Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

FW förkortningar 101

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag är själv lat, så det är lätt att använda vissa förkortningar i en massa sammanhang, vissa kända för de flesta, men vissa andra inte så mycket. Det jag kan känna är att för vissa fall så blir det lite för svårt för de som kommer som nya till forumet. Många vill inte fråga, så det vore bättre om vi skippade de flesta..
 

MagnusH70

Medlem
Jag som ligger sömnlös i funderingar över vad mina kollegor i Indien gör med all tid de sparar genom att förkorta "OK" till "K" när man chattar med dem...

Dessvärre är förkortningen sann...
Jag ska kolla med mina ungdomar hemma. I deras konversationslistor på snap och insta är det riktigt spännande förkortningar....
 

Johan L

Medlem
1er Cru - Premier Cru

AOC - Appellation d'Origine Contrôlée (Frankrike)

C-H - Crozes-Hermitage

DOC - Denominazione di origine controllata (Italien), Denominação de Origem Controlada (Portugal), Denominación de Origen Calificada (Spanien)

DOCG - Denominazione di origine controllata e garantita (Italien)

GR - Gran Reserva

GSM - Grenache, Syrah, Mourvedre

LaLaLa - La Mouline, La Landonne & La Turque

MdBdV - Muscat de Beaumes de Venise

VP - Vintage Port
 

The Wall

Medlem
RS = Restaurangsortimentet (hos importörer), brukar ibland gå att få till PI därifrån.
HoReCa = Hotell, Restaurang, Catering (ibland bra att veta när man letar viner hos importörer)
 

Vera Wind

In vini veritas?
PetNat - Pétillant naturel
PiWi - pilzwiderstandsfähige rebsorten (svampinfektionsresistenta druvsorter)
 

Johan L

Medlem
Numera heter det AOP – Appellation d’Origine Protégée

Jag hade förstått det som att AOC är det franska systemet medan AOP är det franska namnet på EU-systemet som förkortas PDO på engelska (och DOP på italienska), och att AOP inte ersätter AOC men att alla AOC automatiskt också blivit AOP. Same same but different.

Oavsett hör såväl PDO, AOP och DOP som AOC och DOC hemma på listan.
 

Poussard

Medlem
Jag hade förstått det som att AOC är det franska systemet medan AOP är det franska namnet på EU-systemet som förkortas PDO på engelska (och DOP på italienska), och att AOP inte ersätter AOC men att alla AOC automatiskt också blivit AOP. Same same but different.

Oavsett hör såväl PDO, AOP och DOP som AOC och DOC hemma på listan.
Även om det nu bytt namn så är ju förkortningen relevant för vi är många som dricker äldre viner, tänker jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade förstått det som att AOC är det franska systemet medan AOP är det franska namnet på EU-systemet som förkortas PDO på engelska (och DOP på italienska), och att AOP inte ersätter AOC men att alla AOC automatiskt också blivit AOP. Same same but different.

Oavsett hör såväl PDO, AOP och DOP som AOC och DOC hemma på listan.
Håller med om det sista. Enligt vad jag fått för mig är AOC inte längre relevant på annat vis än att det fortfarande dyker upp på äldre prylar. AOP har helt ersätt AOC.
 

buteljen

Medlem
Håller med om det sista. Enligt vad jag fått för mig är AOC inte längre relevant på annat vis än att det fortfarande dyker upp på äldre prylar. AOP har helt ersätt AOC.
Jag tror fortfarande varje land kan välja om man tillåta även de gamla beteckningarna. I Italien har jag förstått att de som enbart är klassade DOC och inte DOCG är mer benägna att vilja använda den nya Italienska termen DOP eftersom det i den nya varianten inte framgår att man egentligen är klassad en nivå lägre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror fortfarande varje land kan välja om man tillåta även de gamla beteckningarna. I Italien har jag förstått att de som enbart är klassade DOC och inte DOCG är mer benägna att vilja använda den nya Italienska termen DOP eftersom det i den nya varianten inte framgår att man egentligen är klassad en nivå lägre.
Då känns det som att vi behöver veta. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
PWA = Progressible Web App, ingen aning vad det är men det låter skitfräckt.
Ja, vi är nog många som delar din åsikt och blev förväntansfulla när detta kryptiska inlägg dök upp. Kanske kan vår tekniska guru @Daniel B förklara det närmare vid tillfälle.

För övrigt är han hjärnan till det mesta bakom ridåerna. En stjärna i det tysta! :)
 
Toppen