Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Girard..

..heter ett favoritvin till mig. Seghesio likaså.
Varför är det så undrar jag? Är det Zinfandeln eller dess fatkaraktär? Jag har bara ett stort vinintresse, inte kunnandet.
Jag vill veta vad det är jag gillar, vilka andra viner kunde ni rekomendera som dessa?
Har flertalet gånger provat Barolos runt 300 kronor utan att tappa hakan? Behöver man komma upp i pris kanske, eller finns där kemiska förklaringar?
Mvh, Christian
 

Mattias Schyberg

Administratör
..heter ett favoritvin till mig. Seghesio likaså.
Varför är det så undrar jag? Är det Zinfandeln eller dess fatkaraktär? Jag har bara ett stort vinintresse, inte kunnandet.
Jag vill veta vad det är jag gillar, vilka andra viner kunde ni rekomendera som dessa?
Har flertalet gånger provat Barolos runt 300 kronor utan att tappa hakan? Behöver man komma upp i pris kanske, eller finns där kemiska förklaringar?
Mvh, Christian
Det låter som du gillar hyfsat fylliga viner med generös frukt utan allt för krävande syra och strävhet. Modern Brunello, Priorat och södra Rhône/Frankrike borde passa din smak bra. Diverse andra viner från Spanien (tempranillo), Argentina (malbec), Australien (syrah/shiraz och cabernet sauvignon) och Sydafrika är helt klart värda att utforska också givetvis. Just Barolo och druvan nebbiolo är ofta ganska krävande och svårtillgängliga, särskilt i sin ungdom. Finns undantag, men högre pris innebär mest troligt att det blir ännu mer krävande och att det är gjort för att lagras.
 

Poussard

Medlem
Har du provat en favorit-Zinfandel bredvid några andra viner, alltså samma kväll, eller bara druckit ett vin åt gången?

Anledningen till min fråga är för om du gör det så finns det en chans/risk att du märker att Zinfandeln är väldigt saftig eller syltig i jämförelse med några av de andra vinerna. Och då kanske du märker att det är just det du gillar (och det är ju en god insikt), eller så märker du att du gillar något annat vin med en annan karaktär ännu mer.
 
Trådskapare
christian lundgren
Wow, det var precis det här jag fiskade efter. Både tips samt trix.
Det rörde sig enbart om Zinfandeln med min Girard. Har provat massa andra men den samt Seghesion är två olika världar i min mun.
Ja alltså jag stötte på Girard på en vinprovning bland flera andra viner och det blev en upplevelse i mängden. Tack för era svar!
 
Toppen