Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp sökes: hur gammalt är vinet?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade åt mig en flaska:
00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200821225230715_COVER~2.jpg


Fonseca Bin 27 Fine Reserve Port från länge sedan. Saknar årgångsbeteckning. Bältet är extremt gulnat där det sticker ut och var helt vitt under kapsylen. Inkapslad i bly gissar jag på buteljering senast '80-tal. Korken tät men bröts sönder av öppningsförsöken. Ulttatorr kork tar ju en hel del år att åstadkomma. Ssk i Japan med fuktigt klimat.

Korkskruv och tesil räcker dock långt då man är i dagens tillstånd!

Och visst är ett utstuderat underbart porrvin med vällagrad porrost därtill ett vackert sätt att leva!

Återkommer med smaknoter e(dende blir långtalångt över 90p!) men tänkte fråga forumet om hur man kan tolka existerande åldersmarkörer för ett portvin av denna skola.

Vad tror du och varför?
Kan man titta närmare på någon detalj?
 

Gradin

Medlem
Hittade åt mig en flaska:
Visa bifogad bild 20641

Fonseca Bin 27 Fine Reserve Port från länge sedan. Saknar årgångsbeteckning. Bältet är extremt gulnat där det sticker ut och var helt vitt under kapsylen. Inkapslad i bly gissar jag på buteljering senast '80-tal. Korken tät men bröts sönder av öppningsförsöken. Ulttatorr kork tar ju en hel del år att åstadkomma. Ssk i Japan med fuktigt klimat.

Korkskruv och tesil räcker dock långt då man är i dagens tillstånd!

Och visst är ett utstuderat underbart porrvin med vällagrad porrost därtill ett vackert sätt att leva!

Återkommer med smaknoter e(dende blir långtalångt över 90p!) men tänkte fråga forumet om hur man kan tolka existerande åldersmarkörer för ett portvin av denna skola.

Vad tror du och varför?
Kan man titta närmare på någon detalj?

Skicka ett mail till Fonseca!
Med lite tur kanske de kan hjälpa dig att ge ett ungefärligt buteljerings år via Vinho Do Porto Garantia numret som står på flaskan alternativt IVDP (https://www.ivdp.pt/).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Några generella ledtrådar för äldre viner, sådant som ändrades under 70- och 80-talen:
Finns det streckkod på flaskan?
Står alkoholhalten angiven?
Vilken volym?

Bly hängde väl med till början av 90-talet?

Grafisk utformning av etiketten ser spontant rätt modern ut.
 
Toppen