Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guide Michelin Nordic Cities 2015

MartinE

Medlem
Så kom den då äntligen, den nordiska upplagan av Guide Michelin! Det var nu guiden skulle titta bortom "main cities of Europe" (läs: Sthlm, Gbg, Kph, Oslo, Helsingfors) och besöka restauranger även utanför dessa städer. Många hade hoppats att det skulle innebära självklara stjärnor till både Fäviken och Daniel Berlin. Nu blev det inte riktigt så, men både Malmö och Århus fick i sina första stjärnrestauranger!

I Malmö fick både Vollmers och Bloom in the Park var sin mycket välförtjänt stjärna och även Ambiance à Vindåkra (som jag inte hunnit besöka än) fick en stjärna.

För övrigt kan man konstatera att vare sig Noma, Geranium, Mathias Dahlgren eller Frantzén fick någon tredje stjärna. Och att både Operakällaren och Esperanto står kvar med en stjärna, vilket jag personligen är lite förvånad över! Oaxen fick däremot en andra stjärna liksom AOC i Köpenhamn.

Här ser ni alla svenska stjärnor: http://www.svt.se/nyheter/sverige/malmokrogar-far-michelin-stjarnor

Vilka tankar har ni övriga kring det här? Vilka nordiska restauranger saknar ni i guiden?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite förvånad att KOKA fick en stjärna och inte exempelvis vRå eller Upper House i Göteborg. Tycker även att Bhoga borde blivit av med sin, men här är jag möjligen ensam om min åsikt. :)
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Lite förvånad att KOKA fick en stjärna och inte exempelvis vRå eller Upper House i Göteborg. Tycker även att Bhoga borde blivit av med sin, men här är jag möjligen ensam om min åsikt. :)
Jag håller med dig angående vRå och Upper House. Inte minst med tanke på att jag fått intrycket att det totala antalet stjärnor skulle utökas rejält nu, men de är fortsatt konservativa de där fransmännen!

När det gäller Bhoga har jag inte själv haft möjlighet att besöka dem, men jag har hört från många som tycker att de förtjänar sin stjärna!
 

Livermore

Medlem
Över vad du @Mattias S har skrivit blev jag förvånad över att Koka och inte vRå fick en stjärna. Men jag har inte varit på någon av dem än så jag kan inte uttala mig egentligen.
 

fluff

Medlem
Har inte besökt vRå i sin originaltappning utan bara ätit på deras sommar-restaurang som jag inte alls blev imponerad av. Att Upper house inte fick lite stjärnstoff över sig tycker också jag är märkligt.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Michelin tycker uppenbarligen inte det är värt en resa till norden överhuvetaget eftersom de har svårt att lämna ut dendär åtråvärda tredje stjärnan
(med Jacques Clouseaus uttal) "Yeesss... Norrdic foood iss veerry goood, buut iss it reeeally Freench enooough"? :cigarr:

JC.jpg
 
Last edited:

Elvis

Medlem
De kanske vill vänta ett år med att dela ut tre stjärnor i Norden. Jag tippar att Noma och Frantzén får sin tredje stjärna nästa år, kanske även Oaxen.
 

kayaker

Cyklist
De kanske vill vänta ett år med att dela ut tre stjärnor i Norden. Jag tippar att Noma och Frantzén får sin tredje stjärna nästa år, kanske även Oaxen.
Jag tror det blir Oaxen. Gamla Oaxen lär ha varit Michael Ellis favoritrestaurang.
 

Magikern

Medlem
Michelin tycker uppenbarligen inte det är värt en resa till norden överhuvetaget eftersom de har svårt att lämna ut dendär åtråvärda tredje stjärnan

Inte omöjligt att de har förväntningar på älg och björn och annan Nordisk vilt Rätt vanligt att matnördar från kontinenten förväntar sig björnfilé och dylikt på lyxrestauranger i Sverige.
 

JakobS

Medlem
Av de jag känner som besökt Vollmers så har de endast blivit måttligt imponerade.

Bloom in the Park ska vara väldigt bra har jag hört, men att han som driver det är lite underlig..
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Koka är ett mysterium. Bhoga förtjänar definitivt en stjärna utan tvekan, snack eller svag förnimmelse av tvekan. ;)

Upper House får nog nästa gång men märkligt att Linnéa blir utan igen... De har dock slopat avsmakningsmenyn.

Kul att SK fick så snabbt, hade bokat middag där innan stjärnsmällen.
 

Skaggs

Medlem
Den här skulle kunna ligga i någon Köpenhamnstråd också, men men...
Jag tänkte att det inte var lönt att skapa ny tråd (bränd efter BYOB -Skåne :)) utan försöker skaka liv i den här. Bokade nyss bord på Geranium i CPH (2 **). Någon som har varit där? Hur ligger de till i förhållande till Noma - Relae? Vinprofilen är ju tydlig och med tanke på att vi är fyra blir det troligtvis vinpaket som gäller, men får räkna på det och kolla vad de brukar "para" med maten.
 
Last edited:
Toppen