Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

HATT et SÖNER

Leverantör
HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden
Det svenskägda champagnehuset

Stockholm, 2 oktober 2012 – HATT et SÖNER är nu klara med sin första skörd efter ett intensivt och svårt år som drabbat i princip alla vinodlare i Champagne på grund av missgynnsamma väderförhållanden. Det till trots, så är den första skörden där HATT et SÖNER ansvarar för allt av yttersta klass och långt bättre än vad som var väntat.

Skördeåret började med hög värme i mars och april. Detta gjorde att mognadscykeln började tidigt för att sedan avta med kalla månader under maj och juni, vilket avstannade mognaden. Regnet blev katastrofalt för många odlare under juni och juli med bland annat mögelsvampar till följd på flera ställen runt om i Champagne. Lyckligtvis, så drabbades HATT et SÖNER milt, vilket främst beror på den stora kunskapen hos champagnehusets vinmakare och de anställda. På slutet av sommaren, så var det mycket fint väder med värme uppåt cirka 40 grader Celsius vilket i sin tur satte igång vinodlingarna ordentligt och resulterade i mycket fina druvor lagom till skörden.

Skörden påbörjades senare i år än vanligt, då det tog tid för druvorna att mogna, men den 17:e september startades skörden efter att den obligatoriska gränsen på 9,5 gram socker per liter uppnåtts. Delar av vinodlingarna började skördas lite senare för att få en ökad sockerhalt på upp till 11 gram per liter och hög syra på upp till 8,5 gram per liter. Detta innebär bästa förutsättningar för bra årgångschampagne.

De flesta vinodlare i Champagne producerade i år cirka 8 000 kilo druvor per hektar. HATT et SÖNER skördade detta år upp till 12 000 kilo per hektar. Tack vare det, så får HATT et SÖNER ut mer vin på den första pressningen och kan fortsätta hålla en mycket hög kvalitet.

HATT et SÖNER anställde 14 mycket kompetenta personer för skörden 2012 varav 12 klippare och 2 bärare. Det blev en stimulerande skördeperiod med många hårda arbetstimmar, men även härliga pauser med paté, skinka och korv samt en fantastisk fest för att fira HATT et SÖNER:s första skördeår.

Trots de svåra utmaningar som 2012 bjudit på, så är HATT et SÖNER mycket säkra på kvaliteten av årets skörd. Druvpriset har ökat med 4 procent jämfört med förra året, men HATT et SÖNER siktar på att köpa betydande mängder druvor för att garantera framtiden som ett globalt champagnehus. Även om volymerna blev mindre än vanligt, så kommer årgång 2012 av champagnehusets Le Grand-Père Prestige bli något utöver det vanliga. Det kommer dröja till 2020 före denna champagne kommer kunna avnjutas, men den som väntar på något gott…

För mer information, bilder och intervjuförfrågan:
HATT et SÖNER, e-post: press@hatt-soner.com
Bilder kan laddas ner från pressrummet:
http://hatt-soner.com/news-press/press-room/

Om HATT et SÖNER
HATT et SÖNER är ett champagnehus med global ambition att producera champagne av absolut toppkvalité. Vingården täcker flera hektar av den berömda Mont-Aimé-marken och ligger i den topplacerade champagnebyn Bergères-les-Vertus i Côte des Blancs. Endast druvor från 95 % Premier Cru till Grand Cru används. HATT et SÖNER erbjuder flera olika sorters champagner varav samtliga är en perfekt komposition av vinodling, precision, design och kvalitet. Detta bidrar till en av de mest utsökta champagnerna i världen. För mer information: www.hatt-soner.com
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

HATT et SÖNER skrev:
Skörden påbörjades senare i år än vanligt, då det tog tid för druvorna att mogna, men den 17:e september startades skörden efter att den obligatoriska gränsen på 9,5 gram socker per liter uppnåtts. Delar av vinodlingarna började skördas lite senare för att få en ökad sockerhalt på upp till 11 gram per liter och hög syra på upp till 8,5 gram per liter. Detta innebär bästa förutsättningar för bra årgångschampagne.

Menas verkligen 9,5 gram resp. 11 gram socker per liter? Det motsvarar 0,55% resp. 0,65% potentiell alkohol... ;D Kan det möjligen vara 9,5% resp. 11% potentiell alkohol som åsyftas? Vad jag kan se kräver appellationsreglerna minst 143 gram socker per liter.

Märkligt resonemang om att skörda sent för att få hög syra eftersom syranivån (särskilt av äppelsyra) väl sjunker under druvornas mognadsprocess.

De flesta vinodlare i Champagne producerade i år cirka 8 000 kilo druvor per hektar. HATT et SÖNER skördade detta år upp till 12 000 kilo per hektar. Tack vare det, så får HATT et SÖNER ut mer vin på den första pressningen och kan fortsätta hålla en mycket hög kvalitet.

I de flesta fall i vinvärlden brukar man väl sätta likhetstecken mellan kvalitet och låga skördeuttag, snarare än höga? 12 000 kg är vad jag förstår det maximalt tillåtna för år 2012 (den artikeln jag läste för att hitta årets siffra var dock lite motsägelsefull), och motsvarar 76 hl/ha. Champagne varierar ju det tillåtna uttaget mer än andra regioner, och 2011 tilläts tydligen maximalt 12 500 kg/ha (egentligen 13 600 kg/ha för de som maximalt fyllde på lagren reservviner).

Det underförstådda resonemanget att man skulle använda det grövre "pressvinet" från la taille för att kompensera för mindre volym känns lite märkligt för mig. Så gör väl knappast kvalitetsmedvetna producenter?

Trots de svåra utmaningar som 2012 bjudit på, så är HATT et SÖNER mycket säkra på kvaliteten av årets skörd. Druvpriset har ökat med 4 procent jämfört med förra året, men HATT et SÖNER siktar på att köpa betydande mängder druvor för att garantera framtiden som ett globalt champagnehus.

Intressant, då kommer ni alltså att byta status till négociant-manipulant (NM), i likhet med den faktiska statusen hos en hel del andra "småodlare" (Diebolt-Vallois, för att nämna en i högen). De flaskor från Hatt & Söner som säljs idag står det ju récoltant-coopérant (RC) på, d.v.s. odlare vars vin görs av ett kooperativ, som konstaterades här: http://www.finewines.se/vin/hatt-et-soner/10/

Trevligt om 2012 blir en bra champagneårgång, trots de dåliga nyheter som basunerats ut under växtsäsongen.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

vintomas skrev:
I de flesta fall i vinvärlden brukar man väl sätta likhetstecken mellan kvalitet och låga skördeuttag, snarare än höga? 12 000 kg är vad jag förstår det maximalt tillåtna för år 2012 (den artikeln jag läste för att hitta årets siffra var dock lite motsägelsefull), och motsvarar 76 hl/ha. Champagne varierar ju det tillåtna uttaget mer än andra regioner, och 2011 tilläts tydligen maximalt 12 500 kg/ha (egentligen 13 600 kg/ha för de som maximalt fyllde på lagren reservviner).

Det underförstådda resonemanget att man skulle använda det grövre "pressvinet" från la taille för att kompensera för mindre volym känns lite märkligt för mig. Så gör väl knappast kvalitetsmedvetna producenter?

Instämmer! Har svårt att tänka mig att man får ut varken bra kvalité eller koncentrerade viner om man har så sjukt höga skördeuttag som 76hl/ha
 

Elvis

Medlem
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

HATT et SÖNER, tack för att ni skriver här, men ni får räkna med att bli kritiskt granskade. Att ni är svenskägda är kanske rolig kuriosa men de flesta av oss här bryr oss mer om kvalitet än sådana saker.

Det glädjer mig att skörden var bättre än väntat men kan ni verkligen redan nu vara säkra på att ni kommer att ge ut ett årgångsvin från 2012? Är er plan att göra det från alla år? Och att ni har 50% större skördeuttag än de flesta andra odlare (enligt er egen pressrelease) är inte ett tecken på kvalitet, som ni påstår, utan precis tvärtom.

Ni får gärna klargöra lite hur ni resonerar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

Hur kommer ni att få ut mera vin på 1a pressningen? Om ni menar att ni kan göra fler 1a pressningar pga 12000 isf 8000 i skördeuttag förstår jag vad ni menar, men förhållandet blir det samma för 2a och 3e pressningen pga av det högre skördeuttaget.
 
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

magnum skrev:
Hur kommer ni att få ut mera vin på 1a pressningen? Om ni menar att ni kan göra fler 1a pressningar pga 12000 isf 8000 i skördeuttag förstår jag vad ni menar, men förhållandet blir det samma för 2a och 3e pressningen pga av det högre skördeuttaget.

Det är väl rätt strikt reglerat i Champagne, Första pressen (cuvéen :) ) är 2050 liter från 4000 kg druvor. Så högre skördeuttag kan ge att man kan använda endast första pressen i vinet (vilket jag fått uppfattningen att Hatt et Söner gör). Högre skördeuttag ger ju normalt sett dock mindre koncentration i vinet så jag skulle väl tro att det hade varit ett kvalitetstecken att man väljer mindre uttag (genom tidig gallring och äldre stockar till exempel) än ett högre.
 

Keen

slan
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

Vet ni inte att mer alltid är bättre!
 

Elvis

Medlem
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

Anders Landström skrev:
Så högre skördeuttag kan ge att man kan använda endast första pressen i vinet (vilket jag fått uppfattningen att Hatt et Söner gör).

Det här resonemanget gäller bara om man på förhand bestämt hur många flaskor som ska produceras. Kvalitetsproducenter gör färre flaskor de år skörden är mindre, de fyller inte på med andrapressen.
 
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

Elvis skrev:
Det här resonemanget gäller bara om man på förhand bestämt hur många flaskor som ska produceras. Kvalitetsproducenter gör färre flaskor de år skörden är mindre, de fyller inte på med andrapressen.

Absolut. Ingen annan synpunkt

Andrapressen använder man väl för övrigt till att skölja nya ekfat , eller hur :)
 

Elvis

Medlem
SV: HATT et SÖNER levererar bra skörd trots svåra förhållanden

Anders Landström skrev:
Andrapressen använder man väl för övrigt till att skölja nya ekfat , eller hur :)

Exakt! Och sedan säljer man den till mindre nogräknade producenter. :D
 
Toppen