Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Henriot Blanc de Blancs

bosse1961

Medlem
Finns det någon som kan översätta följande L-nummer till mig?
L1511210215
L1631010616
L1725110317
Jag gissar att det är Degdatum men jag undrar också om basårgångarna? Kan de vara 10, 11 och 12.
Hur gamla är reservvinerna?
undrar/Bosse
 

Wintermute

Medlem
En gissning är att de märker på samma sätt som Bollinger:
Disgorgement dates are not stamped on non-vintage bottles (they are on the vintage wines). Labelling occurs shortly after disgorgement, so the labelling date provides a good indication. The first two digits of the labelling code on the neck of Special Cuvée and Rosé are the year and the next three digits are the number of the day of that year, so L1405002 means the 50th day of 2014.
 

fxr

Medlem
Tycker att de borde kunna vara mer transperanta och eventuellt standardisera tidsstämplarna, alternativt presentera informationen någonstans så att man som konsument kan ta reda på det utan att behöva gissa/fråga på ett forum. Jag ringer Henriot och frågar. Sen kan vi skapa en tråd där vi, efter att ha ringt leverantörerna listar hur de översätter batch koder till tidsstämplar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har aldrig varit med att det finns någon möjlighet att avkoda långa serienummer i glaset på champagneflaskor, annat än för att identifiera om två flaskor kommer från samma batch ifall man råkar ha blandat ihop NV-flaskor från olika inköp på en hylla. I det här fallet är det ju dock bestickande att de inledande siffrorna ser ut som att de kan vara datum (år-vecka).
Jag uppfattar att dessa serienummer också fyller syftet att de ska kunna identifiera eventuella förfalskade flaskor, så det är inte 100% att de vill vara transparenta.
Men ska bli spännande att se om @fxr får veta något.
 

MartinE

Medlem
Med tanke på hur reglerat nästan allt annat är inom AOC Champagne är det smått tragiskt att det fortfarande inte är ett krav med degorgeringsdatum på flaskan...

För övrigt är min erfarenhet att det skiljer sig markant mellan olika producenter huruvida de vill avslöja degorgeringsdatum eller inte!
 

fxr

Medlem
Har helt glömt av att följa upp detta. Håller dock med @Wintermute:

Känns rimligt:
L1725110317 =>
År = 17
Dag = 251
Sekunder = 10317

Det är såklart vanligt med sekvenskoder generellt inom industrin för att kunna spåra avvikelser och eventuellt kunna återkalla batcher osv. Vilken upplösning som krävs beror nog mycket på vad som tillverkas, hur detaljerat i övrigt processen ser ut, hur långa tillverkningscykler det är för produkten osv.

Finns lite info: http://www.champagnehq.com/champagne-bottle-codes/
Dock inte för Henriot.
 
Toppen