de sig på ensamstående föräldrar och uteliggare... Så och i detta fallet...

Bifogar bilder på motsatta sidor av korken
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    42,3 KB · Visningar: 337
  • image.jpeg
    image.jpeg
    71,3 KB · Visningar: 320

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var det inte du som för flera år sedan hade slutat att köpa Bdx (och annat) i den prisklass som åtminstone VCC ligger? Är det gamla synder som korkas upp eller har det blivit som nedan? Vi vet ju hur det brukar vara med allas våra "köpstopp"... ;)
För övrigt anser jag att vinförfalskare borde behandlas på samma sätt som man tog hand om hästtjuvar i Vilda västern.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var det inte du som för flera år sedan hade slutat att köpa Bdx (och annat) i den prisklass som åtminstone VCC ligger? Är det gamla synder som korkas upp eller har det blivit som nedan? Vi vet ju hur det brukar vara med allas våra "köpstopp"... ;)
För övrigt anser jag att vinförfalskare borde behandlas på samma sätt som man tog hand om hästtjuvar i Vilda västern.
Det var väl just efter precis den jädra VCC:n som jag suckade och gav upp "finvin".

Numer så fröjdas jag särskilt åt att en flaska saké för 170 pix kan få alla hårstrån över hela kroppen att resa sig unisont i vågen-rörelser, emedan jag simultant utstöter gutturala sportläten från hockeyvärlden... Dessa vidunderliga sakéer som så infernaliskt LYCKLIGT gifter sig med ssk grillad fisk: äktenskap så lyckliga att de tom klår marriage mellan ädel port/sauternes' med Stilton... (Som i min gamla världen version, var de mest harmoniska äktenskapen som stod att skapa.)

Tom bättre än Champagne och Guinness ;-)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och detta så med köpstopp...

Det är en mara, en pina och någonting vi alla behöver utsätta oss för ibland. Under mitt nuvarande köpstopp, så inhandlade jag idag en flaska saké som infuserats med yuzu (japansk citrus). Syrligt som själve Fan, men en liten kopp efter träningen ger C vitaminer, mer hår på bröstet och skänker glädje :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det var väl just efter precis den jädra VCC:n som jag suckade och gav upp "finvin".

Numer så fröjdas jag särskilt åt att en flaska saké för 170 pix kan få alla hårstrån över hela kroppen att resa sig unisont i vågen-rörelser, emedan jag simultant utstöter gutturala sportläten från hockeyvärlden... Dessa vidunderliga sakéer som så infernaliskt LYCKLIGT gifter sig med ssk grillad fisk: äktenskap så lyckliga att de tom klår marriage mellan ädel port/sauternes' med Stilton... (Som i min gamla världen version, var de mest harmoniska äktenskapen som stod att skapa.)

Tom bättre än Champagne och Guinness ;-)
Sakéer låter som en försvunnen judisk stam, är inte pluralformen av sake just sake?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ovidkommande vilket. Någonting som också det är otroligt irriterande är när vinproducenterna själv luras, någonting dom i mångt och mycket varit fallet så många skulle in på den kinesiska marknaden. Den uppsjö av viner med "lafittepilar" som fanns i Kina, med priser från billigt till dyrt.

Hopplöst.

Inte förfalskningar, såklart, men förvanskningar. Sen piratkopierades det säkert en hel del också såklart.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sakéer låter som en försvunnen judisk stam, är inte pluralformen av sake just sake?
Denna försvunna judiska stam (underbar analogi :) ) har visat sig vilja reproducera sig i Europa.
Spanska sake som producerats... (följer inte pluralisnormerna som den svenska tungan vill ha...)
Spanska sakéer som producerats... (Accepteras av min halvsvenska tunga, men känns lite snorkig/stel så där...)
Spanska sakkar som producerats... (Gör våld på ursprunget men känns som en SMÄCK i den svenskspråkiga delen av min gom...)

Spanska sakkar som producerats, nu på slutet, upphöjs av flera vinkommentatorer och ställs ut på guldkudde hos bla Vinoteca i Barcelona. Utgår från att galningar i Italien också har saké bland slutprodukterna. Har fortfarande inte smakat Europeisk saké. Bara kräkts åt "världens bästa sakéutbud på världens bästa (sic!) monopol" dvs, lampolja i form av Gekkeikan Made in California. Gekkeikan är fö att jämställa med BiB-saké. Säljs företrädesvis på tetrapack här i Japan. Precis som alla andra usla volymfokuserade producenters avföda...
 

Vino fino

Medlem
Denna försvunna judiska stam (underbar analogi :) ) har visat sig vilja reproducera sig i Europa.
Spanska sake som producerats... (följer inte pluralisnormerna som den svenska tungan vill ha...)
Spanska sakéer som producerats... (Accepteras av min halvsvenska tunga, men känns lite snorkig/stel så där...)
Spanska sakkar som producerats... (Gör våld på ursprunget men känns som en SMÄCK i den svenskspråkiga delen av min gom...)

Spanska sakkar som producerats, nu på slutet, upphöjs av flera vinkommentatorer och ställs ut på guldkudde hos bla Vinoteca i Barcelona. Utgår från att galningar i Italien också har saké bland slutprodukterna. Har fortfarande inte smakat Europeisk saké. Bara kräkts åt "världens bästa sakéutbud på världens bästa (sic!) monopol" dvs, lampolja i form av Gekkeikan Made in California. Gekkeikan är fö att jämställa med BiB-saké. Säljs företrädesvis på tetrapack här i Japan. Precis som alla andra usla volymfokuserade producenters avföda...
Liksom den japanska maten som lagas därborta så är brasiliansk saqué är inte så dum. Exempelvis Azuma, prova den. Men de har å andra sidan hållt på i 80 år och ägarna har rötter från rätt plats... produkten skapades inte för att ställas ut på guldkudde utan för att de stackars utvandrarna höll på att dö av törst efter sake.

 

sunqan

Vinös
...Har fortfarande inte smakat Europeisk saké. Bara kräkts åt "världens bästa sakéutbud på världens bästa (sic!) monopol" dvs, lampolja i form av Gekkeikan Made in California. Gekkeikan är fö att jämställa med BiB-saké. Säljs företrädesvis på tetrapack här i Japan. Precis som alla andra usla volymfokuserade producenters avföda...

Ja, det är väl bra? Tetra är ju mycket mer miljövänligt än glas
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, det är väl bra? Tetra är ju mycket mer miljövänligt än glas
Precis! BiB är the shit :)

Dock, sodaglas är dock inte alls miljöovänligt jmf med andra förpackningsalternativ. Låg produktionskostnad, kräver inga sällsynta råvaror, ur sand är du sprungen, till sand skall du åter warda SAMT att energiåtgången för att producera sodaglas verkligen tål att jämföras med den för papper och aluminiumfilm...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Liksom den japanska maten som lagas därborta så är brasiliansk saqué är inte så dum. Exempelvis Azuma, prova den. Men de har å andra sidan hållt på i 80 år och ägarna har rötter från rätt plats... produkten skapades inte för att ställas ut på guldkudde utan för att de stackars utvandrarna höll på att dö av törst efter sake.

Brasilien har ju världens näst största (3:e?) population av expatrierade japaner, så det är ju inte underligt. Skall leta intensivt efter alla utsocknes sakkar. Vore ju onekligen spännande smaka på en saké som tagits fram ur ICA:s rundkorniga grötris. Lär iaf klå Gekkeikan på SB (Made in California).

Helt klart vet VÄRLDENS BÄSTA sb, ohotat, hur man upphandlar rysschligaste risvinerna...
 
Toppen