Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hemmamiddagar – Vad åt och drack vi egentligen?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det är alltid trevligt med hemmamiddagar, speciellt om man har polare som är lika förtjusta i mat och dryck som man själv är.
I lördags samlades vi hemma hos kompisen J för en bättre session. Vi träffades redan klockan 14 för att börja preppa, sippa bubbel (jag som kom några få minuter efter 14 fick ingen champagne för det hade de andra asen redan sugit i sig) och nibbla på lite chark.
Vi var: jag, @Keen, J, J och A – en recept på en ytterligt bra kväll.
Jag började preppa mitt bidrag till middagen redan i torsdags morse då jag dekanterade upp en Penfolds St Henri 2011. Ja, jag drack en för inte så länge sedan, men det var vad jag hade hemma och jag orkade inte engagera mig + att den är svårt bra. Den behövde precis som förra gången minst 36 timmar på karaff för att börja blomma upp. Det enda jag visste om maten jag skulle laga var att jag hade ett paket duvbröst i frysen så. Presto. Duva it was.
På lördagsmorgonen vaknade jag och kollade av mitt Instagram och såg en bild från en polare som är ute på en mat-roadtrip i USA. Han hade lagt upp en bild på en slabbig Mac'n'Cheese och vad – tänkte jag – passar bättre till duva än Mac'n'Cheese?
Ned till Hötorgshallen för proviantering. En bit fullkomligt lysande l'Etivaz Alpage AOC tillverkad på sommarmjölk och inlåst i ett mörkt rum i Schweiz sedan oktober 2014 att nibbla på efter maten. En större bit tryffelost till makaronerna och så vidare bort till fågel och vilt. En bit ankleverterrine måste man ju frysa och hyvla över duvan, såklart och så hittade jag två påsar med ankinkråm. En med lever och hjärta och en med mage. Perfekt att koka sås på. Magen alltså. Sen monterar man såsen med lite färsk anklever när den är klar. Enkelt. Gott.
När jag angjorde bryggan så klev jag rätt in i ett myllrande kök. Lite skönt gung på stereon, rödvinssås kokades på oxkinder, skaldjur skalades och plockades. Min typ av aktiviteter.
@Keen hade med sig lite blodkorv, sylta och torkat isterband från någon resa norrut; charktrisen som sålt dessa till honom var tydligen väldigt vacker. Korven var också god.
Här någonstans dök A upp med en liten motivationsflaska Jack Daniels som present. Den bröt av fint mot chablisen.
Den första svängen käk blev en mastig och fin lobster roll, sen gott bröd och kungskrabba och räkor med hemslagen majonnäs och en grym krabbröra. Lite skön riesling och en skvätt chablis till det; inget för komplicerat – bara gott. Sen var det en lätt andningspaus och en balkongkall corona till en fläsksoppa med vitkål, fläskbuljong och knaprig grissida. Bullen smaksattes enligt eget tycke och smak med soja, vinäger och pryttlar. Gott.
När jag klev in i lokalen så var det första jag gjorde att sätta rödvinssåsen. Jag kokade den på ankmagen med lite morötter, palsternacka och lök. Matlagningsvinet, något sydamerikanskt namnlöst elände, visade sig vara så uppsötat att såsen faktiskt blev söt. Har aldrig varit med om det tidigare. Men det bevisar att man faktiskt inte ens kan laga mat på bib, inte om man vill att det ska smaka som det ska. Intressant spaning. När det började närma sig servering så kokade jag en liten bechamel på grisbuljong och mjölk och kryddade upp med lite salt och peppar. Sen kokade jag pastan i massor med saltat vatten. Hällde av pastan, blandade i bechamelen och vände ned 250 gram riven tryffelost. Perfekt och enkel Mac'nCheese. Kunde ha varit lite mer al dente bara. Duvbrösten stektes rare och magen som jag kokade såsen på skar jag ned och knaperstekte och serverade till. Sen monterade jag i anklever i såsen och rev den frysta terrinen över allt. Enkelt, snabbt och gott (bortsett från såskoket som tog lite tid). Oklart vad vi drack till. Tror det var något bordeauxigt. @Keen för komma med dryckeslistan.
Någonstans här började vi bli lite luriga. Klockan började närma sig halv sex (på kvällen) och även så varmrätten. ett kilo ypperligt marmorerad entrecote. Med sås. Och lite brysselkål. Hårdbrynt i torr panna sen fick den gå klart till 52 grader i ugnen. Skuren tunt och åts tillsammans med gott bröd och god (lite söt) rödvinsdojja. Massor med bordeaux och min St Henri till.
Sen var det matkoma. Öl. Ost och mer vin.
I korthet – en underbar kväll!

Mansmys-6871.jpg
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det är alltid trevligt med hemmamiddagar, speciellt om man har polare som är lika förtjusta i mat och dryck som man själv är.
I lördags samlades vi hemma hos kompisen J för en bättre session. Vi träffades redan klockan 14 för att börja preppa, sippa bubbel (jag som kom några få minuter efter 14 fick ingen champagne för det hade de andra asen redan sugit i sig) och nibbla på lite chark.
Vi var: jag, @Keen, J, J och A – en recept på en ytterligt bra kväll.
Jag började preppa mitt bidrag till middagen redan i torsdags morse då jag dekanterade upp en Penfolds St Henri 2011. Ja, jag drack en för inte så länge sedan, men det var vad jag hade hemma och jag orkade inte engagera mig + att den är svårt bra. Den behövde precis som förra gången minst 36 timmar på karaff för att börja blomma upp. Det enda jag visste om maten jag skulle laga var att jag hade ett paket duvbröst i frysen så. Presto. Duva it was.
På lördagsmorgonen vaknade jag och kollade av mitt Instagram och såg en bild från en polare som är ute på en mat-roadtrip i USA. Han hade lagt upp en bild på en slabbig Mac'n'Cheese och vad – tänkte jag – passar bättre till duva än Mac'n'Cheese?
Ned till Hötorgshallen för proviantering. En bit fullkomligt lysande l'Etivaz Alpage AOC tillverkad på sommarmjölk och inlåst i ett mörkt rum i Schweiz sedan oktober 2014 att nibbla på efter maten. En större bit tryffelost till makaronerna och så vidare bort till fågel och vilt. En bit ankleverterrine måste man ju frysa och hyvla över duvan, såklart och så hittade jag två påsar med ankinkråm. En med lever och hjärta och en med mage. Perfekt att koka sås på. Magen alltså. Sen monterar man såsen med lite färsk anklever när den är klar. Enkelt. Gott.
När jag angjorde bryggan så klev jag rätt in i ett myllrande kök. Lite skönt gung på stereon, rödvinssås kokades på oxkinder, skaldjur skalades och plockades. Min typ av aktiviteter.
@Keen hade med sig lite blodkorv, sylta och torkat isterband från någon resa norrut; charktrisen som sålt dessa till honom var tydligen väldigt vacker. Korven var också god.
Här någonstans dök A upp med en liten motivationsflaska Jack Daniels som present. Den bröt av fint mot chablisen.
Den första svängen käk blev en mastig och fin lobster roll, sen gott bröd och kungskrabba och räkor med hemslagen majonnäs och en grym krabbröra. Lite skön riesling och en skvätt chablis till det; inget för komplicerat – bara gott. Sen var det en lätt andningspaus och en balkongkall corona till en fläsksoppa med vitkål, fläskbuljong och knaprig grissida. Bullen smaksattes enligt eget tycke och smak med soja, vinäger och pryttlar. Gott.
När jag klev in i lokalen så var det första jag gjorde att sätta rödvinssåsen. Jag kokade den på ankmagen med lite morötter, palsternacka och lök. Matlagningsvinet, något sydamerikanskt namnlöst elände, visade sig vara så uppsötat att såsen faktiskt blev söt. Har aldrig varit med om det tidigare. Men det bevisar att man faktiskt inte ens kan laga mat på bib, inte om man vill att det ska smaka som det ska. Intressant spaning. När det började närma sig servering så kokade jag en liten bechamel på grisbuljong och mjölk och kryddade upp med lite salt och peppar. Sen kokade jag pastan i massor med saltat vatten. Hällde av pastan, blandade i bechamelen och vände ned 250 gram riven tryffelost. Perfekt och enkel Mac'nCheese. Kunde ha varit lite mer al dente bara. Duvbrösten stektes rare och magen som jag kokade såsen på skar jag ned och knaperstekte och serverade till. Sen monterade jag i anklever i såsen och rev den frysta terrinen över allt. Enkelt, snabbt och gott (bortsett från såskoket som tog lite tid). Oklart vad vi drack till. Tror det var något bordeauxigt. @Keen för komma med dryckeslistan.
Någonstans här började vi bli lite luriga. Klockan började närma sig halv sex (på kvällen) och även så varmrätten. ett kilo ypperligt marmorerad entrecote. Med sås. Och lite brysselkål. Hårdbrynt i torr panna sen fick den gå klart till 52 grader i ugnen. Skuren tunt och åts tillsammans med gott bröd och god (lite söt) rödvinsdojja. Massor med bordeaux och min St Henri till.
Sen var det matkoma. Öl. Ost och mer vin.
I korthet – en underbar kväll!

Visa bifogad bild 6162
Precis som vanligt alltså....
 

Elvis

Medlem
Jag älskar god mat och allt låter jättegott men jag skulle nog inte ha aptit för en sådan där eftermiddag. Jag har mycket lättare att hälla i mig större mängder dryck.
 

Keen

slan
Hmm ja, vad fan drack vi :D
Iallafall Divinus 09, Patris 10, Domaine Goisot Gueules de Loup 11 (tror jag), en oxad Mischief & Mayhem Bourgogne Blanc, Keller Riesling von der Fels 12. Tror det var allt. Jävligt trevligt och gott var det iallafall.
 

Elvis

Medlem
Hmm ja, vad fan drack vi :D
Iallafall Divinus 09, Patris 10, Domaine Goisot Gueules de Loup 11 (tror jag), en oxad Mischief & Mayhem Bourgogne Blanc, Keller Riesling von der Fels 12. Tror det var allt. Jävligt trevligt och gott var det iallafall.

Och vad var det för skumpa som @Jimmy Forsman inte hann smaka på?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I påskas var jag uppe i stugan och hälsade på föräldrarna. Som den ansvarskännande son jag är, till skillnad från mina syskon – varav den ena är en dotter, inte en son – så åkte jag upp tidigt, redan på skärtorsdagen, för att assistera med diverse avgrening, träddragning och annat tråk. Samt matlagning – vilket är kul.
Torsdagen höll vi enkelt. En påse makrillfilé med skinnet kvar togs fram och tinades. Sen byxade vi bort benen samtidigt som lök karamelliserades långsamt i en panna. Löken lades åt sidan och firren stektes knaprig på skinnsidan. Sen bort med fisk och i med lite vin för att deglacera pannan, tillbaka med löken, reducera, i med lite grädde och en skvätt fiskbuljong, koka ihop en stund och så i med fisken med köttsidan ned för att gå klart. Serverades med pressad, kokt potatis. Enkelt och enastående gott. En enkel Trimbach riesling till.
Långfredagen gjorde mitt mor ett väldigt gott italienskt bröd med ägg och skinka och ost och grejer i. Det såg ut som en tågolycka men smakade väldigt gott.
På kvällen kom lillasyster och jag hade drabbats av ett ofantligt behov av klassiker. Närmare bestämt potatisgratäng och grönpepparsås – till dessa essentiella huvuddelar av måltiden serverades en vildsvinskarré och en varsamt misshandlad skinkstek. Fan vad gott det är med en bra gratäng och en bra grönpepparsås. Här kommer receptet på världens enklaste och bästa gratte: strimla eller hacka lök. Lägg i en stor kastrull med en klicka smör och låt gå samman låååååååångsamt i typ 20 minuter. Ska ej få färg. Skiva potatisen. Mandolin är bra. lägg potatis i kastrull. Tillsätt mjölk och grädde – dubbelt så mycket grädde som mjölk tycker jag är bra rating – pressa i vitlök tills det smakar som du vill ha det. Tillsätt salt. Mycket salt. Det ska vara så mycket salt att det är på gränsen till obehagligt mycket salt. Detta för att potatisen suger åt sig... salt. Koka varsamt under ännu varsammare omrörning. Bränn inte i botten. När potatisen är al dente så flyttar man över allt i en engångsform i aluminium – då slipper man diska – täcker med ost och kör klart den i ugnen. Presto.
Påskafton var det påsklunch. Minns inte vad vi lagade på kvällen. Underligt.
Påskdagen gick jag upp tidigt, vid halv sex, och fotade lite. Sen gick jag hem och benade ur en kyckling, satte en kycklingfond och drack kaffe. Sen gjorde jag smör av grädde och lite gräddfil och bakade bröd på kärnmjölken och en flaska carnegie porter. Sen tvingade jag lillebror att göra paella. Mycket, mycket gott och mycket, mycket mätta blev vi.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Lubb, som måste anses vara en ny favoritfisk - fast, fin och smakrik. Stekt i smör, sen pressade jag över en lime och slängde in den i ugnen (en eller ett par varsamma ösningar) till klar. Till serverades morötter och rödbetor som fick koka i saltat vatten till al dente+. Sen sidfläsk som fick knapras till med lite lök, en skvätt vin, på med morötter och rödbetor, i med en stor klick smör och lite pepparrot.

Presto.

Något vitt till, är på landet.
 
Toppen