Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hållbarhet för öppnad vinflaska med koldioxid

henha692

Medlem
Ibland kanske inte hela vinflaskan går åt, och man vill då spara det som blev över ett par dagar. Jag har förstått att det är en fördel att ha det i kylen för att det inte ska försämras för snabbt. Jag har även sett att det finns utrustning att köpa för att kunna tappa ut vin ur flaskan och istället ersätta det med någon gas. Mina erfarenheter inom ölbryggning vet hur viktigt det är att undvika oxidation vid öltillverkningen och jag tänker att det är oxidationen som påverkar sparandet av vin mest. Är det någon som har provat att ersätta luften i flaskan med koldioxid från t ex Soda streamer (utan att flaskan är trycksatt så att det blir kolsyrat förstås)? Kan detta förlänga hållbarheten av en öppnad vinflaska? Kanske har det andra bieffekter?
 

chambertin

Medlem
Ibland kanske inte hela vinflaskan går åt, och man vill då spara det som blev över ett par dagar. Jag har förstått att det är en fördel att ha det i kylen för att det inte ska försämras för snabbt. Jag har även sett att det finns utrustning att köpa för att kunna tappa ut vin ur flaskan och istället ersätta det med någon gas. Mina erfarenheter inom ölbryggning vet hur viktigt det är att undvika oxidation vid öltillverkningen och jag tänker att det är oxidationen som påverkar sparandet av vin mest. Är det någon som har provat att ersätta luften i flaskan med koldioxid från t ex Soda streamer (utan att flaskan är trycksatt så att det blir kolsyrat förstås)? Kan detta förlänga hållbarheten av en öppnad vinflaska? Kanske har det andra bieffekter?

Bäst på marknaden idag är Coravin men den kostar en del. Den använder Argongas och du måste köpa deras små ampuller.
Finns trådar på forumet om den.

För hemmapularen så är en tub med Argongas och en liten regulator från Jula ett bra alternativ som jag använder hemma med gott resultat.1l räcker väldigt länge och jag har sparat öppnat rödvin upp mot 2veckor med noterbar påverkan men ingen överdriven oxidation.

Argon är bättre än CO2 då det är inert och inte löser sig nämvärt i vinet samt lägger sig som ett lock ovanpå vinet i flaskan (gör i och för sig CO2 också men inte lika bra som Argon).
 
Toppen