Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp - första vinlagringsskåpet (primärt för champagnelagring)

Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Jag valde att gå på tidigare nämnda Artevino! Begärde några offerter och fick som max 10% (fick även så lågt som 5% via en leverantör). T.ex. mQuvée gick det att få lite större rabatt på, men är ju rätt så självklart att de har större marginaler på white-label-varor.
 

Niclas

Medlem
Jag tror inte man ska fokusera på rabattprocent då priserna varierar rejält över tid. Kolla historiken vad det brukar säljas för istället.
Mitt (typ DIVA 297 fl) gav jag 20k för medans det några veckor senare var uppe på 28, dock några år sedan.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Jag tror inte man ska fokusera på rabattprocent då priserna varierar rejält över tid. Kolla historiken vad det brukar säljas för istället.
Mitt (typ DIVA 297 fl) gav jag 20k för medans det några veckor senare var uppe på 28, dock några år sedan.
Redan kollat på Prisjakt. Den låg på cirka 17 500 under mars månad, vilket är några hundralappar under vad jag betalade idag. För ett år sedan var priset (rabatterat) kring 16 900. Annars har priset varit rätt så konsistent under några år. Tänkte först att jag skulle möjligtvis kunna få runt 15%, men det verkade svårt (fick höra om prishöjningar med tanke på kronan etc.). Aja, hur som haver är den beställd. :)

Antar att installation är rätt så enkel? Plug and play? :)
 
Redan kollat på Prisjakt. Den låg på cirka 17 500 under mars månad, vilket är några hundralappar under vad jag betalade idag. För ett år sedan var priset (rabatterat) kring 16 900. Annars har priset varit rätt så konsistent under några år. Tänkte först att jag skulle möjligtvis kunna få runt 15%, men det verkade svårt (fick höra om prishöjningar med tanke på kronan etc.). Aja, hur som haver är den beställd. :)

Antar att installation är rätt så enkel? Plug and play? :)
Brukar rekommenderas att skåpet står upprätt 24 timmar innan strömmen kopplas i. I övrigt bara att koppla i strömmen och låt temperaturen sjunka. Bruksanvisningen brukar vara tydlig och bra om det är något särskilt att tänka på :)
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Brukar rekommenderas att skåpet står upprätt 24 timmar innan strömmen kopplas i. I övrigt bara att koppla i strömmen och låt temperaturen sjunka. Bruksanvisningen brukar vara tydlig och bra om det är något särskilt att tänka på :)
Tack!

Nu kommer kylen inte vara så fylld (drygt 60 flaskor som åker in). Läst att det inte är superbra för kylen om den inte är fylld till bredden. Är det ok under en liten tid iaf, tills samlingen blir större?

Hur gör ni med medföljande lådor till champagner? Tänkte om man ska slänga i de för att fylla ut kylen till en början. Det är dock kanske inte så så supersmart att slänga i en box gjord av papp?
 
Tack!

Nu kommer kylen inte vara så fylld (drygt 60 flaskor som åker in). Läst att det inte är superbra för kylen om den inte är fylld till bredden. Är det ok under en liten tid iaf, tills samlingen blir större?

Hur gör ni med medföljande lådor till champagner? Tänkte om man ska slänga i de för att fylla ut kylen till en början. Det är dock kanske inte så så supersmart att slänga i en box gjord av papp?
Har inte hört att det skulle vara en nackdel. Förstår inte riktigt hur det kan vara problematiskt heller.

Lådor har jag fått ge upp på för längesen. Trist, för det sliter mycket mer på flaskorna men det är fullt även utan dem 🙄
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Har inte hört att det skulle vara en nackdel. Förstår inte riktigt hur det kan vara problematiskt heller.

Lådor har jag fått ge upp på för längesen. Trist, för det sliter mycket mer på flaskorna men det är fullt även utan dem 🙄
Tänker mest nu till en början när man ändå har plats. T.ex. Dompas boxar är ju bara av tunn papp - kommer de ej mögla/gå sönder av fukten i skåpet? :)
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Ni som har en liknande vinkyl - hur väl håller den inställt temperatur? Jag har ställt in min på 12 grader. Gentemot en vanlig kökskyl är den aldrig stabil. Sett alltifrån cirka 11,9-13 grader. Ska det vara så?
 

Thirsty

Smygnykterist
Ni som har en liknande vinkyl - hur väl håller den inställt temperatur? Jag har ställt in min på 12 grader. Gentemot en vanlig kökskyl är den aldrig stabil. Sett alltifrån cirka 11,9-13 grader. Ska det vara så?
Intervall inom 1,1 grader känns rätt rimligt. Kökskylar brukar inte hålla exakt temperatur, startar och slår av. 🤷‍♂️

Med fler flaskor i kylen, mer massa som kyls och trögrörligare temperaturförändringar.
 

Sonderlese

Medlem
Det som huvudsakligen skiljer sig mellan eTT vanligt kylskåp och en vinkyl är att vinkylen har två termostater mot kylskåpets en. Det gör att vinkylen kan hålla ett tätare intervall än ett kylskåp. Det är imponerande att det kan hålla sig inom 1,1 grad.
 
Ni som har en liknande vinkyl - hur väl håller den inställt temperatur? Jag har ställt in min på 12 grader. Gentemot en vanlig kökskyl är den aldrig stabil. Sett alltifrån cirka 11,9-13 grader. Ska det vara så?
Ja, så här illustrerar mitt vinskåp det i manualen

IMG_3474.jpeg


Men mitt skåp är vänligt nog att bara visa genomsnittstemperaturen så slipper jag stressa över det 😌
 
Toppen