Har ett 1 kg innanlår - vad ska jag laga?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Elvis, 27 augusti 2015.

1. Elvis

Elvis Medlem

Min mor köpte en del kött av någon dörrförsäljare häromveckan trots att hon egentligen inte tycker särskilt mycket om kött. Det var visst svensk, KRAV-märkt och vad det nu var. Nåväl, ett paket med 1 kg innanlår hamnade därför i min kyl men vad ska jag laga? Tips uppskattas! (Jag har ett vanligt kök och en Weber gasgrill utomhus.)

IMG_4377.JPG

2. Emanuel

Emanuel Instagram; Swedish Champagne Dude

Självklart skall du göra Kebab enligt denna tråden:
    Så jäkla god Kebab att jag nästan ville gråta
    Rimma köttet över natten men saltproportionen a la rutiga kokboken, rulla köttet i kryddmixen och stek av i pannan, hiva in i ugnen på typ 100 grader i ett par timmar sedan gör du allt annat enligt tidigare kebabtråd med den hädiska röda såsen och annat gott.
    Köttet kan med fördel vara klart en god stund före du ska käka så det får stå och vila, sedan skivar du upp det "kebab stylee" och häller över vätskan från tillagning och värmer på lite i ugnen före servering om det behövs. -Eller bränner av i långpanna på grillen, stekpannan eller som jag gjorde på Muurikan.
    -Du kommer vara så lycklig efteråt :)

MartinE, Elvis, gece och 3 andra gillar detta.
  3. Elvis

Elvis Medlem

Tack för tipset. Egen kebab står nu högt på listan men den här gången blev det en Boeuf Bourguignon.

Per Stade och Emanuel gillar detta.
  4. Per Stade

Per Stade Lege artis

Tänkte just föreslå det, en panna vin höjer vilket köttstycke som helst.

chambertin gillar detta.
  5. Emanuel

Emanuel Instagram; Swedish Champagne Dude

Boeuf Bourguignon är ju alltid en höjdare, jag håller högrev som favoritkött till det.
    -

chambertin gillar detta.
  6. Jos

Jos Medlem

Innanlår = råbiff

Dela sidan