Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp - behöver plats i källare (eller liknande)

Kalle A

Medlem
Till hösten flyttar jag tillsammans med familjen (tillbaka) till Norge. De är ju inte med i EU vilket ställer till stora problem för en som mig... (Kan tänka mig en hel del här på forumet som utan problem kan relatera till problemet att bara kunna ta med sig 6 flaskor vin...)
Jag söker någon som ev har plats i en källare, eller liknande, i Strömstad. Då kan vi ta med några flaskor i taget då vi säkerligen kommer att veckohandla på den svenska sidan. Någon som har något tips?
Det gäller alltså mina privata flaskor och det kan i runda tal röra sig om ca ett 80-tal lådor.

Detta betyder också att KA Import kommer att sakta avvecklas. Det finns diskussioner och planer för hur distribution och import av de viner jag handlat med ska vara i fortsättningen, men ber att få återkomma ang det.

Desperata hälsningar
Kalle
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Får du alltså inte ta in vin som flyttgods i Norge? I andra länder (t.ex. Sverige) gäller andra regler för flyttgods än för inköp på en vanlig resa.

Edit, jag har googlat själv
Alkohol och tobak är inte undantagna från avgifter i samband med flytt. Men om du reser tillsammans med flyttgodset kan du ta med samma tullfria kvot som andra resenärer. I alla andra fall måste alkohol och tobak förtullas vid ankomst till Norge och du måste betala tull och avgifter.

Att jämföra med situationen om man flyttar till Sverige inom EU:
Om du flyttar till Sverige från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, moms eller andra skatter för dina flyttsaker eftersom Sverige ingår i EU:s tullunion. Du behöver inte heller lämna in någon importdeklaration.
När jag flyttade hem från Belgien för drygt sex år sedan förhörde jag mig lite diskret om det fanns någon mängdbegränsning avseende hur mycket vin man fick flytta hem med (eftersom min källare efter fyra år omfattade mer än de 90 liter vin som var riktlinjen för "resanderanson"), och svaret var nej. Men man kunde behöva styrka att det var flyttgods.

Tja, Norge verkar verkligen vara den sista ni-vet-vad...
 
Last edited:
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Ja just alkohol, tobak och motorfordon är undantag från "flyttlass" när man flyttar till Norge...
 
Toppen