Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med att skapa vinkällare för framtida upplevelser

Kolsyra

Kolsyra
Skulle vilja bygga upp ett lager av ca 100st viner som kan ligga en 10-25 år.
Vilka olika sorters vin bör man uppleva lagrade under en livstid?
Priser från 10kr-2000kr
Kanske kan denna tråd hjälpa andra som kanske funderar på att bygga upp ett lager av viner.
 

Wintermute

Medlem
För att inte behöva så mycket tur vad gäller när du skall öppna flaskorna vill du nog ha en låda eller två av varje. Såtillvida rör det sig om ungefär tio olika viner.
2 x champagne
2 x röd bdx
1 x sauternes
1 x port
1 x tokaji
1 x tysk riesling
1 x bourgogne
Kan vara en tämligen traditionell laguppställning.
Men du skulle förmodligen också tex kunna köpa 100 st Rivesaltes av 10 olika modeller och få en mycket intressant resa.
 
Skulle vilja bygga upp ett lager av ca 100st viner som kan ligga en 10-25 år.
Vilka olika sorters vin bör man uppleva lagrade under en livstid?
Priser från 10kr-2000kr
Kanske kan denna tråd hjälpa andra som kanske funderar på att bygga upp ett lager av viner.

Vilka typer av vin gillar du? Min egen källare har en kraftig (för kraftig) övervikt till Champagne, följt av Bourgogne och Piemonte. Visserligen min smak men kanske skulle vilja balansera upp med lite med sött, Sauternes, en del Maderia , vikta om från Champagne till Bourgogne, både rött och vitt. en del äldre Piemonte, Lite mer tysk Riesling (norra delen). Så jag gillar viner med syra och elegans, inte viner med hög alkoholhalt och definitivt inte för mycket ek (framförallt vad gäller vita viner). Det är något jag lärt mig med tid, och mycket provande.

Så istället för att köpa 100 viner nu skulle jag gradvis börja bygga. Vin är en tålamodssport och det tar tid att bygga en källare.
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Jag gillar allt tyvärr. Skulle det visa sig att jag inte tycker om det så dricker/äter jag det 10 gånger till. Då brukar man hitta det goda i allt.
Annars hade man ju aldrig klarat av surströmming, ostron, ostar som luktar, lagrad tequila, Grappa osv osv...
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
100 flaskor är ju inte fler än att det motsvarar en till två lådor av varje bra årgång av din favoritchampagne över 25 år.
Eller bordeaux, eller...
Man måste ju börja någonstans.=) Finns alltid fler vinlagringsskåp att köpa haha.
Har köpt rätt mycket 08 champagne =)
Skulle gärna vilja veta mer om vilka vettiga producenter man ska titta på bourgogne och röd bdx. Som finns på systemet. Runt 500kr
 

IsKr

Medlem
Var mer kommentaren att börja bygga sin källare. Sedan håller jag med om att man ska inte köpa en flaska, minimum 3, än hellre 6 och idealt 12. Men ekonomi och plats ger ju de flesta av oss begränsningar.
Ja den där jädrans ekonomin kan ju förstöra rätt så mycket av ens inköpsplaner/drömmar. Får vara glad när man kan köpa enstaka flaskor av den dyrare sorten lite då och då.
 
Toppen