Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp för att få en stabilare temperatur och fuktighet i vinkällare.

Maltelle

Medlem
Hej!

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få en mer stabil temp och fukt? Och hur noga behöver det vara? :)
Vad hade ni gjort för åtgärder?

Jag håller på bygga en vinkällare i en gammal "matkällare" som är ca: 2,8 kvm.
Upplever att temperaturen är lite varierande beroende på utetemperaturen, varierar mellan 7C*-12C* och fuktigheten mellan 26-42 RH%
Lämnar jag dörren på glänt blir temperatur lite bättre och så även fukten.


Tacksam för alla tips jag kan få :)
 

buteljen

Medlem
Hej!

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få en mer stabil temp och fukt? Och hur noga behöver det vara? :)
Vad hade ni gjort för åtgärder?

Jag håller på bygga en vinkällare i en gammal "matkällare" som är ca: 2,8 kvm.
Upplever att temperaturen är lite varierande beroende på utetemperaturen, varierar mellan 7C*-12C* och fuktigheten mellan 26-42 RH%
Lämnar jag dörren på glänt blir temperatur lite bättre och så även fukten.


Tacksam för alla tips jag kan få :)
Jag har en liten oljeradiator och en separat termostat. Har haft termostaten i typ 10 dagar och temperaturen ligger stabilt på mellan 12-13 grader. En vägg är yttervägg och lägsta temp ute har varit -13,5. De andra väggarna vetter mot ouppvärmda rum där det som kallast varit strax under noll.
BA5CEFBA-6E60-44E6-87E7-1EDBDB4AC03A.jpeg
 

Pontus

Medlem
Hej!

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få en mer stabil temp och fukt? Och hur noga behöver det vara? :)
Vad hade ni gjort för åtgärder?

Jag håller på bygga en vinkällare i en gammal "matkällare" som är ca: 2,8 kvm.
Upplever att temperaturen är lite varierande beroende på utetemperaturen, varierar mellan 7C*-12C* och fuktigheten mellan 26-42 RH%
Lämnar jag dörren på glänt blir temperatur lite bättre och så även fukten.


Tacksam för alla tips jag kan få :)
Gör så lite som möjligt. Ett litet oljeelement och en bra termostat som @buteljen skriver är et bra tips. Sätt en ett spann vatten för att få upp fuktigheten lite.
 
Toppen