Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med information om tillverkning av mousserande drycker, Wikipedia

Jag är helt ny på detta forum som jag läst tidigare men inte varit medlem i. I går hade jag kontakt med Jimmy per mejl och han rekommenderade mig att gå med.

Jag har på sista tiden försökt förbättra Wikipediasidorna på engelska och svenska om tillverkning av mousserande vin, framförallt denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Sparkling_wine_production När jag startade var sidan verkligt dålig och jag tyckte att jag kunde bidra med mycket. Att starta på en mycket låg nivå kan vara bra, eftersom det då nästan säkert blir bättre :)

Men, men, nu märker jag att mina kunskaper inte räcker till, och jag skulle uppskatta all hjälp som går att få för att komma vidare. Specifikt behöver jag hjälp att kontrollera och förhoppningsvis förbättra tabellen i Wikipediaartikeln. Hela strukturen i tabellen kanske kan förbättras? När jag satte ihop tabellen, först på svenskspråkiga men nu även på engelskspråkiga Wikipedia, tänkte jag utifrån det jag visste om olika metoder att det skulle vara ganska straight-forward. Jag börjar nu begripa att det finns stora variationer inom de olika metoderna och att de i stor utsträckning lånar av varandra. Många producenter är inte alls renläriga.

Ett exempel är att dioise method ofta beskrivs som en variant av ancestral method, med den enkla skillnaden att den förra kontrollerar jäsningsförloppet genom att kontrollera temperaturen. Nu tror jag att skillnaderna är mera djupgående än så.
 
Jag är helt ny på detta forum som jag läst tidigare men inte varit medlem i. I går hade jag kontakt med Jimmy per mejl och han rekommenderade mig att gå med.

Jag har på sista tiden försökt förbättra Wikipediasidorna på engelska och svenska om tillverkning av mousserande vin, framförallt denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Sparkling_wine_production När jag startade var sidan verkligt dålig och jag tyckte att jag kunde bidra med mycket. Att starta på en mycket låg nivå kan vara bra, eftersom det då nästan säkert blir bättre :)

Men, men, nu märker jag att mina kunskaper inte räcker till, och jag skulle uppskatta all hjälp som går att få för att komma vidare
En encyklopedist! De ädlaste av kunskapare. Välkommen! Ett nobelt uppsåt! Finns ju som @Larseman skriver några kunniga personer här @vintomas @MartinE @Elvis för att bara nämna några av de mer namnkunniga och frekventa champagne-experterna här på forumet
 
Toppen