Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grand cru VDP

Gradin

Medlem
Precis hemkommen ifrån VDP,STK & ÖWT provningen som var på Operaterassen idag i stockholm.
Väldigt okänt event och lite ostrukturerat men fantastiska viner från många bra producenter.
Bland mina personliga favoriter var bl a: Keller, Leitz, Schloss Johannisberg, Dr Loosen, Dr Von Bassermann-jordan, Philipp Kuhn, Ökonomierat Rebholz , Wittmann och många andra. Väldigt lite folk på eventet för dryga 200:- och det noterade även producenter/importörer som stod och hällde upp vinerna.

Bifogar även lite bilder på vissa av de vi ansedde levererade bäst.

IMG_0602.JPG
IMG_0603.JPG
IMG_0605.JPG
IMG_0606.JPG
IMG_0608.JPG
IMG_0614.JPG
IMG_0615.JPG
IMG_0617.JPG
IMG_0619.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul! Jag tänkte för några veckor sen köpa min biljett till eventet, så jag mailade någon som hette Bosse för att få svar på vilka viner som skulle finnas att testa.

Två veckor innan eventet startar tycker jag man borde ha full koll på detaljerna, men jag fick bara ett drygt svar tillbaka på mitt mail - så jag skippade det här.

Tråkigt att höra att det var rörigt och oplanerat. Förhoppningsvis kanske till din fördel ändå? Mer tid med producenterna tänker jag.
 

Pontus

Medlem
Precis hemkommen ifrån VDP,STK & ÖWT provningen som var på Operaterassen idag i stockholm.
Väldigt okänt event och lite ostrukturerat men fantastiska viner från många bra producenter.
Bland mina personliga favoriter var bl a: Keller, Leitz, Schloss Johannisberg, Dr Loosen, Dr Von Bassermann-jordan, Philipp Kuhn, Ökonomierat Rebholz , Wittmann och många andra. Väldigt lite folk på eventet för dryga 200:- och det noterade även producenter/importörer som stod och hällde upp vinerna.

Bifogar även lite bilder på vissa av de vi ansedde levererade bäst.

Visa bifogad bild 9625 Visa bifogad bild 9626 Visa bifogad bild 9627 Visa bifogad bild 9628 Visa bifogad bild 9629 Visa bifogad bild 9630 Visa bifogad bild 9631 Visa bifogad bild 9632 Visa bifogad bild 9633
Något av vinerna som stack ut?
 
Trådskapare
Gradin

Gradin

Medlem
Kul! Jag tänkte för några veckor sen köpa min biljett till eventet, så jag mailade någon som hette Bosse för att få svar på vilka viner som skulle finnas att testa.

Två veckor innan eventet startar tycker jag man borde ha full koll på detaljerna, men jag fick bara ett drygt svar tillbaka på mitt mail - så jag skippade det här.

Tråkigt att höra att det var rörigt och oplanerat. Förhoppningsvis kanske till din fördel ändå? Mer tid med producenterna tänker jag.

Ja absolut, däremot så var det ett fåtal producenter eller nästan inga alls utan antingen representanter som jobbar åt dom eller vissa importörer.
Vid varje bord stod en person med 4 olika producenters viner så fokus lades ofta naturligtvis på det vin som stod dom närmast.
 
Trådskapare
Gradin

Gradin

Medlem
Något av vinerna som stack ut?

Tyckte Keller Hubacker 2015, Ökonomierat Rebholz Kastanienbusch 2015 & Schloss Johannisberger riesling spätlese 2015 var nog dom mest fascinerande. Generellt väldigt bra viner dom flesta.
Tråkigt dock var att vissa viner serverades väldigt ljumna och andra nästan frysta så det påverkade ju ens upplevelse lite.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite förvånad över att den svenske arrangören använder begreppet "Grand Cru" för tillställningen, eftersom det skulle vara olagligt för en tysk eller österrikisk producent att använda det på en vinetikett! Officiellt skyddade "tilläggsbeteckningar" (GC ensamt är ju inte en skyddad ursprungsbeteckning) får inte användas av andra producenter inom EU. Ger ärligt talat ett rätt okunnigt intryck. Varför behöver GG m.fl. marknadsföras med ett franskt begrepp som de får använda på etiketten?
Jag utgår från att det är den svenske arrangörens hittepå, för katalogen har inte denna titeln.
Annars verkar det ha varit riktigt bra producenter och riktigt bra viner. 2015 (som fortfarande borde vara aktuell) är ju också en alldeles lysande årgång.
 

Fredrik L

Medlem
Jag tyckte det var ett alldeles lysande evenemang om man jämför med många av de andra vintillställningar som är tillgängliga för oss utanför branschen. Lägstanivån var mycket hög, det var lagom med folk och det pågick i tre timmar istället för de sedvanliga två.
 
Toppen