Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp en nybörjare med sin samling

Whine

Medlem
Hej!

Jag är ny i gemet och hade tänkt få ihop en liten samling vin och tänkte att ni här kanske ville hjälpa mig hitta lämpliga viner att ha i min källare. Har kollat runt lite på forumet i någon vecka och hittat lite tips på viner som jag tänkt testa. Dricker mest vitt så jag tänkte börja i den änden.
Framförallt är jag intresserad av viner som går att lagra en tid.

För att ge en liten bild av vad jag gillar:
Senast jag drack ett vin som verkligen imponerade på mig var det 2014 Weingut Julian Haart Riesling Wintricher Oligsberg Kabinett Mosel.
Förra vinet jag drack var 2016 Weingut Josef Leitz Rüdesheim Riesling Magic Mountian Rheingau vilket jag inte var lika imponerad av.
Just nu jobbar jag på en flaska 2015 Moselland eG Winzergenossenschaft Riesling Spätlese Mosel Saar Ruwer som faller mig mer i smaken än föregående om än inte lika imponerande som Julian Haart-vinet.
Kloster Eberbach Riesling Kabinett är en favorit.

Som något slags vardagsvin tycker jag Leth Grüner Veltliner är gott.

Som ni ser är det lite övervikt mot Tyska Riesling-viner, men jag gillar också t.ex. någon Petit Chablis som finns till rimligt pris på SB.


Tar tacksamt emot tips i den riktningen men också gärna andra vita viner som kan utmana mig lite.
Jag är också sådan att jag tycker att själva samlandet är roligt och vill gärna ha lite udda viner, kanske ovanliga druvor eller konstiga distrikt. Håller mig gärna till systembolagets sortiment och gärna under 200 kr per flaska.

Tack på förhand!
 
V

Vincent H

Hej!

Jag är ny i gemet och hade tänkt få ihop en liten samling vin och tänkte att ni här kanske ville hjälpa mig hitta lämpliga viner att ha i min källare. Har kollat runt lite på forumet i någon vecka och hittat lite tips på viner som jag tänkt testa. Dricker mest vitt så jag tänkte börja i den änden.
Framförallt är jag intresserad av viner som går att lagra en tid.

För att ge en liten bild av vad jag gillar:
Senast jag drack ett vin som verkligen imponerade på mig var det 2014 Weingut Julian Haart Riesling Wintricher Oligsberg Kabinett Mosel.
Förra vinet jag drack var 2016 Weingut Josef Leitz Rüdesheim Riesling Magic Mountian Rheingau vilket jag inte var lika imponerad av.
Just nu jobbar jag på en flaska 2015 Moselland eG Winzergenossenschaft Riesling Spätlese Mosel Saar Ruwer som faller mig mer i smaken än föregående om än inte lika imponerande som Julian Haart-vinet.
Kloster Eberbach Riesling Kabinett är en favorit.

Som något slags vardagsvin tycker jag Leth Grüner Veltliner är gott.

Som ni ser är det lite övervikt mot Tyska Riesling-viner, men jag gillar också t.ex. någon Petit Chablis som finns till rimligt pris på SB.


Tar tacksamt emot tips i den riktningen men också gärna andra vita viner som kan utmana mig lite.
Jag är också sådan att jag tycker att själva samlandet är roligt och vill gärna ha lite udda viner, kanske ovanliga druvor eller konstiga distrikt. Håller mig gärna till systembolagets sortiment och gärna under 200 kr per flaska.

Tack på förhand!

Eftersom det ser ut som du gillar viner med lite restsötma så speciellt den friskare lättare typen så skulle jag rekommendera Markus Molitor Zeltinger Himmelreich Riesling Kabinett, finns fortfarande flaskor kvar från 2015 som var en bra årgång och vinet är i fantastisk balans redan nu samt att den ligger under 200 kr! Rekommenderas starkt och det är något jag tror du kommer uppskatta! https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/markus-molitor-7191901
 

lukastollig

Pudelfantast
Eftersom det ser ut som du gillar viner med lite restsötma så speciellt den friskare lättare typen så skulle jag rekommendera Markus Molitor Zeltinger Himmelreich Riesling Kabinett, finns fortfarande flaskor kvar från 2015 som var en bra årgång och vinet är i fantastisk balans redan nu samt att den ligger under 200 kr! Rekommenderas starkt och det är något jag tror du kommer uppskatta! https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/markus-molitor-7191901

Bara att hålla med, Markus Molitor är fina grejjer. Andra bra Moselproducenter som av och till finns på SB är Fritz Haag, Willi Schaefer, Weisser-Kunstler och Zilliken. Finns naturligtvis en massa andra som också är bra men med en Kabinett från någon av dessa går man sällan fel.
 
Trådskapare
W

Whine

Medlem
Hej igen och tack så mycket för svaren!

Har beställt En flaska Fritz Haag och en flaska Markus Molitor. Ska bli spännande att smaka!
Jag beställde också en flaska Quinta Da Aveleda som jag läste i denna artikeln kunde vara värd att lagra i några år: http://www.mustwineblog.com/blog/2015/8/15/aged-vinho-verde

Sedan jag skrev senast har jag provat några till viner som jag läst om på annat håll på forumet, eller bara tyckte såg goda ut senast jag var på systemet. Tänkte dela med mig av vad jag tyckte:

2015 E. Guigal Côtes-du-Rhône Blanc - Väldigt gott. Jag upplever det som väldigt lättsamt i smaken. Torrt. Säkert ett utmörkt vin till mat och säkert lättkombinerat. Detta kommer jag köpa några flaskor av, när det blir dags.

2016 Loimer Riesling Loiserberg - Lite friskare(/syrligare och torrare kanske) i smaken än de andra jag testat. Säkert gott till någon fet mat. Gillade inte att dricka detta vin för sig självt lika mycket som de sötare vinerna, men jag kan tänka mig att det är lite lättare att para ihop med någon mat.

2016 Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone" - Wow! Absolut ett av de godaste viner jag druckit. Lätt pärlande, sött men väldigt väl balanserat. Blommig, lite mineraligt. Kommer definitivt köpa några flaskor.
 
Last edited:
Trådskapare
W

Whine

Medlem
I väntan på Riesling-kabinetterna har jag provat ytterligare ett par viner:
2017 Graf von Schönborn Silvaner - Ett habilt vin. Torrt med en behaglig syra. Gott till salladen med stekt halloumi som jag drack den till och även behagligt att dricka för sig.

2017 Weingut Heinrich Groh Grauburgunder - Torrt vin med låg syra. Som jag förstår det så lämpar sig druvan generellt inte för att lagras men att de viner som görs på den i Alsace ska tydligen gå bra att lagra. Tar tacksamt emot tips på Grauburgunder/Pinot gris att lagra.
 
V

Vincent H

I väntan på Riesling-kabinetterna har jag provat ytterligare ett par viner:
2017 Graf von Schönborn Silvaner - Ett habilt vin. Torrt med en behaglig syra. Gott till salladen med stekt halloumi som jag drack den till och även behagligt att dricka för sig.

2017 Weingut Heinrich Groh Grauburgunder - Torrt vin med låg syra. Som jag förstår det så lämpar sig druvan generellt inte för att lagras men att de viner som görs på den i Alsace ska tydligen gå bra att lagra. Tar tacksamt emot tips på Grauburgunder/Pinot gris att lagra.

Druvan kan absolut lagras men inte lika länge som en riesling. På Pinot gris fronten så tycker jag denna flaskan från Zind humbrecht https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/zind-humbrecht-9613901 som definitivt är god i dagsläget även kan lagras ett par år framåt. För Grauburgunder tycker jag Dr.Heger har ett ganska gediget vin som är en GG Grosses Gewächs (Grand cru) för runt en trehundring men den finns inte att köpa just nu (Men kanske i framtiden).
 

lukastollig

Pudelfantast
I väntan på Riesling-kabinetterna har jag provat ytterligare ett par viner:
2017 Graf von Schönborn Silvaner - Ett habilt vin. Torrt med en behaglig syra. Gott till salladen med stekt halloumi som jag drack den till och även behagligt att dricka för sig.

2017 Weingut Heinrich Groh Grauburgunder - Torrt vin med låg syra. Som jag förstår det så lämpar sig druvan generellt inte för att lagras men att de viner som görs på den i Alsace ska tydligen gå bra att lagra. Tar tacksamt emot tips på Grauburgunder/Pinot gris att lagra.


Inte jättemycket erfarenhet av pinot gris men har druckit 1997 Trimbach Pinot Gris Reserve Personell flera gånger, senast 2014, alltså 17 år post vintage och den var då mycket god, så det får bli min rekommendation för längre lagring.
 
Trådskapare
W

Whine

Medlem
Spännande tips! De är lite i överkant vad gäller pris men jag kanske blir tvungen att testa ändå...

Trimbach verkar ju göra en lite billigare Trimbach Pinot Gris Reserve för 179:- också. Tror du att den är något att hänga i julgranen @lukastollig?
 

lukastollig

Pudelfantast
Spännande tips! De är lite i överkant vad gäller pris men jag kanske blir tvungen att testa ändå...

Trimbach verkar ju göra en lite billigare Trimbach Pinot Gris Reserve för 179:- också. Tror du att den är något att hänga i julgranen @lukastollig?

Som sagt begränsad erfarenhet. Tror inte jag druckit Trimbach Pinot Gris Reserve men har ju fått hyfsade betyg på CT så köp en flaska och prova!
 

grappa

Medlem
I väntan på Riesling-kabinetterna har jag provat ytterligare ett par viner:
2017 Graf von Schönborn Silvaner - Ett habilt vin. Torrt med en behaglig syra. Gott till salladen med stekt halloumi som jag drack den till och även behagligt att dricka för sig.

2017 Weingut Heinrich Groh Grauburgunder - Torrt vin med låg syra. Som jag förstår det så lämpar sig druvan generellt inte för att lagras men att de viner som görs på den i Alsace ska tydligen gå bra att lagra. Tar tacksamt emot tips på Grauburgunder/Pinot gris att lagra.
De mest lagringsdugliga Pinot Gris som jag stött på kommer från Zind-Humbrecht men de kostar ofta lite över 200.
Generellt sett så brukar lagringsduglighet kosta lite mer. Du nämner Litz, deras topp vin har defintivt lagringspotential, tex Berg Schlossberg eller Berg Nonnenberg. Magic Mountain är med ett "dricka nu" med lägre kapacitet.
(Inlägg nummer 500 på forumet :). Bra forum detta. )
 
Trådskapare
W

Whine

Medlem
Nu har jag testat lite mer:

2016 Fritz Haag Brauneberger Riesling Kabinett den flaska jag köpta verkade tyvärr vara defekt. En unken lukt. Lämnade tillbaka men har inte komit för att beställa en ny.

2015 Markus Molitor Zeltinger Himmelreich Riesling Kabinett Strålande gott vin! Lite sötma, lite syra, utmärkt balans!

2015 Trimbach Riesling
Inte superförtjust men helt ok!

2016 Hubert Beck Gewurztraminer Lite för sött för att dricka för sig. Skulle kanske passa till en efterrätt eller någon sötare mat. En underlig doft som jag undrar är det som kallas petroleum-doft och tydligen ska vara druvtypiskt...

Testade också 2017 Aveleda Vinho Verde Quinta da Aveleda vilket var ett väldigt gott Vinho Verde som tydligen ska tåla några års lagring.


Nu ska jag försöka beställa fler av tipsen jag fått här i tråden och en ny flaska Fritz Haag. Tack så jättemycket än så länge för alla tips! Det känns som att jag lär mig massor!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu ska jag försöka beställa fler av tipsen jag fått här i tråden och en ny flaska Fritz Haag. Tack så jättemycket än så länge för alla tips! Det känns som att jag lär mig massor!

Härligt engagemang! Ser fram emot att läsa och höra mer om din vinresa. Visst är det som roligast i början när man får djupdyka i alla olika frågor på en gång? :)
 
Trådskapare
W

Whine

Medlem
@Tomas Lindblom Verkligen! En helt ny värld! Har druckit en del vin i mina dagar men aldrig tidigare riktigt intresserat mig. Att få tillgång till en källare att lagra i gör det till ett litet projekt och om jag har ett projekt har jag väldigt lätt att dyka ned i saker.
 
Toppen