Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Gjorde" en egen resevinväska

john b

Medlem
Jag har snöat in lite på pelicases. Kom för ett tag sedan över en 1640 till bra pris. Visste inte riktigt vad jag skulle ha den till, bara att jag behövde den.

En kompis påtalade att det nog fanns plats för vinflaskor stående. Sagt och bestämt. Jag beställde lite nytt skum till överpris och började klura på utformning.

20180721_131024.jpg


Stor väska. Men jag ville prioritera skydd över antal, så kom fram till att det fick räcka med 25 platser.

20180721_131051.jpg


Testade att långhalsad Riesling fick plats trots skumgummi i botten och locket.

Ett problem var att en del flaskor (ffa special clubs och andra champagner) är tjocka i botten. Så för deras skull gjorde jag så att hålstorleken i nedre två lagren kan variera genom att man plockar ut lite skumgummi vid behov.

20180721_131236.jpg


Blev lyckat resultat tycker jag. Min fru bara suckade som vanligt.

Här är jag på g till vinprovning. Käck rullväskemöjlighet. Fullpackad med vin väger den mer än mig typ.

20180721_151309.jpg


Kul pryl, halvt nödvändig
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har snöat in lite på pelicases. Kom för ett tag sedan över en 1640 till bra pris. Visste inte riktigt vad jag skulle ha den till, bara att jag behövde den.

En kompis påtalade att det nog fanns plats för vinflaskor stående. Sagt och bestämt. Jag beställde lite nytt skum till överpris och började klura på utformning.

Visa bifogad bild 13784

Stor väska. Men jag ville prioritera skydd över antal, så kom fram till att det fick räcka med 25 platser.

Visa bifogad bild 13785

Testade att långhalsad Riesling fick plats trots skumgummi i botten och locket.

Ett problem var att en del flaskor (ffa special clubs och andra champagner) är tjocka i botten. Så för deras skull gjorde jag så att hålstorleken i nedre två lagren kan variera genom att man plockar ut lite skumgummi vid behov.

Visa bifogad bild 13786

Blev lyckat resultat tycker jag. Min fru bara suckade som vanligt.

Här är jag på g till vinprovning. Käck rullväskemöjlighet. Fullpackad med vin väger den mer än mig typ.

Visa bifogad bild 13789

Kul pryl, halvt nödvändig
Underbart halvt onödigt! :D
 

Sonderlese

Medlem
*Suck* Det får mig att tänka på gamla tider...
Jag hade en liten Samsonite resväska som var exakt mått på onboard väska på den tiden; den rymde 12 flaskor prick! (Ingen vikt gräns på onboard då.) Sedan inträffade 9/11 och förändrade allt! *Suck*
 

LarsW

Medlem
*Suck* Det får mig att tänka på gamla tider...
Jag hade en liten Samsonite resväska som var exakt mått på onboard väska på den tiden; den rymde 12 flaskor prick! (Ingen vikt gräns på onboard då.) Sedan inträffade 9/11 och förändrade allt! *Suck*
Det var tider...
Kommer ihåg en resa med SAS-Wineclub på slutet av 90-talet till Rhône. Lyckade knöka in 4 eller 5 magnum i min handbageväska... det blev skratt och glada utrop från personalen vid säkerhetskontrollen när väskan gick genom röntgen. :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Snålt räknat blir det 38 kilo vin om den är fullpackad. Lägg sedan till vikten för caset. Inget man tar på flyget.
Hittar uppgifter om yttre mått 691 + 691 + 414 mm på denna, inkluderar eventuellt inte utskjutande delar som hjul m.m., så L+B+H är minst 180 cm. Max hos åtminstone SAS är 158 cm. Vilket elände!
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Hittar uppgifter om yttre mått 691 + 691 + 414 mm på denna, inkluderar eventuellt inte utskjutande delar som hjul m.m., så L+B+H är minst 180 cm. Max hos åtminstone SAS är 158 cm. Vilket elände!
Hehe, den här är mera tänkt att lasta på landcruisern innan man drar till skogs för jakt- och vinhelg med grabbarna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har snöat in lite på pelicases. Kom för ett tag sedan över en 1640 till bra pris. Visste inte riktigt vad jag skulle ha den till, bara att jag behövde den.

En kompis påtalade att det nog fanns plats för vinflaskor stående. Sagt och bestämt. Jag beställde lite nytt skum till överpris och började klura på utformning.

Visa bifogad bild 13784

Stor väska. Men jag ville prioritera skydd över antal, så kom fram till att det fick räcka med 25 platser.

Visa bifogad bild 13785

Testade att långhalsad Riesling fick plats trots skumgummi i botten och locket.

Ett problem var att en del flaskor (ffa special clubs och andra champagner) är tjocka i botten. Så för deras skull gjorde jag så att hålstorleken i nedre två lagren kan variera genom att man plockar ut lite skumgummi vid behov.

Visa bifogad bild 13786

Blev lyckat resultat tycker jag. Min fru bara suckade som vanligt.

Här är jag på g till vinprovning. Käck rullväskemöjlighet. Fullpackad med vin väger den mer än mig typ.

Visa bifogad bild 13789

Kul pryl, halvt nödvändig
Lysande!
-Du kan säkert ta upp tiotalet beställningar här på forumet direkt! :)
 

JonasBo

Medlem
IMG_20180403_005941.jpg IMG_20180402_091644.jpg IMG_20180403_005947.jpg

Jag gjorde ett litet hemmabygge med överblivet packmaterial och bubbelplast.
Fungerade toppen! :)
Har dock en dröm om en insats i skumgummi. Finns en firma i Göteborg (Odinsplatsen) som gör sånt har jag läst.
 
Toppen