Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hantera golvvärme i vinkällare

Filten

Medlem
Hej
Skickar ut ett problem i forumet med förhoppning om lite kloka idéer.
Vi skall flytta från ett äldre hus med gammal källare där jag kunnat förvara viner under godtagbara förhållanden utan extra insatser i form av kyla etc.
Nu flyttar vi in i relativt nybyggt hus med en souterrängvåning, stommen är murad LECA.
Längst in i ett hörn i souterrängvåningen finns ett rum där jag tänkt bygga en modern vinkällare med kyla och luftfuktare.
Huset har mekanisk ventilation med FTX och rummet i fråga har ett frånluftdon.
I hela souterrängvåningen ligger det golvvärme i plattan, vilket är bra för alla rum utom just dettaJ. Det finns inga rumstermostater och tyvärr är de lite oklart hur de olika slingorna för golvvärmen går, men klart är att detta rum inte har en egen slinga.
Är det någon som har idéer och eller erfarenheter från hur man kan hantera detta?
Kan man isolera bort golvvärmen på något smidigt sätt?
Hur blir det med ventilationen i huset om jag höjer luftfuktigheten i just detta rum?
Någon som vet någon bra professionell person/firma som kan denna typ av projekt?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej och välkommen till forumet!

Lagd golvvärme ligger i och med att den är ingjuten i plattan, är hela bottenplanet en enda slinga är det inte mycket att göra.
Firman som projekterat golvvärmen bör ha gjort en ritning på hur slingorna går, min chansning hade varit att öppna golvvärmecentralen och kolla om den inte ligger inne i skåpet.
Även om hela bottenplanet regleras på samma rumstermostat kan det fortfarande vara flera olika slingor så det finns ju en liten möjlighet att man kan stänga av den slingan som går i det området där vinkällaren ska vara men då är det mest troligt ett större område som ryker.

Att isolera bort golvvärmen känns inte som något vettigt alternativ, du skulle ju få en rätt rejäl nivåskillnad i golv om du ska få in isolering nog för att det verkligen ska göra någon nytta men visst, allt är möjligt.

Vad gäller ventilationen så ska det väl inte vara något problem att bara stänga frånluftsdonet i det rummet så får du ingen cirkulation på luften där.

Jag hade skaffat en termometer med loggfunktion, stängt frånluftsdonet och kollat på vad rummet håller för temp när man inte är där och springer.
-I ett rum utan luftrörelse försämras ju även effekten av golvvärmen.

-Kanske är det inte så tokigt, nu vet jag inte hur lång lagringshorisont du tänker dig och om du ska lagra några extrema dyrgripar men håller rummet en 16-17 grader året runt så hade åtminstone jag varit nöjd om jag inte ska lagra annat än normala drickviner runt 10år.

Golvvärmen är ju dock bara ett problem på vintern, kan ju vara intressant att veta vad du har för temp resten av året också innan du bestämmer dig för vad du ska göra för insats.

Vad gäller firma så är ju golvvärme "vardagsmat" för de flesta VVS-firmor så det är väl bara ringa någon lokal namnkunnig sådan. Utan ritning på slingorna lär de dock inte heller komma så långt om slingorna inte är märkta i centralen.
 
Trådskapare
F

Filten

Medlem
Tack Emanuel, tror inte heller på att isolera bort golvärmen. Det är absolut flera slingor för bottenvåningen men dåligt utmärkta. Har nu köpt en värmekamera så skall försöka kartlägga hur slingar för min kommande vinkällare går och vilka ev andra rum som skulle drabbas av att vi skulle dra ner temperaturen på den slingan.
 
Toppen