Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hoze (Göteborg)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det äntligen dags för ett besök på Hoze en av de absolut mest omtalade restaurangerna i Gbg. Visste inte ens att jag skulle dit förrän @Beo sa att det behövdes en till då han fått restplats. Klassisk japansk restaurang med endast barplatser och där man har direktkontakt med kocken. Första gången för mig och det funkade bättre än jag trodde.

Först upp en amuse på snabbt gasollågegrillad lök med aska och sprayad med ättika. Serverad på specialkol från japansk vit ek, tydligen den bästa grillkolen...
1 Amuse lök.jpg
Ingen smaksensation men tanken att man skulle få grillkänsla lyckades verkligen, tänkte direkt Noma och det tog inte lång tid förräns Hoze började prata om sin resa till Nomas popup i Mexico.:cool:

Första rätten var en fantastisk brödsoppa med blendad pata negra som gav fin sälta tillsammans med lite gräslök. Svamp och tryffelkänsla från skinkan och underbar kombo. Måste kopieras hemma. Började lovande...
2 Brödsoppa.jpg

...fortsatte med mer innovation helt i min smak. Spenatbas med rom rökt i halm och salladsblad var det väl.:confused:
3 Spenat.jpg

Näst upp hönan och ägget! Allt från ägget utom skalet och en del från kycklingen. Häftigt namn som framkallade en hel del associationer ala Heston. Låg och långtempat geleaktigt ägg med lite nersmugen Kalix löjrom på botten för sälta. Generella omdömet var att det här skulle man kunna ha till frukost varje dag.:)
4 Ägg.jpg

Ett ostron med ananassorbet och bergamott på toppen som fick mig att minnas en fantastisk amuse med bergamott från Osteria Francescana. Ett superbetyg då det är en av de bästa rätterna jag ätit någonsin! Dessutom en av få eller ända gången jag känt att tillbehör på ett ostron inte förstör smaken av själva ostronet utan kompletterar.
5 Ostron.jpg
Foto, bättre sent än aldrig...

Mycket bra så långt men nu kom vi in på det som ska vara Hozes signum. En massa handrullade sushis vilket alsig varit någon favorit hos mig.

6 Kolja.jpg
Kolja

7 Gös.jpg
Gös

8 Kummel.jpg
Kummel

9.jpg
Hälleflundra

10 Pilgrimsmussla.jpg
Vad i h@l§.. denna var god och hade pinsamt glömt vad det var som serverades. Det var pilgrimsmussla från Hitra vilket förklara varför det var den bästa sushin jag ätit men olikt allt annat.

11.jpg
bös...:rolleyes:

12 Ostron.jpg
ostron

13 Röding.jpg
Röding. Som vanligt är det de feta fiskarna som jag tycker gör sig bäst som sushi, framförallt när de är lätt rökta eller rimmade. Bästa sushin jag ätit men hade gärna hoppat alla utom rödingen och pilgrimsmusslan. Fast klaga på att man får mycket sushi här är som att klaga på att man får hamburgare på McD...:öga:

Nu började sötsakerna komma och som övergång kom en liten terrin/kaka på ägg och pilgrimsmussla in. Sötman från musslan gifter sig bra med ägget och påminde om något mellanting mellan mormor pannkakor och ostkaka. Häftigt bra och känslosamt, återigen lite Hesatonvibbar och mer skulle det bli. 14 Pilgrim o ägg.jpg

Popcorntime! Här med lite söt lönnsirap tillsammans med knaprigapopcorn var både roligt och gott.

15 Popcorn o sirap.jpg

Så till den sista rätten, en helt fantastisk rätt med grymma smakkombinationer som visar på Hozes kreativa geni och storhet. Parmesan, choklad och mandel och tror det var typ rädisa i. Mycket komplexa smaker som gifte sig även om det kanske inte låter så. Kvällens höjdpunkt tillsammans med brödsoppan.
16 Ost o choklad.jpg

Fortfarande hungrig och var sugen på mer så bad om lite mer glass...

17 Bonus äppleglass.jpg

en häftig äpple och timjanglass gjord med Paco Jet - originalet.:D

IMG_20170216_205316.jpg

Hade denna restaurangen haft alkohol och skippat sushin så hade det varit den bästa restaurangen i gbg utan tvekan. Nu är dock mina invändningar meningslösa då det ÄR fokus på sushi som jag har fortsatt svårt att se storheten med. Visst är det rena smaker men det går att göra så mycket mer och Hoze kan så mycket mer. Klart en av de mest innovativa kockarna jag upplevt när det gäller att sätta smaker så det blir lite slöseri med talang i min bok när halva serveringen är sushi. Men det är väl snarare min brist än restaurangens. Gillar man sushi måste det var tveklöst bäst i stan!

När det kommer till alkoholen så var förklaringen att alla gäster skulle äta i samma takt och inga bli fulla och störa andra. Full fokus på maten med andra ord vilket är förståeligt till stor del då man nästan har den sympatiske och genuint trevlige Hoze med far i knäet.

De kommer även öppna upp en bakficka i april som heter Bifångst som dock redan är fullbokad och kommer vara än mindre eller för att vara exakt, bestå av endast två sittplatser!
 
Last edited:

Beo

Medlem

MagnusH70

Medlem
Det var ett par år sedan, men jag har besökt Hoze de gånger jag haft möjlighet. Fantastisk sushi, stor innovationsrikedom. Man saknar tillgången till alkoholhaltig dryck i början, men man vänjer sig fort. Rekommenderas verkligen!
 
Toppen