Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp mig med er kunskap om lagring

Ignatius

Medlem
En fråga från en ännu okunnig:

Jag korkade ikväll upp, vad jag trodde skulle bli en angenäm flaska, från 2005. Redan när jag hällde upp för att dekantera uppmärksammade jag att färgen snarare var rödbrun än röd, men det var först efter att jag smakade som jag insåg att den var övermogen. Bara att hälla ut. Flaskan har bevarats i vinkällare och korken var intakt - därav min fråga - 1) hur vet man ”vilka” vin som tål lagring och vilka som inte gör det? 2) varför kan somliga viner lagras i flertalet år utan större problem medan andra blir dåliga efter 13 år (visserligen en lång tid)?
36DA33CC-EB63-4DB2-8389-070A117604CA.jpeg

Egentligen ingen skada skedd eftersom jag istället fick möjlighet att öppna en Van Volxem Riesling. Underbar! Men jag skulle gärna lära mig avgöra.
7F2EBDBB-59B6-485D-A36E-C6BEDF940CB7.jpeg



Med vänlig hälsning,
 

Poussard

Medlem
@Ignatius Använd CellarTracker för att ta del av andras åsikter om drickfönster. 2005 har fönster tom 2014, ingen exakt vetenskap utan snarare ett medelvärde av flera åsikter. (I det här fallet verkar det grundas bara på en person vilket såklart gör det lite mindre pålitligt å andra sidan man man kika på andra årgångar av samma vin och de verkar ha liknande fönster, dvs upp tom 9-10 år).

En annan grej är att Langhe Rosso är ett enklare vin än Barolo och Barbaresco och genom det kunde man räknat ut att det kanske inte skulle hålla i 13 år. Lycka till!
 
Last edited:
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
@Ignatius Använd CellarTracker för att ta del av andras åsikter om drickfönster. 2005 har fönster tom 2014, ingen exakt vetenskap utan snarare ett medelvärde av flera åsikter. (I det här fallet verkar det grundas bara på en person vilket såklart gör det lite mindre pålitligt å andra sidan man man kika på andra årgångar av samma vin och de verkar ha liknande fönster, dvs upp tom 9-10 år).

En annan grej är att Langhe Rosso är ett enklare vin än Barolo och Barbaresco och genom det kunde man räknat ut att det kanske inte skulle hålla i 13 år. Lycka till!

Stort tack för ditt svar och tips. Ska genast kolla in CellerTracker. En följdfråga, när ett vin är ”enklare” vad är det som utgör själva ”enkelheten”. Är det enbart druvans egenskaper?

Med vänlig hälsning,
 

Poussard

Medlem
Ett enklare vin kan ha 100% samma druvsort(er) som ett mindre enkelt vin så det handlar inte om det, utan snarare om vilken appellation vinet har, Langhe Rosso i det här fallet. I många fall handlar det om var druvorna vuxit, bättre odlingsplatser etc.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Stort tack för ditt svar och tips. Ska genast kolla in CellerTracker. En följdfråga, när ett vin är ”enklare” vad är det som utgör själva ”enkelheten”. Är det enbart druvans egenskaper?

Med vänlig hälsning,
När det gäller lagringsbara parametrar så är struktur (tanniner, syra och extrakt) avgörande och likaså socker, alkohol och till stor del även smakpreferens. Starkviner, som exempelvis portvin eller madeira klarar sig avsevärt längre än vanliga viner då den höga alkoholen skyddar vinet från ättiksyrebakterier, samt i fallet med madeira, har genomgått en värmeprocess som mer eller mindre gör vinet odödligt. Även socker är mycket konserverande. En sauternes är alltså avsevärt mer lagringstålig än en vit bourgogne rent generellt. Söta viner svavlas dessutom hårdare, vilket också påverkar hållbarheten.

Många vanliga viner som görs för längre lagring har vanligtvis högre koncentration, mycket syra, hög sockerhalt eller mängder av tannin som skyddar vinet. I många fall är det även just de parametrarna som gör att de bli mindre tillgängliga som unga och i vissa fall "kräver" lagring. Viner som görs för omedelbar konsumtion är vanligtvis mer lättdruckna och tillgängliga omedelbart efter buteljering, vilket dessutom brukar speglas av en mindre prislapp i många, men inte alla fall.

Som har nämts innan. Enklare appellationer brukar vanligtvis innebära enklare viner än "finare" appellationer, men för att veta bör man prova själv och uppskatta lagringsförmågan alternativt läsa på hur andra har bedömt den och hur stamtavlan ser ut för respektive vin och producent. Mycket avgörs alltså även av vinmakarens intentioner med vinet och givetvis av druvornas kvalitet rent allmänt.

Det finns nog inget lättare svar än så. :)

Välkommen till forumet!
 
När det gäller lagringsbara parametrar så är struktur (tanniner, syra och extrakt) avgörande och likaså socker, alkohol och till stor del även smakpreferens. Starkviner, som exempelvis portvin eller madeira klarar sig avsevärt längre än vanliga viner då den höga alkoholen skyddar vinet från ättiksyrebakterier, samt i fallet med madeira, har genomgått en värmeprocess som mer eller mindre gör vinet odödligt. Även socker är mycket konserverande. En sauternes är alltså avsevärt mer lagringstålig än en vit bourgogne rent generellt. Söta viner svavlas dessutom hårdare, vilket också påverkar hållbarheten.

Många vanliga viner som görs för längre lagring har vanligtvis högre koncentration, mycket syra, hög sockerhalt eller mängder av tannin som skyddar vinet. I många fall är det även just de parametrarna som gör att de bli mindre tillgängliga som unga och i vissa fall "kräver" lagring. Viner som görs för omedelbar konsumtion är vanligtvis mer lättdruckna och tillgängliga omedelbart efter buteljering, vilket dessutom brukar speglas av en mindre prislapp i många, men inte alla fall.

Som har nämts innan. Enklare appellationer brukar vanligtvis innebära enklare viner än "finare" appellationer, men för att veta bör man prova själv och uppskatta lagringsförmågan alternativt läsa på hur andra har bedömt den och hur stamtavlan ser ut för respektive vin och producent. Mycket avgörs alltså även av vinmakarens intensioner med vinet och givetvis av druvornas kvalitet rent allmänt.

Det finns nog inget lättare svar än så. :)

Välkommen till forumet!
Fantastiskt givande svar Mattias!
 
Trådskapare
I

Ignatius

Medlem
När det gäller lagringsbara parametrar så är struktur (tanniner, syra och extrakt) avgörande och likaså socker, alkohol och till stor del även smakpreferens. Starkviner, som exempelvis portvin eller madeira klarar sig avsevärt längre än vanliga viner då den höga alkoholen skyddar vinet från ättiksyrebakterier, samt i fallet med madeira, har genomgått en värmeprocess som mer eller mindre gör vinet odödligt. Även socker är mycket konserverande. En sauternes är alltså avsevärt mer lagringstålig än en vit bourgogne rent generellt. Söta viner svavlas dessutom hårdare, vilket också påverkar hållbarheten.

Många vanliga viner som görs för längre lagring har vanligtvis högre koncentration, mycket syra, hög sockerhalt eller mängder av tannin som skyddar vinet. I många fall är det även just de parametrarna som gör att de bli mindre tillgängliga som unga och i vissa fall "kräver" lagring. Viner som görs för omedelbar konsumtion är vanligtvis mer lättdruckna och tillgängliga omedelbart efter buteljering, vilket dessutom brukar speglas av en mindre prislapp i många, men inte alla fall.

Som har nämts innan. Enklare appellationer brukar vanligtvis innebära enklare viner än "finare" appellationer, men för att veta bör man prova själv och uppskatta lagringsförmågan alternativt läsa på hur andra har bedömt den och hur stamtavlan ser ut för respektive vin och producent. Mycket avgörs alltså även av vinmakarens intensioner med vinet och givetvis av druvornas kvalitet rent allmänt.

Det finns nog inget lättare svar än så. :)

Välkommen till forumet!

Wow!!!

STORT tack för uttömande svar, det uppskattar jag verkligen! Tack också för välkomnandet.

En följdfråga: finns det någon bra ”referens” man kan ha i åtanke? Eller är det cellertracker som gäller? Jag är nämligen lite orolig att flera viner i källaren kanske har gått samma öde till mötes som det vin jag var tvungen att hälla ut igår..!!

Med vänlig hälsning,
 

Ekdahl

Medlem
Wow!!!

STORT tack för uttömande svar, det uppskattar jag verkligen! Tack också för välkomnandet.

En följdfråga: finns det någon bra ”referens” man kan ha i åtanke? Eller är det cellertracker som gäller? Jag är nämligen lite orolig att flera viner i källaren kanske har gått samma öde till mötes som det vin jag var tvungen att hälla ut igår..!!

Med vänlig hälsning,
Lägg upp en lista med vilka viner det gäller så kan vi köra en kvalficerad gissningstävling här på forumet :)
 

Ekdahl

Medlem
När det gäller lagringsbara parametrar så är struktur (tanniner, syra och extrakt) avgörande och likaså socker, alkohol och till stor del även smakpreferens. Starkviner, som exempelvis portvin eller madeira klarar sig avsevärt längre än vanliga viner då den höga alkoholen skyddar vinet från ättiksyrebakterier, samt i fallet med madeira, har genomgått en värmeprocess som mer eller mindre gör vinet odödligt. Även socker är mycket konserverande. En sauternes är alltså avsevärt mer lagringstålig än en vit bourgogne rent generellt. Söta viner svavlas dessutom hårdare, vilket också påverkar hållbarheten.

Många vanliga viner som görs för längre lagring har vanligtvis högre koncentration, mycket syra, hög sockerhalt eller mängder av tannin som skyddar vinet. I många fall är det även just de parametrarna som gör att de bli mindre tillgängliga som unga och i vissa fall "kräver" lagring. Viner som görs för omedelbar konsumtion är vanligtvis mer lättdruckna och tillgängliga omedelbart efter buteljering, vilket dessutom brukar speglas av en mindre prislapp i många, men inte alla fall.

Som har nämts innan. Enklare appellationer brukar vanligtvis innebära enklare viner än "finare" appellationer, men för att veta bör man prova själv och uppskatta lagringsförmågan alternativt läsa på hur andra har bedömt den och hur stamtavlan ser ut för respektive vin och producent. Mycket avgörs alltså även av vinmakarens intensioner med vinet och givetvis av druvornas kvalitet rent allmänt.

Det finns nog inget lättare svar än så. :)

Välkommen till forumet!
Mycket bra som vanligt Mattias. Skulle vilja lägga till lagringsförhållanena även om du nämner att den legat i en källare och det egentligen inte en del av vinets lagringskapacitet.

Gissar att din flaska legat ca 10 år med tanke på årgång. Har den inte förvarats rätt så hade den nog varit dålig öven om det varit en old school Barolo.
Förvara mörkt, jämn temp över dygnet, ej över ca 16-17 på sommaren, hyfsad luftfuktighet (även om jag själv inte är helt insåld på vikten av detta) och vibrationsfritt. Då klarar du 10 år med rätt vin (obs, riktig långlagring kräver nog än mer kontrollerad miljö)
 

ChristianB

DipWSET
En följdfråga: finns det någon bra ”referens” man kan ha i åtanke?
Många av oss här har provat (druckit... ;) ) så mycket vin att vi utgår från våra egna smaksinnen när vi bedömer ett vins lagringsduglighet. Men ett sätt att lära sig är att köpa en ung flaska av ett vin som tål att lagras och sedan jämföra den med en äldre av samma variant. "Ung mot gammal" så att säga. Med lite fundering och lite provande av vinerna så kan du nog känna av de parametrar som @Mattias Schyberg nämner i sitt inlägg, exempelvis syra, tanniner och koncentration/kropp i ett rött vin. :)

Övning ger färdighet så det bästa sättet för att lära sig om sina egna preferenser, för det är vad det i mångt och mycket handlar om, är att prova mycket och många olika viner!
 

fxr

Medlem
Jag är också intresserad av att förstå processen kring lagring och varför vissa viner lämpar sig bättre för lagring än andra.

Jag köper väl i princip som skrivits avseende syra, socker, tanniner, "struktur" osv..

Jag försöker hålla mig på en "ignorant" nybörjar nivå eftersom jag inte anser mig kunna ha tillräckligt med underlag för att kunna skriva några vettiga noter och avgöra vad som lämpar sig för lagring så jag ska försöka fokusera på praktiska kringdetaljer i största allmänhet:

Jag har "studerat" en del äldre bordeaux, nebbiolo, champagne och riesling mousserande/stilla, lite desertviner(sauternes, port).

Vill dela några erfarenheter över hur jag brukar fundera vid "studierna" i samband med konsumtiom:

Om en äldre flaska rött konsumeras brukar jag försöka hålla mig till följande om jag inte har "tok-bråttom"(hålla glaset ovanför ljuset, ställa flaskan på kamin, et.c):

Se till att den varit stilla under en period innan den ska konsumeras, särskilt om den fraktats(stressats).

Tag upp flaskan ur vinkällaren/kylen 1? dag innan den ska konsumeras och låt den stå upp så att eventuell sediment/skalrester m.m sjunker till botten.
kökssil är bra vid dekantering, både för druvrester/smulad kork(jag har ingen "blad-öppnare" heller).
Vid öppnandet, rata inte flaskan direkt bara för att x antal års unken källardoft lämnar flaskhalsen vid öppnandet.

Tiden som lämpar sig för dekantering varierar ofta kraftigt och kanske delvis kan antas vara en summering av:

subjektivt: hur ivrig/"törstig" man är samt vilken tid som lagts till förberedelserna ovan och hur vida hänsyn har tagits till eventuell måltid som ska konsumeras i sammanhanget.
förutom subjektiva förhållanden,brukar jag fundera över(utan att göra någon större research): region, druva, årgång, lagringsförhållanden, vilket jag tycker kan diskuteras sen när man ska bedöma hur vida
man kan dricka vinet eller om det ska ställas det i "vinägerskåpet".

Om hela eller delar av ovan procedur ska följas och flaskan är avsedd att fraktas och konsumeras på "annan ort" så är det bäst att ha en backup plan, dvs kanske ha med flera flaskor beroende på ålder och vilka förstudier som gjorts genom cellartracker och liknande.

Jag börjar få ett för vissa bekant dilemma: "hamstern": bunkrar + ingen ordning på saldo/drickfönster(massor att städa/lägga in i CT(funkar streckkoder också?). Gillar man blandade överraskningar så är det väl fine antar jag.

Champagne, sauternes/port och andra desertviner tolkar jag som relativt riskfritt att "gräva ner".

Bifogar några bilder på mer eller mindre lyckade upplevelser(jag har inte "hissat" upp några bilder här tidigare så ni får ha lite överseende med brist på ordning):

20180824_230639.jpg 20180824_230755.jpg
Flaskvariation: En del berteletti spanna 64 har varit kanon, dvs rummet fyllde sig av en härlig arom, ett glas blev en tom flaska, vaknade dagen efter och kände mig mer eller mindre härligt salongsberusad utan negativa biverkningar(inga tillsatser?).... Något exemplar var till och med ganska ok efter 1-2 månader i "vinägerskåpet"(hamnade på fel hylla för länge), andra har varit korkade/passé. Sägs väl vara ett bra nebbiolo år.
20180824_230639.jpg

20180824_230755.jpg

Även om de är omkorkade, bidragande orsak kanske.

20171120_113805.jpg

Otursfågeln(gattinaran)
20180428_132316.jpg

Vill minnas att den var riktigt god, har bra minnen av äldre "guldfåglar"(riesling mousserande), varför finns det inga på bolaget??
20180202_222040.jpg

Gyllenbrun smörkola, med lite bubblor kvar, riktigt gott!

Bra att tänka på eventuell framtid när man ska bestämma sig för vad man ska lägga på hyllan. Jag kanske vill börja dricka mer port/sauternes/ om 40 år när de är "färdiga".
 
Toppen