Hjälp med vin till middag.

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av Clara67, 2 december 2017.

Etiketter:
  1. Clara67

Clara67 Medlem

Deppodi och Omar Khayyam gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Lite valfritt mousserande till soppan och valfritt rött (pinot noir brukar vara extra bra enligt skolboken) till grytan röstar jag på. :)

3. Wintermute

Wintermute Medlem

Soppan verkar inte vara så buljongig, annars hade jag kanske gått på en torr Sherry. Men bubblor är förstås alltid gott. Min gissning är att någon extra brut borde funka.
    Côte du Rhone tycker jag funkar bra till bourguignon.

4. Omar Khayyam

Omar Khayyam Provningsskribent

Jag tycker du kan ha litet enklare vin i än till boeufen. Jag brukar tänka att vin i köttgryta ska vara fruktig, bra syra och inte för mycket fatlagrad karaktär. Instämmer med föregående talare att pinot noir eller Cotes du rhone är goda viner till en boeuf. Men tycker också att det brukar vara en tillåtande gryta så många olika sorters rödvin är gott till.

5. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Till soppan skulle jag prova med en chenin blanc om man inte vill gå på bubbelspåret.
    Kan bara hålla med övriga angående grytan, Côtes du Rhône.

6. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Håller med om Côtes du Rhône till huvudrätten. Hade dock valt Riesling till förätten. Finns många bra från Tyskland från årgång 2015 och 2016.

Wintermute gillar detta.
  7. Gurto

Gurto Medlem

8. Mattias Schyberg

9. Gurto

Gurto Medlem

Lurking in the shadows :)

Mattias Schyberg gillar detta.
  10. Mattias Schyberg

Mig lurar du inte! Vi ser dig alldeles för sällan numera och jag har ganska bra koll även på lurkare! :)

11. Gurto

Gurto Medlem

Jag ska försöka vara mer frekvent i mitt skrivande ;) lurkar och läser nog tre-fyra ggr i veckan dock

Deppodi och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan