Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Göra om kylskåp till vinlagringsskåp

Kingens

Medlem
Hej,

Vi har nyligen gjort om vårt kök och har därför nu ett gammalt kylskåp (ca 2012) över. Har tillsvidare ställt in i garaget.

Vad jag undrar, kan jag ”bygga” om detta till ett vinlagringsskåp.
Ersätta plast- och metallhyllor till trä för att minska ev. vibrationer.
Ha en hink med vatten för att hålla luftfuktigheten hög.

Skåpet kan ju ställas in till att konstant hålla en temp på 12 grader Celsius.

Kom gärna med synpunkter på vad som skulle funka/inte funka.

Tack
 

Vingubben

Medlem
Hej,

Vi har nyligen gjort om vårt kök och har därför nu ett gammalt kylskåp (ca 2012) över. Har tillsvidare ställt in i garaget.

Vad jag undrar, kan jag ”bygga” om detta till ett vinlagringsskåp.
Ersätta plast- och metallhyllor till trä för att minska ev. vibrationer.
Ha en hink med vatten för att hålla luftfuktigheten hög.

Skåpet kan ju ställas in till att konstant hålla en temp på 12 grader Celsius.

Kom gärna med synpunkter på vad som skulle funka/inte funka.

Tack
Problemet är nog inte att lösa temperatur och fukt, utan de vibrationer som kompressorn skapar. Hur mycket dessa påverkar/skadar dina viner är dock rätt omdebaterat men det finns en hel del att läsa om detta Om du googlar.
 
Trådskapare
K

Kingens

Medlem
Har googlat en del. Också förstått det som att de debatterbara vibrationerna skulle vara största beskymmret. Skulle man kunna ”vaddera” insidan av kylskåpet för att ev. minska dessa vibrationer?

För att komma ner till kontentan - är det en dum idé, eller skulle det kunna fungera bättre än en stilla källare där temp. istället varierar mellan 13-20 grader vinter resp. sommar.
 
Toppen