Jag är också intresserad av att förstå processen kring lagring och varför vissa viner lämpar sig bättre för lagring än andra.
Jag köper väl i princip som skrivits avseende syra, socker, tanniner, "struktur" osv..
Jag försöker hålla mig på en "ignorant" nybörjar nivå eftersom jag inte anser mig kunna ha tillräckligt med underlag för att kunna skriva några vettiga noter och avgöra vad som lämpar sig för lagring så jag ska försöka fokusera på praktiska kringdetaljer i största allmänhet:
Jag har "studerat" en del äldre bordeaux, nebbiolo, champagne och riesling mousserande/stilla, lite desertviner(sauternes, port).
Vill dela några erfarenheter över hur jag brukar fundera vid "studierna" i samband med konsumtiom:
Om en äldre flaska rött konsumeras brukar jag försöka hålla mig till följande om jag inte har "tok-bråttom"(hålla glaset ovanför ljuset, ställa flaskan på kamin, et.c):
Se till att den varit stilla under en period innan den ska konsumeras, särskilt om den fraktats(stressats).
Tag upp flaskan ur vinkällaren/kylen 1? dag innan den ska konsumeras och låt den stå upp så att eventuell sediment/skalrester m.m sjunker till botten.
kökssil är bra vid dekantering, både för druvrester/smulad kork(jag har ingen "blad-öppnare" heller).
Vid öppnandet, rata inte flaskan direkt bara för att x antal års unken källardoft lämnar flaskhalsen vid öppnandet.
Tiden som lämpar sig för dekantering varierar ofta kraftigt och kanske delvis kan antas vara en summering av:
subjektivt: hur ivrig/"törstig" man är samt vilken tid som lagts till förberedelserna ovan och hur vida hänsyn har tagits till eventuell måltid som ska konsumeras i sammanhanget.
förutom subjektiva förhållanden,brukar jag fundera över(utan att göra någon större research): region, druva, årgång, lagringsförhållanden, vilket jag tycker kan diskuteras sen när man ska bedöma hur vida
man kan dricka vinet eller om det ska ställas det i "vinägerskåpet".
Om hela eller delar av ovan procedur ska följas och flaskan är avsedd att fraktas och konsumeras på "annan ort" så är det bäst att ha en backup plan, dvs kanske ha med flera flaskor beroende på ålder och vilka förstudier som gjorts genom cellartracker och liknande.
Jag börjar få ett för vissa bekant dilemma: "hamstern": bunkrar + ingen ordning på saldo/drickfönster(massor att städa/lägga in i CT(funkar streckkoder också?). Gillar man blandade överraskningar så är det väl fine antar jag.
Champagne, sauternes/port och andra desertviner tolkar jag som relativt riskfritt att "gräva ner".
Bifogar några bilder på mer eller mindre lyckade upplevelser(jag har inte "hissat" upp några bilder här tidigare så ni får ha lite överseende med brist på ordning):

Flaskvariation: En del berteletti spanna 64 har varit kanon, dvs rummet fyllde sig av en härlig arom, ett glas blev en tom flaska, vaknade dagen efter och kände mig mer eller mindre härligt salongsberusad utan negativa biverkningar(inga tillsatser?).... Något exemplar var till och med ganska ok efter 1-2 månader i "vinägerskåpet"(hamnade på fel hylla för länge), andra har varit korkade/passé. Sägs väl vara ett bra nebbiolo år.
Även om de är omkorkade, bidragande orsak kanske.
Otursfågeln(gattinaran)
Vill minnas att den var riktigt god, har bra minnen av äldre "guldfåglar"(riesling mousserande), varför finns det inga på bolaget??
Gyllenbrun smörkola, med lite bubblor kvar, riktigt gott!
Bra att tänka på eventuell framtid när man ska bestämma sig för vad man ska lägga på hyllan. Jag kanske vill börja dricka mer port/sauternes/ om 40 år när de är "färdiga".