Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grythyttans Gästgivaregård

Silex

Medlem
Jag tycker att det är lite lustig prissättning på vissa viner (både uppåt och neråt) där en del måste anses vara riktigt bra priser i förhållande till vad man får betala på auktion. Masseto 1998 för 2500kr är betydligt lägre än marknadspris och ett kul vin att prova. Även en del Bordeaux är vänligt prissatta, t ex Chateau Leoville Las Cases 1993 för 1700kr och Chateau La Mission Haut Brion 2001 för 2050kr. Dessa är tre riktigt bra viner som bör vara trevliga att dricka nu. Finns säkert mer intressant, men de här fastnade när jag skummade igenom listan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej!

Jag och damen har vägarna förbi Grythyttans Gästgivaregård nu i närtid. De verkar ha en gedigen vinlista med tonvis spännande att välja mellan. Har själv lite svårt att avgöra vilka som kan tänkas vara extra spännade, har folk här någon åsikt vilka viner man borde spana lite extra på?

https://grythyttansgastgivaregard.se/wp-content/uploads/2016/10/Vinlistan-20200813.pdf
Vad ska ni äta?
Generellt så är väl listan bra men oinspirerad, i huvudsak många "säkra" kort.
 

Arvid

Medlem
Kul! Jobbade så klart ett tag där under min tid i Grythyttan. Kul att se att det finns kul grejer i källaren fortfarande.
Utan att lusläsa - lite bra grejer som sticker ut:

Cotat Sancerre - sällan att se med någon sorts ålder. Underskattat, och väldigt bra pris här.
Vit Bordeaux - samma här. Massa kupp.
2014 Bourgogne. Raveneau Valmur på magnum om jag är rik/törstig
gammal Tyrell Hunter Semillon

Massa Bordeaux till inga pengar:
Cheval Blanc, typ 55 eller 86.
La Mission 85?!? Vill nästan spara den till mig själv, men ska nog inte till hyttan på ett bra tag...
89 Cos
82 Palmer
88 Col d'Orcia
Om man nu gillar sånt är det bra priser på Masseto, Solaia etc också.
1984 Dominus - årgångens bästa vin, anywhere?
 
Toppen