Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grillad fisk + vin

Poussard

Medlem
Hej. Skulle vilja ha tips på grillad fisk, vilka fiskar, vilka tillbehör och vilka viner som kan passa. Ju fler tips dessdå bättre.

En tanke jag hade var grillad marulk dressad lite ”som kött” så kan man ha en sval Gamay till exempelvis.

En annan idé jag hade var att grilla nån fisk och ha en röd pesto och en insalata caprese till. Oklar över vinet dock.
 

Håkan

Medlem
Grillad Marulk är en riktig hit men den är rätt "vit" till sättet, körde den till en Semillonprovning i veckan och det funkade klockrent. Hade en potatissallad med Sparris, hackade chili, hackad salladslök och en väldigt mild lime/olivoljedressing. Överstek inte, körde 45 grader innertemp och det var perfekt. Skulle tro att även kattfisk och lubb kan vara bra att grilla (fiskar hårda i köttet). Den bästa fisk jag hittills grillat var kummel som jag hade som fileer med skinnet kvar, slår allt annat jag grillat. Nu minns jag inte vad jag hade som tillbehör men har en omgång kummel att grilla i sommar. Min morfar hade fiskaffär och han höll kummel väldigt högt.
 

buteljen

Medlem
Grillad seabream + gremolata och en frisk chardonnay eller sauvignon blanc. En vit bordeaux skulle nog också passa fint.
1657563835630.jpeg
 
Last edited:
Några av mina favorit-combos:

Grillad hel laxsida som man bara drar några varv med vitpepparkvarnen och saltet samt klämmer en halv citron och stänker med ngn fruktig olivolja + Pinot Noir (skadar inte om den har litet ekfat och frukt - generellt gäller med grillad fisk att det klarar av väldigt många sorters vin, bara det inte är för tungt, beskt och torrt för då kan det bli litet metalliskt i munnen)

Halstrad röding fylld med chili, vitlök, gröna örter typ färsk dill och gräslök och kokt mandelpotatis med en yoghxrtcreme + Gewürztraminer eller någon bra Mosel Kabinett för att möta upp sötman i fiskköttet

Grillad gös eller hälleflundra med en enkel vit smörsås till + en trevlig champagne (gärna med litet ekfat eller ålder) eller en torr men fruktig Chenin Blanc med litet tyngd i sig för att matcha fetman, detta är ju litet fetare än t ex abborre.

Halstrad tonfiskfilé (typ nästan rå i mitten) med grillad sparris och en fräsch salsa med tärnad gurka, lök, oliver, kapris, olivolja, citron + en krispig vit Chablis eller en variant där jag hettar upp krossade Szechuan-pepparkorn i torr panna som jag mortlar och kryddar upp salsan med och kanske ersätter kapris och lök med grillad paprika i salsan - då kan en bra merlot eller en pinot noir eller liknande inte för tanninrika rödvin också vara riktigt bra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sakkar av olika slag, är utan tvekan vad vi dricker oftast till grillad fisk.
Helt enkelt för att det är en match gjord i himlen!
915CDA39-0B4F-43AB-A039-77F8CBC2325D.jpeg

Umami + umami = love!
Feta fiskar med mer eller mindre "fisksmak" lämpar sig allra bäst på grillen iom att de då utvecklar extra mycket umami. Dessutom tål feta fiskar att grillas hårt, vilket ger ytterligare en skjuts i smaken.

Sedan är jag med ombord på samma båt som dem som tycker att nästan allt passar till allt ("annars finns ju oftast bordsvatten mellan mat och vinklunkar")
Undantag är sådant med mycket järnjoner i (tex räkor) i combo med viner som kommer med rejäla tanniner. Det kan bli mycket olyckligt i munnen…

A271E28C-5EF5-412B-B207-EAD6658A5205.jpeg
2AA642EE-7219-4487-B6A6-D50A706135B9.jpeg
 
Last edited:
Toppen