Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Girona

Ska till Girona i maj. Någon som har tips på trevliga restauranger och tapasbarer i Girona. Inte fine-dining eller där det krävs klädsel typ kostym.
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
Ska till Girona i maj. Någon som har tips på trevliga restauranger och tapasbarer i Girona. Inte fine-dining eller där det krävs klädsel typ kostym.
Forumet brukar tipsa om det mesta. Ja nästan så att intrycket blivit att det varit representerat över allt på klotet. Jag verkar ha hittat en plats där ingen varit eller har några åsikter om.
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
Skönt att du kommer med en fullständig redovisning efter resan så vi andra vågar oss på ett besök i området ;)
Självklart blir det så. Startar med cykling från Girona ut till kusten, därefter 5 cykeldagar för att sista dagen återvända till Girona.
Jag fyller själv år en dag. Dagen efter sonens flickvän och ytterligare en dag senare vår dotter.
Tänkte därför starta med restaurangbesök i Girona.
No fine-dining! Bara vanliga enkla men hyfsade restauranger. Så i juni ska jag berika forumet med detta. Google verkar för en endaste gång veta mer än forumet finewine :oops:
 

chambertin

Medlem
Självklart blir det så. Startar med cykling från Girona ut till kusten, därefter 5 cykeldagar för att sista dagen återvända till Girona.
Jag fyller själv år en dag. Dagen efter sonens flickvän och ytterligare en dag senare vår dotter.
Tänkte därför starta med restaurangbesök i Girona.
No fine-dining! Bara vanliga enkla men hyfsade restauranger. Så i juni ska jag berika forumet med detta. Google verkar för en endaste gång veta mer än forumet finewine :oops:
Ingen erfarenhet alls av området tyvärr men brukar nästan alltid använda mig av Michelins online-tjänst och filtrera på Bib-gourmand eller de andra enklare stjärnlösa etablissemangen. På så sätt slipper man dom värsta stolpskotten utan att för den skull hamna på fine-dining.
https://www.viamichelin.fr/web/Rech...ies=41.8751851,2.5515747:42.0870127,3.0957413
 

Jesper

Medlem
Jag har varit en hel del i "området" (Katalonien) och främst med bäring på kustområdet, men även i Girona. Det har framför allt blivit fine dining, vilket även gäller Girona (där jag bl.a besökt El Celler de Can Roca).

Detta sagt; om du cyklar ut till kusten (från Girona) till Roses så finns det en fantastiskt bra enklare fiskrestaurang där som heter Rafa's (lite info från mitt besök där: https://blog4foodies.com/2013/08/01/rafas/) som jag verkligen kan rekommendera.

Roses i sig är inte så mycket att se (känns som en gammal Brittisk badort) MEN om du sedan har MTB (och inte racer...) så är det fint att cykla gusvägarna från kusten (vid Roses) mot Cadaqués. På denna vägen så kommer du finna många fina badställen och kusten är enligt mig väldigt fin här (du kommer även på denna vägen passera gamla El Bulli). Väl i Cadaqués, som till skjillnad från Roses, verkligen är sevärd (bl.a Salvador Dalis bostad som är öppet för allmänheten) så kan du äta bra och gott på Compartir (som drivs av El Bullis fd tre chefskockar) och som är en informell restaurang som jag gillar mycket (https://blog4foodies.com/2013/07/20/compartir/).
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
Så är vi då i Girona. Lång dags för mot natt startade kl 04 för att ta sig mot Landvetter. Ikväll blev det Pintxos på Txalaka. Star rekommendation för maten och servicen. En mycket trevlig cava, Gramona Imperial Gran Riserva 2013 Brut för 26 euro. De andra ganska enkla viner med en viss charm. Hit går en för maten. Den här gången fastnade den inte på bild. To be continued........
8EDF6AB6-CA74-4275-B791-9DCD03D53DFA.jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så är vi då i Girona. Lång dags för mot natt startade kl 04 för att ta sig mot Landvetter. Ikväll blev det Pintxos på Txalaka. Star rekommendation för maten och servicen. En mycket trevlig cava, Gramona Imperial Gran Riserva 2013 Brut för 26 euro. De andra ganska enkla viner med en viss charm. Hit går en för maten. Den här gången fastnade den inte på bild. To be continued........
Visa bifogad bild 17050

Helt enig! Gramona är väldigt prisvärda.
 
Trådskapare
J

JC:s Vintankar

Bloggare
Divinum en restaurang vi verkligen kan rekommendera om du vill smaka maträtter utanför boxen.
Stingrocka, pigtail och blomsallad ingick i vår meny. Väldigt goda viner. Gramona III Lustros tillhör de bästa cava vi druckit. Xarel lo Pairal är en lättsam, mineralrik och packad med ljuvliga sommaräpplen.
Gran vos på Cabernet Sauvignon och Merlot får avsluta en härlig.
 
Toppen