Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gammal Madeira

Trydebull

Medlem
Jag säger som Niklas, öppna och ta del av 100 år historia.
+1 på den.

Flaskan har ju fått vila länge nog och det vore synd om inte du med nära intressenter fick möjlighet att njuta av de ädla dropparna. Ja, möjligtvis spara det till speciellt tillfälle. 50-årsdagen, en fin höstdag, en tisdagskväll i december - Ja, med framförhållning för luftning då...

Vore dumt att bara samla för samlandet skull. Spara flaskan tom istället - tillsammans med smakupplevelse - om du vill ha något affektionellt att hålla i.
 

sunqan

Vinös
säger niklas drick, drick! men följ hans råd gällande dekanteringen...
här hittade jag en vinprovning där några viner från T Lomelino finns med http://www.rjonwine.com/madeira/leacock-family-madeira/ och här skriver man "We tasted 14 Leacock collection Madeiras at this tasting, all of which had been decanted and aired for at least a full day the previous week so as to eliminate or minimize the “bottle stink” that develops in many vintage Madeiras as a result of spending decades in bottle."
 
Hej
Läste Era svar om detta gamla madeira vin och jag tror inte någon av Er har förstått vilket värde en sådan flaska har på vinaktioner! Detta vin kan nog ha ett värde på 75 000 - 150 000 kr på en internationell vinaktion. En flaska madeira från 1715 såldes för 350 000 kr på aktion och var fullt drickbart. Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala. Jag har smakat på ett madeira vin från 1898 och det var fantastisk men inget jag skulle ha råd med själv, jag smakade det hos en nära bekant på Maidera.
Om du som har detta vin har öppnad det och druckit det hoppas jag det var värt det för inga härinne visste något om maidera vin och dess värde.
Georg
 

Thirsty

Smygnykterist
Hej
Läste Era svar om detta gamla madeira vin och jag tror inte någon av Er har förstått vilket värde en sådan flaska har på vinaktioner! Detta vin kan nog ha ett värde på 75 000 - 150 000 kr på en internationell vinaktion. En flaska madeira från 1715 såldes för 350 000 kr på aktion och var fullt drickbart. Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala. Jag har smakat på ett madeira vin från 1898 och det var fantastisk men inget jag skulle ha råd med själv, jag smakade det hos en nära bekant på Maidera.
Om du som har detta vin har öppnad det och druckit det hoppas jag det var värt det för inga härinne visste något om maidera vin och dess värde.
Georg
Intressant! Du som har kunskap, vad skulle du värdera denna specifika flaska till? :)
 

Wintermute

Medlem
Hej
Läste Era svar om detta gamla madeira vin och jag tror inte någon av Er har förstått vilket värde en sådan flaska har på vinaktioner! Detta vin kan nog ha ett värde på 75 000 - 150 000 kr på en internationell vinaktion. En flaska madeira från 1715 såldes för 350 000 kr på aktion och var fullt drickbart. Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala. Jag har smakat på ett madeira vin från 1898 och det var fantastisk men inget jag skulle ha råd med själv, jag smakade det hos en nära bekant på Maidera.
Om du som har detta vin har öppnad det och druckit det hoppas jag det var värt det för inga härinne visste något om maidera vin och dess värde.
Georg
Madeira som är 100--150 år verkar kunna gå för några tusenlappar på Bukowskis, så om man riktigt vill kan det vara möjligt att prova. För man skall inte dö nyfiken.
 

Daniel A

Administratör
Madeira från 1700-talet är tämligen dyrt (tänk bättre årgång Petrus). Men från cirkus 1840 och framåt är det inte några direkt blodiga pengar vi pratar om, även om vi såklart pratar om ett antal tusenlappar.

Det är värt det.
 

LarsW

Medlem
Madeira från 1700-talet är tämligen dyrt (tänk bättre årgång Petrus). Men från cirkus 1840 och framåt är det inte några direkt blodiga pengar vi pratar om, även om vi såklart pratar om ett antal tusenlappar.

Det är värt det.
Helt värt det. :)
Drack en madeira från 1834 på min 40-årsdag.
Gott vin på alla sätt utan att vara stort.
Men känslan av att dricka ett vin som är sån cirkus 180 år gammalt är svårslagen! :cigarr:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej
Läste Era svar om detta gamla madeira vin och jag tror inte någon av Er har förstått vilket värde en sådan flaska har på vinaktioner! Detta vin kan nog ha ett värde på 75 000 - 150 000 kr på en internationell vinaktion. En flaska madeira från 1715 såldes för 350 000 kr på aktion och var fullt drickbart. Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala. Jag har smakat på ett madeira vin från 1898 och det var fantastisk men inget jag skulle ha råd med själv, jag smakade det hos en nära bekant på Maidera.
Om du som har detta vin har öppnad det och druckit det hoppas jag det var värt det för inga härinne visste något om maidera vin och dess värde.
Georg
Hallå hoppsan hejsan, du som bumpar en 3,5 år gammal tråd och i ditt första inlägg som registrerad medlem börjar med att inkompetensförklara de av oss som skrivit tidigare i tråden! ;)
När det gäller gammal Madeira vill jag i all välmening påpeka den enorma prisskillnaden mellan gammal frasqueira, alltså årgångsmärkt Madeira (helst från vinhus på ön), och icke årgångsmärkta handlarbuteljeringar, som det så här 100 år efteråt oftast inte finns någon närmare information om.
Vänligen ge mig en länk där en anonym handlarbuteljering från tidigt 1900-tal (inte en "Napoleonårgång") av en Madeira gått för flera hundra tusen spänn!
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag köpte ett antal flaskor lite äldre från 1934 tom 1950 på Madeira för ca 2 000 kr på 70 talet. 1992 var jag erbjuden 25 000 kr för dom av en restaurant ägare i Uppsala.
En liten till fundering: jag antar att du betalade 2000 kr sammanlagt för ett gäng flaskor om de "bara" var ca 25-45 år gamla, och inte 2000 kr/styck på 70-talet? Första gången jag var på en provning av gammal årgångsmadeira, bör ha varit 2006, var några av de äldsta flaskorna inköpta på Vinmonopolet i Norge. Jag vill minnas att det var upp till 100 år gamla årgångar och att de äldsta då kostade 2000-3000 kr/st. De som då fanns att köpa via SB var endera lite yngre eller dyrare, har jag för mig. Ungefär i den här vevan hörde jag folk som hängt med ett tag och som beklagade sig över att årgångarna från sent 1700-tal och tidigt 1800-tal inte längre fanns att köpa. Men inte så långt efter detta, så gick priset upp rejält på de årgångsmadeiror som var cirka 80-100 år gamla. Under de senare åren tror jag inte att jag sett någon madeira äldre än ca 50 år ens säljas på SB.

Den handfull provningar av äldre madeira jag varit med efter denna första, har varit blandat årgångsmadeira och äldre buteljeringar utan årgång, oftast handlarbuteljeringar. En person som ordnat några av dessa provningar har sagt att det är lockande att sälja äldre årgångsmadeira på auktion, eftersom de numera är så värdefulla, men att det är roligare att ordna provningar med de icke årgångsmärkta.
 
Toppen