Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Glaskorken på väg framåt?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Noterade på min vinresa till Sicilien att flera producenter gått över och börjat använda glaskork på sina flaskor, däribland Cusumano.

-Är detta kanske något som är på väg frammåt funderar jag således?

Jag har även noterat att glaskorkarna verkar användas för viner som är tänkta för kortare lagring, runt fem år medans signaturvinerna som skall kunna ligga längre fortfarande verkar få sin kork av kork.

Kan det vara så att producenterna börjat välja glaskorken som ett trevligare alternativ till skruvkorken?

Jag tycker själva konstuktionen verkar minst lika bra ut täthetssynpunkt som en skruvkork där ju glaskorken är försedd med en liten o-ring för att hålla tätt vilket känns potent.

Som en liten bonus får man även ju även att flaskorna är trevliga att återanvända till annat när de har en snygg återförslutningsbar kork. Fru lagrar bland annat olivolja och saft i dessa efter att jag snällt druckit ur flaskan för att göra plats.

Jag säger "gilla" på detta således.
 

sunqan

Vinös
SV: Glaskorken på väg framåt?

Problemen med den typen av kork till "lagringsviner" borde vara:
1- oringen, im den är av nåt gummiliknande material är hållbarheten begränsad.
2- för lätt att byta ut innehållet


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Glaskorken på väg framåt?

Problemen med den typen av kork till "lagringsviner" borde vara:


Ja, som förslutning på bättre lagringsviner lär det nog aldrig dyka upp utan där känns ju naturkork som det enda alternativet, och på de riktigt stora vinerna har de ju numera en hel del andra hyss för sig för att försvåra förfalskningar. -Snart kommer nog Lafite-Rothschild med GPS och wifi i flaskorna... :)

Men på hyfsade flarror som är tänkta att drickas inom ett par år där man ser mer och mer skruvkorkar tycker jag nog att glaskorken är ett trevligt alternativ.
 

Guayabera

Medlem
SV: Glaskorken på väg framåt?

Ett problem med både skruvkork och glasproppar är att dom är stötkänsliga. Ovarsam hantering (tex källarflytt - egen erfarenhet) kan göra att skruvkorken deformeras och inte längre är tät eller att glasproppen rubbas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Glaskorken på väg framåt?

emanuel skrev:
Ja, som förslutning på bättre lagringsviner lär det nog aldrig dyka upp utan där känns ju naturkork som det enda alternativet,

Fel, flera högklassiga lagringsviner kör redan med skruvkork, särskilt Stelvin+. Exempel är Henschke Hill of Grace (kolla upp priserna...), Felton Roads Block-Pinot Noirer, alla viner från Hessische Staatsweingüter/Kloster Eberbach, även deras specialgjorda auktionsviner på Trockenbeerenauslese-nivå. Det är bara så att fransmännen är stockkonservativa i bl.a. denna fråga, därför ser man ännu inte toppviner från det landet med skruvkork eller glaskork. Finns dock en grand cru från Bourgogne från negocianten Boisset som har buteljerats med skruvkork, men där får man mer intrycket att det var ett experiment för att se om den gick att sälja.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Glaskorken på väg framåt?

Fel, flera högklassiga lagringsviner kör redan med skruvkork,

Touché, skulle kanske lagt till "för fransmännen" dyker det nog inte upp som förslutning på bättre lagringsviner...Men vem vet...

Sedan höll jag nästan på att skriva något om korkens vara eller icke vara när jag ittade den här gamla länken på forumet:

http://vinbanken.se/2013/02/25/skruvkork-antagligen-lika-bra-for-lagringsviner-som-naturkork/

-Känns som det sista ordet i debatten om förslutningar inte är sagt än på ett tag...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Glaskorken på väg framåt?

Jag tror att jag länkat till denna tidigare, kan vara intressant att läsa igen dock ang. experiment med stelvin i Bx.


Personligen tror jag inte att glaskorken är på frammarsch. jag misstänker, utan att veta, att det är ett alternativ till kork som inte kräver några större investeringar. När man börjar buteljera med stelvin så måste man köpa längre flaskor och investera i ny buteljeringsutrustning. Jag tror att man kan använda befintlig utrustning till att försluta med glas, det är samma princip.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Glaskorken på väg framåt?

Lite OT och det kanske har diskuterats tidigare: men varför är inte kronkorken ett bättre alternativ än skruvkorken?
Kronkorken är billigare, tätare, mindre stötkänslig och snyggare än skruvkorken. Det är lite krångligare att öppna än skruvkorken, men klart enklare än naturkorken. Champagne lagras väl med kronkork - och retsina (och pilsner) säljs med den - varför skulle den inte funka till alla viner? Jag har svårt att se att det finns några som helst fördelar med skruvkork jämfört med kronkork.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Glaskorken på väg framåt?

Innertällmo Bryggeri skrev:
Lite OT och det kanske har diskuterats tidigare: men varför är inte kronkorken ett bättre alternativ än skruvkorken?
Kronkorken är billigare, tätare, mindre stötkänslig och snyggare än skruvkorken. Det är lite krångligare att öppna än skruvkorken, men klart enklare än naturkorken. Champagne lagras väl med kronkork - och retsina (och pilsner) säljs med den - varför skulle den inte funka till alla viner? Jag har svårt att se att det finns några som helst fördelar med skruvkork jämfört med kronkork.

Återförslutningsbar?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Glaskorken på väg framåt?

Innertällmo Bryggeri skrev:
Har väl mer att göra med utformningen av karaffen än av korken?

Inte om det är en klassisk kronkapsyl skulle jag vilja påstå. För om det är en twist off top så blir det ju en skruvkork i vilket fall som helst?

Eller har jag tolkat dig fel?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Glaskorken på väg framåt?

Jimmy Forsman skrev:
Inte om det är en klassisk kronkapsyl skulle jag vilja påstå. För om det är en twist off top så blir det ju en skruvkork i vilket fall som helst?

Eller har jag tolkat dig fel?

Ja, jag var nog otydlig. Jag menade att om man slår upp vinet på karaff så spelar det ingen roll om flaskan är återförslutningsbar.
Det går iofs bra att återförsluta kronkorkar med en kapsylförslutare - lite mer jobb än med skruvkorken men resultatet blir bättre.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Glaskorken på väg framåt?

Jag tror att jag länkat till denna tidigare,

-När man läser länkarna och framförallt kommentarsfälten inser man ju att det finns en hel del åsikter i ämnet och även om producenterna såklart säger att om någon förslutning skulle visa sig vara signifikant bättre än någon annan så skulle de självklart byta... Frågan är väl vad som krävs för att verkligen visa vad som är överlägset bättre? Särskilt för flaskor som kan ligga i 50+ år...

En ofrånkomlig sak är dock den rent psykologiskt fina känslan av att öppna en flaska med naturkork. -Det är nog för många en betydande del av vinupplevelsen och något som hör till.

-Känslan som infinner sig när vinkyparen öppnar din Margaux med ölöppnare på Michellinkrogen lär inte vara densamma eller för den delen skruvar av kapsylen...
 

kayaker

Cyklist
SV: Glaskorken på väg framåt?

emanuel skrev:
-Känslan som infinner sig när vinkyparen öppnar din Margaux med ölöppnare på Michellinkrogen lär inte vara densamma eller för den delen skruvar av kapsylen...
Jag tar gärna den smällen om chansen är större att vinet inte är defekt. Detsamma borde i allra högsta grad även gälla restaurangen.
 

Johan_H

Medlem
Denna tråd skulle vara intressant att återuppliva.
Några ansedda vinproducenter som producerar lagringsbara viner använder glaskork från det tjeckiska glaskorksföretaget Vinolok.
https://vinolok.cz/en/
T.ex. Henschke buteljerar Hill of Grace med Vinolok.

Har också funderat på nackdelen med glaskork, och precis som tidigare nämnts har jag tänkt på risken för stötar mot korken. Hur som helst använder en del producenter ett lock ovanpå flaskans glaskork. T.ex. Henschke och Schloss Vollrads.
Tror ni att t.ex. Henschke's Hill of Grace kommer att förändra andra producenters inställning till Vinolok? (Kanske finns fler företag som gör glaskorkar men det är det enda företag som jag känner till).

När det gäller livslängden för o-ringen, borde inte Henschke känna sig säkra på att den kommer hålla i alla fall 20 år, med tanke på att de väljer att försluta sitt prestigevin med det? Jag tänker att de har nog genomfört många studier innan de släpper ett sådant vin, med en relativt ny typ av förslutning, på marknaden. Sedan är det ju inte alla vanliga naturkorkar som håller i 20 år heller...

Här kommer en lista med några producenter som använder Vinolok (till några av deras viner):

Australien
Henschke.

Frankrike
Le Vignoble du Rêveur (Alsace).

Italien
Brezza (Piemonte) (Har bara sett det på deras Langhe Nebbiolo och Dolcetto, inte på deras Barolo).

Portugal
Sandeman (Douro) (Till deras 20-, 30-, 40-åriga Tawny Ports (började för något år sedan)).

Tyskland
Schloss Vollrads (Rheingau).

Ungern
Balassa Bor Kft (Tokaji), Bott Pince (Tokaji).

Österrike
Weingut Heinrich (Burgenland), Weingut Umathum (Burgenland), Wieninger (Niederösterreich), Sattlerhof (Steiermark).
 

Johan_H

Medlem
Någon på forumet som har testat lagra viner med glaskork eller syntetkork under en "längre tid"? Resultat jämfört med vanlig kork?

Frank Cornelissen använder ju syntetkork, men jag har bara testat en ung version av hans vin Contadino...
 
Toppen