Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med val av vin

Jos

Medlem
De lagar fantastisk mat men vinlistan är en av de sämre jag stött på vad gäller pris/kvalitet. Ska dit och äta, nån som kan hjälpa hitta något som är ok?
 

Attachments

  • Dryckesmeny 2018 Höst källare.pdf
    69,6 KB · Visningar: 393

chambertin

Medlem
De lagar fantastisk mat men vinlistan är en av de sämre jag stött på vad gäller pris/kvalitet. Ska dit och äta, nån som kan hjälpa hitta något som är ok?
Vg vitt så är väl ngn av dom tre vinerna från Alheit givna tycker jag. Ryktas att 2017 av Radio Lazarus var/blir sista årgången därifrån.
På rött skulle jag gå på Brovias Barolo som första val (topproducent i bra årgång !) men Odderos Barolo och Franck Balthazars Cornas är bra viner också skulle jag tro.
 

Gradin

Medlem
Eva Frickes riesling är härlig, annars hade jag gått på Daniel Boulands Beaujolais-viner.
Men med det sagt inte den mest spännande vinlistan.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos
Förstår inte hur restauranger 2018 kör med pris påslag på en bit över 4 x inköpspris tänker.
Allra minst på viner som finns på standardsortimentet.
 

sunqan

Vinös
NV Deutz för 1390 kr??? :confused:
Ja? Det är väl bara 3,3 gånger det vi betalar i butik?

Jag antar att en löjromstoast kostar modesta 300, för inte kan väl drickat vara dyrare än förrätten?

Allt för att kunderna ska känna sig uppskörtade, tydligen. Jag dricker fan hellre vatten.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Tack för tips!

@chambertin tack, tror säkert de är bra men vet inte om jag fixar påslagen...

@Elvis Galet... fick själv lite chock när jag såg generisk Meursault från en producent som inte ens kvalar in på min top 15 i Meursault för 1900 spänn
 

Wintermute

Medlem
Ja? Det är väl bara 3,3 gånger det vi betalar i butik?

Jag antar att en löjromstoast kostar modesta 300, för inte kan väl drickat vara dyrare än förrätten?

Allt för att kunderna ska känna sig uppskörtade, tydligen. Jag dricker fan hellre vatten.

Hur är Stockholm Brewing Co.?
Tosterups Verjus skulle kunna vara funkis...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Galet... fick själv lite chock när jag såg generisk Meursault från en producent som inte ens kvalar in på min top 15 i Meursault för 1900 spänn
Såg det, stängde ner vinlistan och konstaterade att det finns många andra restauranger jag ännu inte besökt!
 
  • Like
Reactions: Jos

chambertin

Medlem
Tack för tips!

@chambertin tack, tror säkert de är bra men vet inte om jag fixar påslagen...
Nä det kan jag gott förstå. Cartology ligger på 269kr hos SB så 860kr är ju "bara" 3,2ggr där.
Dom andra två från Alheit har jag lite svårare att föstå vg påslagen (dom låg på 459kr resp 479kr när dom kom på SB).

Brovias Barolo Villero -13 fick jag betala runt 650kr för förra året så där är ju deras påslag drygt 2ggr ung.

Får bli öl då i stället @Jos.
 

jrick

Medlem
Nä det kan jag gott förstå. Cartology ligger på 269kr hos SB så 860kr är ju "bara" 3,2ggr där.
Dom andra två från Alheit har jag lite svårare att föstå vg påslagen (dom låg på 459kr resp 479kr när dom kom på SB).

Brovias Barolo Villero -13 fick jag betala runt 650kr för förra året så där är ju deras påslag drygt 2ggr ung.

Får bli öl då i stället @Jos.
Det är ju Borvia Normale inte Villero på listan, Normale kostar väl snarare 400 kr i handeln.
 
Toppen