Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hedone

merlotsmile

Medlem
Någon som har varit där? http://www.hedonerestaurant.com/
Min sambo var där igår och åtnjöt bl.a morkullehjärna :eek: . Alltså .... näbbarna ... nej :eek:. Vi har ett bord bokat i slutet av februari ... skall bli spännande att se vad som serveras då :).
morkulla.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hur var det då? Bilderna säger att det var riktigt schysst mat med en bra uppläggning, men smakade det bra enligt din sambo? =)
 

Skaggs

Medlem
Vi var där i somras, grymt bra mat och ett härligt ställe. Vi hade platser i baren så man såg kökets arbete vilket var riktigt intressant. Vi valde Carte Blanche med vinpaket (de hade ett enklare och ett mer exklusivt, eller vad de nu kallade det). Tyvärr var sommeliern sjuk så det blev inte så mycket vinprat, men vinerna var bra med trevlig blandning av känt och okänt och kombinationerna bra. Favoriträtten var nog en ravioli med flytande parmesan. Definitivt en av våra bättre middagar!
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
Vi var där i somras, grymt bra mat och ett härligt ställe. Vi hade platser i baren så man såg kökets arbete vilket var riktigt intressant. Vi valde Carte Blanche med vinpaket (de hade ett enklare och ett mer exklusivt, eller vad de nu kallade det). Tyvärr var sommeliern sjuk så det blev inte så mycket vinprat, men vinerna var bra med trevlig blandning av känt och okänt och kombinationerna bra. Favoriträtten var nog en ravioli med flytande parmesan. Definitivt en av våra bättre middagar!
Vad kul att du också varit där @Skaggs :). Ser fram emot mitt besök!
image.jpg

Köket

image.jpg

Ravioli med parmesanskum
 
Last edited:

mmh

Medlem
Jag har ätit på Hedone en gång men var inte lika lyrisk som de flesta verkar vara (se mitt inlägg nedan). Men, men, jag borde väl ge dem en chans tilll...

SV: London - En studie i bilar, mat och dryck (och lite lyx)

Jag har en lite avvikande erfarenhet fran Hedone. Var dar nagra manader sedan, och var inte helt overtygad av deras tasting menu. Vissa av ratterna var riktigt bra, men speciellt tva av kottratterna var mindre lyckade och min fru returnerade till och med en av dem. Kanske vi hade otur och koket hade en dalig kvall, eller kanske vi helt enkelt missade poangen (tvivlar dock pa det alternativet). Dessutom tycker jag att prisnivan var aningen hog i forhallande till kvalitetsnivan (aven utan att beakta de mindre lyckade ratterna). Har dock hort manga positiva omdomen om Hedone, sa kanske jag borde ge restaurangen en andra chans, trots allt.
 

Arvid

Medlem
Bästa, mest intelligenta och tankeväckande maten jag fått i London. Har dock hört avvikande meningar från folk vars åsikt jag respekterar också...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Sticker till London med arbetet i maj och hade tänkt boka in en middag på Hedone men upptäckte till min besvikelse att de har stängt på söndagar! Vad ska jag göra nu!?
 

Arvid

Medlem
Inte i samma stil men några spontana tips som är värda ett besök:

Barrafina
Mission E2
Trishna

EDIT: ... och The Medlar i Chelsea, tappade stjärnan härom sist, oförtjänt, har ätit bättre här än på många stjärnkrogar i London.
 

Skaggs

Medlem
Inte i samma stil men några spontana tips som är värda ett besök:

Barrafina
Mission E2
Trishna

EDIT: ... och The Medlar i Chelsea, tappade stjärnan härom sist, oförtjänt, har ätit bättre här än på många stjärnkrogar i London.
Bra tips, ska jag ta med mig till sommarens besök, även om ett återbesök på Hedone och tro det eller ej Ducasse at Dorchester blir prio 1!
 

buteljen

Medlem
Har varit där några gånger och han är fan ta mig ett geni :) . Senast för några veckor sedan fick vi smaka på lite av det han vill åstadkomma i artikeln nedan. Han gjorde två-tre helt nya kreationer on-the-fly till oss som ingen i köket hade sett förut. De såg lite allmänt förvirrade ut ett tag :D . Fantastiskt kul och man vill bara dit igen för att uppleva skådespelet från första parkett i "baren"!
http://www.bloomberg.com/news/artic...f-will-abandon-menus-at-top-london-restaurant
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har varit där några gånger och han är fan ta mig ett geni :) . Senast för några veckor sedan fick vi smaka på lite av det han vill åstadkomma i artikeln nedan. Han gjorde två-tre helt nya kreationer on-the-fly till oss som ingen i köket hade sett förut. De såg lite allmänt förvirrade ut ett tag :D . Fantastiskt kul och man vill bara dit igen för att uppleva skådespelet från första parkett i "baren"!
http://www.bloomberg.com/news/artic...f-will-abandon-menus-at-top-london-restaurant

Låter bra! Ska snart dit, får se om de byggt om till dess. Känns lite obekvämt med upplägget hur mycket vill ni betala för maten...o_O Å andra sidan är det så man väljer vin för det mesta på restaurang om man inte är Elvis.
 

Jesper

Medlem
Låter bra! Ska snart dit, får se om de byggt om till dess. Känns lite obekvämt med upplägget hur mycket vill ni betala för maten...o_O Å andra sidan är det så man väljer vin för det mesta på restaurang om man inte är Elvis.
Kan konstatera att de har byggt om tills du skall äta där! Samt höjt priset på menyn...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tredje dagen i London och efter att ha avverkat ett antal stjärnrestauranger så var det dags för höjdpunkten på resan tillsammans med Fat Duck för min del. @Orpale var mindre förväntansfull då de "bara" hade en stjärna. Precis innan vi kom dit så hade de byggt om och minskat antal platser väsentligt och även höjt priserna. Vi gick som vanligt på max och tog tabula rasa för 125 £. Eftersom det är ett tag sen och vi inte fick någon meny så är omdömena skjutna från höften.

Först så kollade jag igenom vinlistan och hittade både Eric Rodez och Prévost innan jag uppmärksammades på det diskreta krysset i marginalen...:mad: Fick istället bli en Larmandier-Bernier VV Cramant* 2006 som var resans bästa vin för mig. Komplexitet, längd och elegans på samma gång. Ja mer en så kommer jag inte ihåg och det behövs inte heller.

* Cramant är champagne om någon okunnig trodde något annat. Men de ska tydligen ändå ändra namnet till du Levant för att folk misstar det för Crémant.

Först upp lite amusar där den första var av svamp.
hedone-1.jpg

hedone-3.jpg

hedone-5.jpg

hedone-9.jpg
Sen till det fantastiska brödet och smöret! Michael har varit i Paris för att lära sig av den bäste brödmakaren och det märktes vilket även personalen uppfattade då vi tydligen åt så mycket bröd att vi fick med oss två limpor hem.:)
hedone-11.jpg

Sen till abborre tror jag det va
hedone-13.jpg
följt av hällflundra
hedone-16.jpg

och skottska pilgrimsmusslor som var de bästa jag ätit mig veterligen
hedone-17.jpg

Nu var det dags för rödvin och det valdes en kraftig syrah från Rhône som sommelliern sa behövde dagar på sig... Kom inte ihåg namnet men den slog rödvinet i vinpaketet som @Jesper tog med hästlängder. Maten var anklever ännu en gång och det är svårt att inte gilla det även om det blir på femte restaurangen i rad.:rolleyes: Denna anklevern med en sallad och en underliggande syra var måltidens höjdpunkt i all sin "enkelhet". Fullkomligt gudomlig och ett bra exempel på hur smakerna får jobba för sig själva.

hedone-20.jpg

Sen fläsk som aldrig har varit någon favorit men det är troligen atleten i mig som spökar, kanske dags för blindprovning...
hedone-21.jpg

Så till den sista varmrätten som var en fransk duva som tydligen alla slogs om för att få tillgång till och det kan jag förstå. Tillsammans med pumpakrämen så smalt det i munnen ännu en gång.

hedone-24.jpg

Till desserterna, karamelliserad äppelkaka
hedone-25-2.jpg
och hallon och choklad
hedone-28.jpg
följt av petit four gjorde en både nöjd och mätt.
hedone-32.jpg

Slutsatsen blev att vi ännu en gång var sist iväg från en stjärnkrog men framförallt var det en av mina tre bästa restaurangupplevelser någonsin tillsammans med Fat Duck dagen innan och Osteria Francescana. Hedone är skandinavisk minimalism i sitt esse och då syftar jag på upplägg, inredning och teknik. Fantastiska ingredienser och magiska kombinationer tillsammans med en matgeni borgar för en utomkroppslig upplevelse. En enorm kreativitet vad det verkar då menyerna ändras ideligen och carte blanche verkligen gör skäl för namnet. Detta betyder att man utan tvekan kan äta här ofta utan upprepningar och Haler har ätit här över 60 ggr på några år. :cool: Sen får tilläggas att Michael flera gånger var ute vid vårt bord och förgyllde kvällen och vi förhoppningsvis hans då vi lovordade maten över både rim och reson, fast det nu var berättigat.

Att Hedone bara har * medans Gordon och Ducasse har *** är ett skämt vilket även jävige Michael uppgivet sa, men med all rätt! Är ni i London så är detta restaurangen nummer 1 på listan tro mig. Det är lika självklart som att champagne är det bästa vinet!;) D.v.s. att någon kan vara missnöjd övergår mitt förstånd...Åk dit det är värt en resa som guiden säger. Jag återkommer nog redan i vår!
 
Toppen