Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guy Michel Millésime Brut 1982 & 2002

JonasN

Medlem
Någon som vet något om producenten?
Jag drog hem tre av varje, 82:an för att jag är född då och 02:an för att den kändes spännande till det priset.

Jag har dock ingen aning om vad jag har att vänta mig:)
Hittade ingenting här på sidan om dagens släpp heller.

Upplys mig någon, tack:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Knapp information från Juhlin-boken lyder "Femte generationen vinmakare i familjen. Idag förfogar han över 20 hektar i 10 byar. En liten producent som gör hela tio olika champagner. Rosén från skalkontakt är omtalad men lågt poängsatt av mig".

RJ hade testat -82 och givit just 82 poäng, men inte testat -02. Priset på SB är nog tyvärr mer för åldern och att det kanske inte finns så många flaskor kvar snarare än att de är spektakulära och verkligen värda priset. Kul att testa om inget annat! :)
 
Trådskapare
JonasN

JonasN

Medlem
Tack för information, jag agerade nog lite väl förhastat:)
under 400:- för en -02 kändes som ett kap och -82 har jag aldrig druckit champagne.
Funderar på att avboka och bara ta en futtig 82:a istället, det borde väl vara möjligt eller är jag fast?:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för information, jag agerade nog lite väl förhastat:)
under 400:- för en -02 kändes som ett kap och -82 har jag aldrig druckit champagne.
Funderar på att avboka och bara ta en futtig 82:a istället, det borde väl vara möjligt eller är jag fast?:)
Har du samma smak som Juhlin när det gäller annat? Om inte så kan det ju vara värt att kolla om det finns andra omdömen och åsikter om vinet innan du avbeställer på grund av en persons tycke och smak. :)
 

Adamanko

Medlem
Tack för information, jag agerade nog lite väl förhastat:)
under 400:- för en -02 kändes som ett kap och -82 har jag aldrig druckit champagne.
Funderar på att avboka och bara ta en futtig 82:a istället, det borde väl vara möjligt eller är jag fast?:)
Nej, du kan avboka. Ta kontakt med någon anställd på bolis. Dessutom är du inte förpliktigad att hämta ut beställningar om du ångrar dig så du är inte fast på något vis.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har du samma smak som Juhlin när det gäller annat? Om inte så kan det ju vara värt att kolla om det finns andra omdömen och åsikter om vinet innan du avbeställer på grund av en persons tycke och smak. :)

Som Mattias säger så handlar det om din smakpreferens. Jag tittar sparsamt på Julles bedömningar då jag vet att vi inte ligger riktigt lika i vad vi tycker är gott. Hans bok fungerar mer som ett uppslagsverk för min del! :)

Med det sagt är det fortfarande, i mina ögon, ganska vågat att köpa 3 stycken flaskor från -82 av en relativt okänd/anonym producent. Det finns ju inget som säger att bara för att det säljs nu för dyra pengar så kommer det vara bra. Köper du en och älskar den kommer du vara ledsen att du inte köpte två. Köper du två kommer du inte vara ledsen över att du lagt pengar på en extra om det visar sig att den inte är så rolig. Köper du tre så...

:)
 

Jonas Sand

Medlem
I dessa tider av betygsinflation kan det kanske vara värt att poängtera att 82 p från Juhlin är en relativt hög siffra, d v s ett klart positivt omdöme!
+ att Juhlin inte tar hänsyn till priset i sin bedömning såvitt jag känner till. 8xx kronor är det mesta jag gett för en flaska vin men jämfört med andra årgångschampagner (-viner) från den tiden känns det överkomligt. Jag är själv född 82 vilket spelar in, hade eventuellt inte handlat om det var från 81/83.

Jag vill passa på att nämna att jag ev är jävig i diskussionen då jag dels köpt ett exemplar och dels känner två av tre i importfirman. Om posten upplevs på det vis får den gärna raderas (jag hinner inte kolla igenom forumregler nu).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill passa på att nämna att jag ev är jävig i diskussionen då jag dels köpt ett exemplar och dels känner två av tre i importfirman. Om posten upplevs på det vis får den gärna raderas (jag hinner inte kolla igenom forumregler nu).
Att råka känna en importör är inte detsamma som att vara partisk i frågan. Självklart är ditt inlägg helt ok så länge det är din åsikt som vädras och du inte tar betalt för att förmedla den. :)
 

MartinE

Medlem
+ att Juhlin inte tar hänsyn till priset i sin bedömning såvitt jag känner till. 8xx kronor är det mesta jag gett för en flaska vin men jämfört med andra årgångschampagner (-viner) från den tiden känns det överkomligt. Jag är själv född 82 vilket spelar in, hade eventuellt inte handlat om det var från 81/83.
Nej, han tar inte hänsyn till priset. Men rent objektivt, alltså oaktat vinets kvalitet, får man nog säga att prislappen 899 kr för en champagne från 1982 (mycket bra årgång för övrigt), som vi får förmoda varit stabilt lagrad hos producenten fram till för några veckor sedan, är väldigt överkomlig! Räknar man bort moms, alkoholskatt, SB:s påslag och importörens marginal, så blir det ingen jättesumma kvar till producenten. Betänk att flaskan lagrats i 35 år och att kapitalkostnaden med ränta på ränta-effekt blir hög under så många år! Det finns knappast utrymme för någon större kalkylränta i den ekvationen! Nu utgår jag från att firma Guy Michel brinner för sin produkt (och samtidigt inser att de inte heter Krug eller Selosse), men de är ju trots allt ett företag också, som behöver vara lönsamma för att överleva, och de hade sannolikt fått bättre avkastning på sitt kapital om de köpt franska statsobligationer istället... :confused:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nej, han tar inte hänsyn till priset. Men rent objektivt, alltså oaktat vinets kvalitet, får man nog säga att prislappen 899 kr för en champagne från 1982 (mycket bra årgång för övrigt), som vi får förmoda varit stabilt lagrad hos producenten fram till för några veckor sedan, är väldigt överkomlig! Räknar man bort moms, alkoholskatt, SB:s påslag och importörens marginal, så blir det ingen jättesumma kvar till producenten. Betänk att flaskan lagrats i 35 år och att kapitalkostnaden med ränta på ränta-effekt blir hög under så många år! Det finns knappast utrymme för någon större kalkylränta i den ekvationen! Nu utgår jag från att firma Guy Michel brinner för sin produkt (och samtidigt inser att de inte heter Krug eller Selosse), men de är ju trots allt ett företag också, som behöver vara lönsamma för att överleva, och de hade sannolikt fått bättre avkastning på sitt kapital om de köpt franska statsobligationer istället... :confused:

Väl talat! Nu blev jag sugen på att beställa en! :p
 

Elvis

Medlem
Nej, han tar inte hänsyn till priset. Men rent objektivt, alltså oaktat vinets kvalitet, får man nog säga att prislappen 899 kr för en champagne från 1982 (mycket bra årgång för övrigt), som vi får förmoda varit stabilt lagrad hos producenten fram till för några veckor sedan, är väldigt överkomlig!

Lite sen på bollen här men vill bara säga att jag håller med till 100 %. Värdet av att ha legat perfekt lagrad i 35 år hos producenten kan inte underskattas. Det spelar ingen roll om det inte är någon Krug-kvalitet från början - det kan bli väldigt bra ändå och 1982 är en bra årgång.

Samtidigt provade Julle samma vin år 2011 och gav då 82 poäng med 82 i potential och det är ett litet varningstecken.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I dessa tider av betygsinflation kan det kanske vara värt att poängtera att 82 p från Juhlin är en relativt hög siffra, d v s ett klart positivt omdöme!
...bl.a. för att sagde Juhlin inte använder Parkerskalan (50-100 före inflation, ska täcka in allt från slemmiga bottensatser från inkompetenta vinmakare i gudsförgätna vinregioner, till den ädlaste bourgogne) utan en skala 0-100 som appliceras enbart på champagner.
Däremot tycker jag Julle ger förvånansvärt höga poäng (på hans skala) till vissa standardchampagner från stora hus, relativt vad han ger till det mesta från habila småodlare av icke-kultkaraktär. Jag tänker inte minst på ett hus som börjar på M och har ett &-tecken någonstans i mitten.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...bl.a. för att sagde Juhlin inte använder Parkerskalan (50-100 före inflation, ska täcka in allt från slemmiga bottensatser från inkompetenta vinmakare i gudsförgätna vinregioner, till den ädlaste bourgogne) utan en skala 0-100 som appliceras enbart på champagner.
Däremot tycker jag Julle ger förvånansvärt höga poäng (på hans skala) till vissa standardchampagner från stora hus, relativt vad han ger till det mesta från habila småodlare av icke-kultkaraktär. Jag tänker inte minst på ett hus som börjar på M och har ett &-tecken någonstans i mitten.
-Ha ha, är väl knappast någon hemlighet att han är ganska djupt insyltad med Moet :)
 

MartinE

Medlem
...bl.a. för att sagde Juhlin inte använder Parkerskalan (50-100 före inflation, ska täcka in allt från slemmiga bottensatser från inkompetenta vinmakare i gudsförgätna vinregioner, till den ädlaste bourgogne) utan en skala 0-100 som appliceras enbart på champagner.
Däremot tycker jag Julle ger förvånansvärt höga poäng (på hans skala) till vissa standardchampagner från stora hus, relativt vad han ger till det mesta från habila småodlare av icke-kultkaraktär. Jag tänker inte minst på ett hus som börjar på M och har ett &-tecken någonstans i mitten.
Sant! :)
 

Bastardo

Medlem
2002 Guy Michel Millésime Brut fick 17 poäng och ett plus för prisvärde i Munkis senaste nummer. Kanske läge att omvärdera produkten … :) 17 poäng motsvarar ungefär 94–95 poäng, så det är egentligen billigt för sin kvalitet. Och jag kan övertyga att Munskänkarna brukar hellre ge för låga poäng än för höga och är enligt mig väldigt pålitliga i sina omdömen. Det är alltid minst tre personer som provar viner från BS, så det är ingen enskild människa som bestämmer betyget. Hur ofta är det fallet hos andra aktörer?
Jag gillar personligen mer Blanc de Blancs, så den här är inte så intressant för mig. ;)
P.S. ”Efter Munskänkens recension tog vårt lager av Guy Michel 2002 (72659, 399:) slut på några dagar. Vi får hem fler flaskor i slutet av september så håll ut!”
 
Last edited:
Toppen