Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med vinkällare!

Hej! (Jag var osäker på om jag skulle skapa en ny tråd eller lägga mitt inlägg sist i vinkällartråden, hoppas detta var ok).

Jag har ett uthus på gården med tillhörande källare. En del av källaren är under mark, medan en del är ovan mark. Under stora delar av året så ligger temperaturen på runt 12 grader. Nu när kylan börjar krypa sig närmare så använder jag mig av ett element avsett för växthus, som slår på när det blir kallare än 12.

Under de varmaste veckorna på sommaren så blir det upp emot 18 grader i källaren.

Hur ska jag göra för att få ned temperaturen till ok temperatur under sommaren?
Det finns två ventilationsrör och dörren är ny och isolerad.
- Isolera invändigt?
- Luftvärmepump?
- Portabel AC?
- Andra idéer?

Bifogar bilder och tar tacksamt emot tips och trix!


IMG_1975.jpeg
IMG_1977.jpeg
IMG_1976.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Om du skall spendera pengar på detta projekt, då är den bästa investeringen att isolera runtom på UTSIDAN; särskilt den delen som inte är under mark/marktäkt.
Sen skulle jag strunta i allt vad elektroniskt temperaturstyrning heter och i stället täppa till ventilationsröret när yttertemperaturen är ihållande över/under ca. 15/8 C (beroende av vad innetemperaturen håller).
Vin är inte så känsligt; om det är lite över optimal lagringstemp. då mognar det en aning fortare, och om temp. är lite under då mognar det en aning långsammare (om det är mycket lågt temp. då stannar mognaden upp tills det blir mindre kyligt).
 
Trådskapare
M

MartinSahlin

Medlem
Tack så mycket för svar.
Så du tycker inte jag behöver oroa mig om temperaturerna som lägst är 12 och som högst ca 18?
 

Sonderlese

Medlem
Nej, inte alls!!!
Isolera också vattenledningarna i taket, varmvattenledningen i synnerhet.
Du kan även isolera taket på insidan av källaren.

När du har isolerat källaren får du en mer stabil temperatur åretrunt med bara smärre temperatursvängning mellan summer och vinter, absolut ingenting att ens tänka på.
 

Pontus

Medlem
Hej! (Jag var osäker på om jag skulle skapa en ny tråd eller lägga mitt inlägg sist i vinkällartråden, hoppas detta var ok).

Jag har ett uthus på gården med tillhörande källare. En del av källaren är under mark, medan en del är ovan mark. Under stora delar av året så ligger temperaturen på runt 12 grader. Nu när kylan börjar krypa sig närmare så använder jag mig av ett element avsett för växthus, som slår på när det blir kallare än 12.

Under de varmaste veckorna på sommaren så blir det upp emot 18 grader i källaren.

Hur ska jag göra för att få ned temperaturen till ok temperatur under sommaren?
Det finns två ventilationsrör och dörren är ny och isolerad.
- Isolera invändigt?
- Luftvärmepump?
- Portabel AC?
- Andra idéer?

Bifogar bilder och tar tacksamt emot tips och trix!


Visa bifogad bild 24677 Visa bifogad bild 24678 Visa bifogad bild 24679
Som andra skrivit, gör så lite som möjligt. Om du vill gå vidare, skaffa dig ett beslutsunderlag genom att mäta temperatur i väggar och tak när det är som varmast. Spontant är det väggar ovan mark där solen ligger på och tak som är intressantast att kolla på. All yta på väggar endast några decimeter ner under markytan ger kyla. Att isolera insidan av taket och ledningar är enkelt och billigt, så där hade jag nog börjat.
 

Sarco

Medlem
Jag har ca 4-500 flaskor i min källare (samtliga inköpspris <1000 kr) under sämre förutsättningar än du har. Min temp på sommaren ligger på 18-20, på vintern är temperaturen bra men då är det lite för torrt. (under ett halvår är källaren också cigarrhumidor utan behov av påfyllning).

Jag grunnade mycket på om jag skulle investera för att skapa perfekta villkor men landade i ett nej, jag värderar inte risken som så stor att den motiverar åtgärden. Jag hade antagligen agerat annorlunda om mina viner var i superexklusiv klass. Men nu har jag mer vin istället :)
 

Johan L

Medlem
Håller med om att du borde börja med att isolera, det är den lägst hängande frukten så att säga.

Sen är det värt att tänka på att hemförsäkring inte täcker vin som ligger i externa byggnader. Kan därför vara värt att tänka ett extra varv på säkerhet och dylikt.

Insåg för övrigt att jag kände igen byggnaden i vänstra bakgrunden på första bilden. Jag är uppväxt i huset bredvid ditt. Liten värld :)
 
Trådskapare
M

MartinSahlin

Medlem
Jag har ca 4-500 flaskor i min källare (samtliga inköpspris <1000 kr) under sämre förutsättningar än du har. Min temp på sommaren ligger på 18-20, på vintern är temperaturen bra men då är det lite för torrt. (under ett halvår är källaren också cigarrhumidor utan behov av påfyllning).

Jag grunnade mycket på om jag skulle investera för att skapa perfekta villkor men landade i ett nej, jag värderar inte risken som så stor att den motiverar åtgärden. Jag hade antagligen agerat annorlunda om mina viner var i superexklusiv klass. Men nu har jag mer vin istället :)

Skönt att höra! Tack för ditt svar!
 
Trådskapare
M

MartinSahlin

Medlem
Håller med om att du borde börja med att isolera, det är den lägst hängande frukten så att säga.

Sen är det värt att tänka på att hemförsäkring inte täcker vin som ligger i externa byggnader. Kan därför vara värt att tänka ett extra varv på säkerhet och dylikt.

Insåg för övrigt att jag kände igen byggnaden i vänstra bakgrunden på första bilden. Jag är uppväxt i huset bredvid ditt. Liten värld :)

Bra inlägg där med hemförsäkringen, ska kolla upp det!

Vad trevligt! Du får knacka på om du har vägarna förbi!
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Jag har ca 4-500 flaskor i min källare (samtliga inköpspris <1000 kr) under sämre förutsättningar än du har. Min temp på sommaren ligger på 18-20, på vintern är temperaturen bra men då är det lite för torrt. (under ett halvår är källaren också cigarrhumidor utan behov av påfyllning).

Jag grunnade mycket på om jag skulle investera för att skapa perfekta villkor men landade i ett nej, jag värderar inte risken som så stor att den motiverar åtgärden. Jag hade antagligen agerat annorlunda om mina viner var i superexklusiv klass. Men nu har jag mer vin istället :)
Luftfuktigheten borde väl gå att hyffsa till - ställ in en hink med vatten
 

Sarco

Medlem
Luftfuktigheten borde väl gå att hyffsa till - ställ in en hink med vatten

Jag har provat det men tycker inte att jag får effekt av det. Har kört med både vattenhinkar och hink med lecakulor+vatten. Kan i och för sig testa nu och se om den stiger :)
 
Toppen