Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med val av vin till provning

Viktor

Medlem
Jag och några kompisar skulle vilja lära oss lite mer om vin. Vi planerar att ha lite vinprovningar och klurar på hur vi ska lägga upp det. En tanke är att vi ska prova fyra flaskor med två olika druvor (alltså två av varje druva) för att lära oss lite mer om druvornas karaktär.
Så jag tänkte höra vilka druvor som kan vara bra att prova mot varandra för några noviser, samt om ni har några bra tips på provningsviner (gärna halvflaskor)?

Tacksam för svar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och några kompisar skulle vilja lära oss lite mer om vin. Vi planerar att ha lite vinprovningar och klurar på hur vi ska lägga upp det. En tanke är att vi ska prova fyra flaskor med två olika druvor (alltså två av varje druva) för att lära oss lite mer om druvornas karaktär.
Så jag tänkte höra vilka druvor som kan vara bra att prova mot varandra för några noviser, samt om ni har några bra tips på provningsviner (gärna halvflaskor)?

Tacksam för svar!
Kan återkomma imorgon, men trevligt med nya medlemmar oavsett. :)

I bästa fall så hinner någon annan före med tips!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag och några kompisar skulle vilja lära oss lite mer om vin. Vi planerar att ha lite vinprovningar och klurar på hur vi ska lägga upp det. En tanke är att vi ska prova fyra flaskor med två olika druvor (alltså två av varje druva) för att lära oss lite mer om druvornas karaktär.
Så jag tänkte höra vilka druvor som kan vara bra att prova mot varandra för några noviser, samt om ni har några bra tips på provningsviner (gärna halvflaskor)?

Tacksam för svar!

Det här är alltid svårt. Efter att ha pysslar med vin ganska länge så vet jag av erfarenhet att om man frågar vinnördar om något grundläggande så får man ofta ett betydligt mer avancerat svar tillbaka – se exempelvis alla trådar på det här forumet där någon frågar om tips på ett vin för max 500 kr :D. Jag sitter och funderar på hur jag och mina vänner började en gång i tiden – och det sätt som jag minns som mest effektivt är att närma sig ämnet inte från ett druvperspektiv utan snarare från ett land/regionperspektiv.
Att bara prova druvor rätt upp och ned ger inte speciellt mycket, druvor är kameleonter och förändras otroligt mycket beroende på hur de vinifieras och var de producerats. Så vad jag skulle rekommendera är följande:
Tänk geografiskt.
Istället för druva så titta på land/druva:
Som för pinot
En bourgogne rouge
En Russian river pinot
En central otago pinot
En blanc de noir champagne
Då för man större incitament att läsa på om vinerna, producenten och regionen samt att man får prova en druva från olika ställer och vinifierade på olika sätt. Då blir det lite roligare helt enkelt! Och roligare gör det lättare att lära.
 

grappa

Medlem
Jag och några kompisar skulle vilja lära oss lite mer om vin. Vi planerar att ha lite vinprovningar och klurar på hur vi ska lägga upp det. En tanke är att vi ska prova fyra flaskor med två olika druvor (alltså två av varje druva) för att lära oss lite mer om druvornas karaktär.
Så jag tänkte höra vilka druvor som kan vara bra att prova mot varandra för några noviser, samt om ni har några bra tips på provningsviner (gärna halvflaskor)?

Tacksam för svar!
Tycker att ni skall fundera lite på syftet. Vill ni hitta vilka druvor/områden ni föredrar? Vill ni bli bra på blindprovning? Vill ni påbörja uppbyggnaden av en vinkällare?
En klassisk start är ju att ställa två typiska stilar mot varandra för att lära sig mer. Ofta blir det gamla mot nya världen. exempelvis
  • Röd bourgogne mot pinot noir från Kalifornien
  • Sauvignon Blanc från Loire mot dito från Nya Zeeland
  • Syrah från norra Rhone mot shiraz från australien
  • Chablis mot Chardonnay från Kalifornien
Detta bör också kompletteras med de klassiska distrikten Rioja, Barolo, Bordeaux, Ch9dP, Chianti.
 

Jos

Medlem
Det här är alltid svårt. Efter att ha pysslar med vin ganska länge så vet jag av erfarenhet att om man frågar vinnördar om något grundläggande så får man ofta ett betydligt mer avancerat svar tillbaka – se exempelvis alla trådar på det här forumet där någon frågar om tips på ett vin för max 500 kr :D. Jag sitter och funderar på hur jag och mina vänner började en gång i tiden – och det sätt som jag minns som mest effektivt är att närma sig ämnet inte från ett druvperspektiv utan snarare från ett land/regionperspektiv.
Att bara prova druvor rätt upp och ned ger inte speciellt mycket, druvor är kameleonter och förändras otroligt mycket beroende på hur de vinifieras och var de producerats. Så vad jag skulle rekommendera är följande:
Tänk geografiskt.
Istället för druva så titta på land/druva:
Som för pinot
En bourgogne rouge
En Russian river pinot
En central otago pinot
En blanc de noir champagne
Då för man större incitament att läsa på om vinerna, producenten och regionen samt att man får prova en druva från olika ställer och vinifierade på olika sätt. Då blir det lite roligare helt enkelt! Och roligare gör det lättare att lära.
Jag tycker ni ska köra detta förslag.

Vill ni ändå ha två druvor kör ni likt ovan men bara två områden per druva då, skulle säga Bourgogne och Russian River. Förutom Pinot skulle ni kunna köra Cote Rotie och en Aussie Shiraz. Eller en traditionell Bordeaux mot en Bordeauxblend från Napa.
 
Hej
Hade faktiskt min egena första provning förra helgen, behövde ett genrep för nästa helg då det är storbesök, lovat föräldrarna en 3 rätters plus provning.

Jag gick lite på samma tänk som alla ändå har nämnt, jag tog 4 viner, 2 reisling 2 pinot
Detta valde jag ju att tänka igenom lite mer valde två länder så gick på tyska (1 reisling och 1 pinot)
Och dom andra två från nya zeeland, just för att med denna provning så ville jag se skillnaden på klimat. Samt att jag tog viner i lik ade prisklass.

För en nybliven fantast och nybörjare för provning kan jag säga att resultatet vart väldigt bra och uppskattat och nu vill dom att jag ska börja hålla flera
 

grappa

Medlem
Hej
Hade faktiskt min egena första provning förra helgen, behövde ett genrep för nästa helg då det är storbesök, lovat föräldrarna en 3 rätters plus provning.

Jag gick lite på samma tänk som alla ändå har nämnt, jag tog 4 viner, 2 reisling 2 pinot
Detta valde jag ju att tänka igenom lite mer valde två länder så gick på tyska (1 reisling och 1 pinot)
Och dom andra två från nya zeeland, just för att med denna provning så ville jag se skillnaden på klimat. Samt att jag tog viner i lik ade prisklass.

För en nybliven fantast och nybörjare för provning kan jag säga att resultatet vart väldigt bra och uppskattat och nu vill dom att jag ska börja hålla flera
Ett kul och ofta uppskattat alternativ är att testa två viner per rätt för att även kolla hur de går till maten. Har exempelvis haft ett bubbel och en tysk riesling till en laxtartar som entre, en barolo och en tysk spätburgunder till kålpudding, en vit port och en gruner veltliner till ostbricka.
 

grappa

Medlem
Det här är alltid svårt. Efter att ha pysslar med vin ganska länge så vet jag av erfarenhet att om man frågar vinnördar om något grundläggande så får man ofta ett betydligt mer avancerat svar tillbaka – se exempelvis alla trådar på det här forumet där någon frågar om tips på ett vin för max 500 kr :D. Jag sitter och funderar på hur jag och mina vänner började en gång i tiden – och det sätt som jag minns som mest effektivt är att närma sig ämnet inte från ett druvperspektiv utan snarare från ett land/regionperspektiv.
Att bara prova druvor rätt upp och ned ger inte speciellt mycket, druvor är kameleonter och förändras otroligt mycket beroende på hur de vinifieras och var de producerats. Så vad jag skulle rekommendera är följande:
Tänk geografiskt.
Istället för druva så titta på land/druva:
Som för pinot
En bourgogne rouge
En Russian river pinot
En central otago pinot
En blanc de noir champagne
Då för man större incitament att läsa på om vinerna, producenten och regionen samt att man får prova en druva från olika ställer och vinifierade på olika sätt. Då blir det lite roligare helt enkelt! Och roligare gör det lättare att lära.
Är helt med på noterna tills du kom till champagnen. För mig känns det betydligt mer naturligt att testa en blanc de noir mot en blanc de blanc. Skulle i och för sig tycka att en röd bourgogne, en NZ pinot, en blanc de noir, ett sött PN dessertvin och en grappa på PN hade varit en lysande provning men i sällskapet du föreslår, ger champagnen så mycket?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker ni ska köra detta förslag.

Vill ni ändå ha två druvor kör ni likt ovan men bara två områden per druva då, skulle säga Bourgogne och Russian River. Förutom Pinot skulle ni kunna köra Cote Rotie och en Aussie Shiraz. Eller en traditionell Bordeaux mot en Bordeauxblend från Napa.
Jag gillar enkelhet och tydliga kontraster, tycker således att parvisa jämförelser av det slag du och @grappa föreslår borde vara bäst i steg 1, medan @Jimmy Forsmans upplägg är excellent i steg 2 när man djupdyker lite mer i ämnet. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Är helt med på noterna tills du kom till champagnen. För mig känns det betydligt mer naturligt att testa en blanc de noir mot en blanc de blanc. Skulle i och för sig tycka att en röd bourgogne, en NZ pinot, en blanc de noir, ett sött PN dessertvin och en grappa på PN hade varit en lysande provning men i sällskapet du föreslår, ger champagnen så mycket?
Champagne är alltid bra. :D
 
Då min senaste var omtyckt vill resten göra det igen, dessa är nybörjare och vill lära sig det extrema, så nästa gång planerar jag att köra det. Så det blir lätta lena röda mot kraftiga och tanninrika.
Samt torra mot söta vita.

Du kan lägga upp det på massa sätt bara du har en röd tråd och inte bara slänga ihop lite olika viner.
Dela gärna med dig om valet ni gör nästa gång :)
 
Tänkte låna tråden här faktiskt.

Skulle behöva lite tips på viner att ha för en provning, kommer ju bli från bolaget så det jag behöver förslag på är två vita och två röda som är så långt ifrån man kan komma, sött och torrt samt strävt och lent.
Vad kan jag välja?
 
Rött strävt: Barolo eller Langhe. Prisnivå avgör. Pio Cesare brukar funka för båda nivåerna.
Rött mjukt: Chen Bleu Heloise (om du vill lägga en slant). Beaujolais i annat fall.
Sött vitt; Moulin Touchais.
Torrt vitt: Chablis Montee de Tonerre från Brochard.
Får tacka så mycket ska se över alla alternativ
 

Vera Wind

In vini veritas?
Om jag skulle vilja prova olika Spanska viner, hur tar jag mig bäst an uppgiften?
Välja ett vin från olika områden? Fokusera på en region i taget, tex Katalonien? Fokusera på en druva, tex Tempranillo?
 

The Wall

Medlem
Om jag skulle vilja prova olika Spanska viner, hur tar jag mig bäst an uppgiften?
Välja ett vin från olika områden? Fokusera på en region i taget, tex Katalonien? Fokusera på en druva, tex Tempranillo?
Jag skulle nog rekommendera både och; börja med druvtypiska viner från olika regioner för att i nästa steg övergå till att undersöka hur samma druva och "internationella druvor" beter sig i olika i olika regioner.
 

Johan L

Medlem
Om jag skulle vilja prova olika Spanska viner, hur tar jag mig bäst an uppgiften?
Välja ett vin från olika områden? Fokusera på en region i taget, tex Katalonien? Fokusera på en druva, tex Tempranillo?

Kanske börja med en provning på bredden för att sedan gå in och fokusera på de områden som kändes mest intressanta. En cava, en albariño från Rias Baixas, vit och röd Rioja samt rött från Ribera del Duero och Priorat går ju att ordna utan allt för stor ansträngning.
 
Toppen