Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälpmedel för att söka på viner i augustisläppet

Kanske minst en vecka för sent, men det kanske är någon som kan få lite användning av det ändå. Och om någon annan tycker att det verkar som en bra idé, så kan jag antagligen(i mån av tid) slänga ihop något för framtida släpp också.

Jag kodade ihop en enkel version dagen innan släppet för att snabbare kunna jämföra priser på wine-searcher och även kunna kolla lite betyg och smaknötter. Det blev ytterligare lite finputsning idag och jag har lagt upp en första version på Dropbox(tills jag kanske ordnar ordnar ordentlig hosting):
Sökhjälp Systembolagets augustisläpp v0.1 Beta

Lite kort vad programmet jag har kodat ihop gör:
  • Läst hela Systembolagets sortiment från deras XML-fil
  • Hittar alla röda, vita och mousserande viner (inget alkoholfritt eller portvin m.m. just nu)
  • Letar upp endast det som ingår i släppet 2014-08-01
  • Skriver en statisk htmlsida med olika flikar per vintyp, stöd för sortering m.m.
Vad som fungerar:
  • Länk till vinet på Systembolaget
  • Länk till sökning på wine-searcher och cellartracker. Dock så får man inte alltid träff direkt då vinet ibland har ett lite annat namn(i vissa fall är Systembolagets namn antagligen fel eller missvisande) eller att just den årgången inte finns
  • Sortera på alla kolumner i tabellerna
Det finns antagligen en del buggar som jag inte har upptäckt. Så om ni hittar några fel eller om ni saknar någon viss funktionalitet, skriv några rader här så ska jag försöka titta på det.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så jævla bra! Det här kan man ju lätt vänja sig vid att ha tillgång till innan varje släpp, kan vi integrera detta som en fast forumfunktion :)

-Kanske kan lägga som default att den öppnar länkarna i ny tab på browsern så man inte navigerar bort fån sidan varje gång....

Väldigt kul initiativ!
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Jag kommer direkt till "my wines" i CT och eftersom jag inte har vinerna blir det bom. Jag måste då själv ändra till "wines" i CT för att den skall hitta vinet. Är det en feature? Eller bättre att man kommer till den generella "wines" direkt?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kommer direkt till "my wines" i CT och eftersom jag inte har vinerna blir det bom. Jag måste då själv ändra till "wines" i CT för att den skall hitta vinet. Är det en feature? Eller bättre att man kommer till den generella "wines" direkt?
-Prova att logga ut från din CT och sedan klicka på länken.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hmm ... Varför då? Jag vill ju vara inloggad när jag använder CT. Då är det ju isådanafall enklare att själv klicka på 'wines':)
Jo, men eftersom den länkar till sökfältet så blir det ju olika beroende på vad du har som "default", om man inte är inloggad hamnar man automatiskt "rätt".
-Men detta kanske kan lösas med programmering, jag kan inget om detta, fick bara för mig att det är CT som bestämmer det och inte skriptet och det är ju lite svårare att ändra :)
 

merlotsmile

Medlem
Jo, men eftersom den länkar till sökfältet så blir det ju olika beroende på vad du har som "default", om man inte är inloggad hamnar man automatiskt "rätt".
-Men detta kanske kan lösas med programmering, jag kan inget om detta, fick bara för mig att det är CT som bestämmer det och inte skriptet och det är ju lite svårare att ändra :)
Det är ju absolut inget stort problem att själv klicka sig till den generella delen om man är inloggad. Men som gammal programmerare :eek: (med betoning på gammal) så tror jag inte det är några större problem att peka om till den generella sidan :)
 
Trådskapare
T
Jag kommer direkt till "my wines" i CT och eftersom jag inte har vinerna blir det bom. Jag måste då själv ändra till "wines" i CT för att den skall hitta vinet. Är det en feature? Eller bättre att man kommer till den generella "wines" direkt?
En bugg :( Men ännu en 30-sekundersfix, så du kan prova igen och se om det funkar nu för dig också.
 
Trådskapare
T
Det är ju absolut inget stort problem att själv klicka sig till den generella delen om man är inloggad. Men som gammal programmerare :eek: (med betoning på gammal) så tror jag inte det är några större problem att peka om till den generella sidan :)
Nej, man behövde bara lägga till iUserOveride=0 i URL:en :)
 
Trådskapare
T
På några dagar har du på egen kammare skapat något som är mer användbart än Bolagets portal (som Accenture fakturerade 50 millar för).

Jag kunde gjort det för halva priset :) Men jag gissar att det är en hel del Systembolaget inte får göra p.g.a. folkhälsan m.m. Det ska ju inte vara FÖR enkelt att hitta bra viner.

Men jag har en hel del idéer, så om jag får tid över senare i höst kanske jag sätter igång med något större.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Kanske kan använda T5 1:a September som experimentplattform ;)

Nej, man behövde bara lägga till iUserOveride=0 i URL:en :)
Sedärja, det var ju enkelt, webbprogrammering är klart utanför min comfortzone men om vi någonsin behöver bygga en överdrivet stor fartygsdiesel till forumet kan jag vara med och hjälpa till tänker jag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta är som en kombination av poesi och magi.
Bra programmering är som bra vin.
(SB:s hemsida och app ger jag under 70 poäng.)
 

kayaker

Cyklist
Detta är som en kombination av poesi och magi.
Bra programmering är som bra vin.
(SB:s hemsida och app ger jag under 70 poäng.)
Jag ger båda två 51 poäng. Extrapoängen är för att de existerar - ett tecken på att SB tittat lite utanför naveln i ett obevakat ögonblick.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag ger båda två 51 poäng. Extrapoängen är för att de existerar - ett tecken på att SB tittat lite utanför naveln i ett obevakat ögonblick.
Det finns, allvarligt talat, faktiskt betydligt sämre vinrelaterade hemsidor och appar.
Men, du har rätt i att jag var alldeles för generös i mina betyg där.
59p skall de ha: nästan hälsovådliga!
 
Kanske minst en vecka för sent, men det kanske är någon som kan få lite användning av det ändå. Och om någon annan tycker att det verkar som en bra idé, så kan jag antagligen(i mån av tid) slänga ihop något för framtida släpp också.

Jag kodade ihop en enkel version dagen innan släppet för att snabbare kunna jämföra priser på wine-searcher och även kunna kolla lite betyg och smaknötter. Det blev ytterligare lite finputsning idag och jag har lagt upp en första version på Dropbox(tills jag kanske ordnar ordnar ordentlig hosting):
Sökhjälp Systembolagets augustisläpp v0.1 Beta

Lite kort vad programmet jag har kodat ihop gör:
  • Läst hela Systembolagets sortiment från deras XML-fil
  • Hittar alla röda, vita och mousserande viner (inget alkoholfritt eller portvin m.m. just nu)
  • Letar upp endast det som ingår i släppet 2014-08-01
  • Skriver en statisk htmlsida med olika flikar per vintyp, stöd för sortering m.m.
Vad som fungerar:
  • Länk till vinet på Systembolaget
  • Länk till sökning på wine-searcher och cellartracker. Dock så får man inte alltid träff direkt då vinet ibland har ett lite annat namn(i vissa fall är Systembolagets namn antagligen fel eller missvisande) eller att just den årgången inte finns
  • Sortera på alla kolumner i tabellerna
Det finns antagligen en del buggar som jag inte har upptäckt. Så om ni hittar några fel eller om ni saknar någon viss funktionalitet, skriv några rader här så ska jag försöka titta på det.

Grymt snyggt @TraminerGewurz . Kanske kan du hjälpa undertecknad lite med de mediokra material vi får i samband med släpp från SB.
 
Toppen