Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp mej få grepp om min (ofrivilliga) samling!

Hej!
Jag vet absolut inget alls om viner, men har med åren samlat på mig ett antal flaskor jag valt att inte dricka utan spara i min vinkällare.

Jag har någon gång köpt dem, ofta 2 eller 3 i stöten, och kanske sparat någon eller ett par om jag gillade det. Vissa har jag sparat av andra anledningar. T ex vacker etikett eller att det är relativt gammalt.
Nu när jag börjar intressera mig mer vill jag på något sätt få koll på det jag har.

viner.jpg


Finns något i denna lista som är av värde? Både ekonomiskt, eller ur annan synvinkel spännande?
Ge mig gärna er input. Hoppas lära mig mer då jag kommer läsa så mycket jag hinner av alla inlägg här.

Tack på förhand / Lanthandlarn
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Först och främst tycker jag att du ska ta en titt på Cellartracker (www.cellartracker.com) och se vad andra vinentusiaster tycker om vinerna. Om du bara är ute efter värdet på vinerna kan man göra en sökning på Wine Searcher (www.wine-searcher.com) för att se om det finns några som säljer samma sorts vin och vad de i så fall tar betalt.

Av vad du har på listorna tycker jag följande är intressanta:
Moulin Touchais
Cosecha Gran Reserva 904
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Glömde en sak, det bästa du kan göra (enligt mig i alla fall) är att samla vänner och öppna några av flaskorna. Kan bli en intressant kväll.
 
Trådskapare
Lanthandlarn

Lanthandlarn

Medlem
Tack för mycket bra tips där.
När man som jag är totalt ny inom denna hobby behöver man all vägledning man kan få.
Det känns som om det finns så många spår att nysta i. Producent, distrikt, druva, årgång, blandningar och så vidare. Har inte riktigt bestämt mig än för om jag ska fördjupa mig överallt samtidigt, eller börja med att rikta in mig på Rioja viner som hittills varit de min gom fastnat för så här långt. :)

Edit: Får jag vara krånglig och be dig beskriva vad som får dig tycka just dem är mest intressanta? Ovanliga sorter? Smakpreferenser? Kul att lära sig vad andra söker, hur och varför.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Var man ska börja är nog det svåraste valet i ditt framtida vinnörderi (intresse). Man börjar i ett distrikt/land och efter ett tag inser man att man är någon helt annanstans. Eller om man föredrar en viss sorts druva kan man beta av viner från hela världen gjorda på just den druvan.

Såg även 2002 Wegeler Rüdesheimer Berg Rottland Riesling på din lista, verkar lovande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Jag vet absolut inget alls om viner, men har med åren samlat på mig ett antal flaskor jag valt att inte dricka utan spara i min vinkällare.

Jag har någon gång köpt dem, ofta 2 eller 3 i stöten, och kanske sparat någon eller ett par om jag gillade det. Vissa har jag sparat av andra anledningar. T ex vacker etikett eller att det är relativt gammalt.
Nu när jag börjar intressera mig mer vill jag på något sätt få koll på det jag har.

Visa bifogad bild 6292

Finns något i denna lista som är av värde? Både ekonomiskt, eller ur annan synvinkel spännande?
Ge mig gärna er input. Hoppas lära mig mer då jag kommer läsa så mycket jag hinner av alla inlägg här.

Tack på förhand / Lanthandlarn
Jag tycker mig se mycket på din lista som jag gärna hade provat. Visserligen är det få av vinerna som har något nämnvärt pengavärde, men åldersmässigt så kan mycket väl många av dem leverera ganska bra om de har förvarats bra.

Relativt billiga viner med ålder kan ibland överraska rejält, men ibland är de helt döda också.

Halvtorr Vouvray från 60-talet verkar ju jäkligt kul måste jag säga. Tveksamt om de lever såklart, men jädrar vad nyfiken jag blir. Många av dina rieslingviner borde dessutom vara utmärkta och likaså de flesta från Rioja mest troligt.

Oavsett vad så är du varmt välkommen till forumet! :)
 

Daniel A

Administratör
Köp ett par yngre årgångar Vouvray och dra korken ur gamlingarna! Det kommer nog bli en rolig och ögonöppnande provning. "Gammalt vitt vin" är bland det mest intressanta som finns i vinvärlden (enligt mig, alltså. :D). Jag har smakat både 59an och 60an, och de har all chans att stå sig än även om du nog inte bör ha alldeles för höga förväntningar. Stor skillnad på de flaskor jag öppnat från slutet av 50-talet/början av 60-talet från den producenten.

Sec står för övrigt för torrt, och demi-sec för halvtorrt (synd att du inte hade någon moelleux (söt)). Moulin Touchaisen är ett sött vin på samma druva som Vouvray-flaskorna, dvs chenin blanc. Drick, drick - men gör det gärna över några dagar. 1998 är på många sätt purungt, så det brukar hända lite intressanta saker över några dagar. Gillar du det så finns det en uppsjö av äldre årgångar att köpa (bla på Systemet).

(Om du faller pladask för det hela kan du ju fundera på om du vill vara med och dela en låda 1935or. :D )
 
Trådskapare
Lanthandlarn

Lanthandlarn

Medlem
[QUOTE="(Om du faller pladask för det hela kan du ju fundera på om du vill vara med och dela en låda 1935or. :D )[/QUOTE]
Jag är på!
Om du kan ordna 2 sådana flaskor till Östergötland kan du anse dem bokade. Vill gärna ej ha dem "skickade" vind för våg.
Bör bli strax under 500-ingen styck ju? Jättespännande!

Till skillnad från dig föredrar jag torra/halvtorra viner framför söta. Noterade att den där är rätt söt, men med tanke på spänningen i att smaka ett vin som är 80 år gammalt känner jag ingen tvekan. :D
 
Toppen