Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur beskriva upplevd sensorik/olika syrastrukturer i vin?

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
[Utbrutna inlägg från skumpatråden. Diskussionen tog fart efter Petterkalles smaknot. //admin]

Även jag har poppat min första 2008 Henriot den dracks tillsammans med CH BR basår 12. Det var attans vad lika dessa är i smaken. Bröd, nötter och mognadstoner är väldigt snarlika. Det som skiljer mest är en skyhög syra i Henrioten. Mycket, mycket bra båda två. Glad att jag har många fler av båda. Syran i H kan få lägga sig i några år. Den kommer bli mycket bättre men dricker bra nu också.:D
IMG_3905_2.jpg
 
Last edited by a moderator:

FredrikC

Medlem
Även jag har poppat min första 2008 Henriot den dracks tillsammans med CH BR basår 12. Det var attans vad lika dessa är i smaken. Bröd, nötter och mognadstoner är väldigt snarlika. Det som skiljer mest är en skyhög syra i Henrioten. Mycket, mycket bra båda två. Glad att jag har många fler av båda. Syran i H kan få lägga sig i några år. Den kommer bli mycket bättre men dricker bra nu också.:D
Visa bifogad bild 20394
Mycket syra i H? Bara av nyfikenhet vad är syra för dig? Är det att det känns surt i kinderna eller syra som citrus eller vad kännetecknar syran?
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Mycket syra i H? Bara av nyfikenhet vad är syra för dig? Är det att det känns surt i kinderna eller syra som citrus eller vad kännetecknar syran?
Syra i vin för mig är det som drar ihop kinderna. Det är en viktig del i balansen hos ett vin. Långt ifrån alltid kan jag sätta ord på syran. I riesling är det ofta citron eller lime. I champagne ofta något annat. Äppelsyra eller vinsyra kanske?
 

FredrikC

Medlem
Syra i vin för mig är det som drar ihop kinderna. Det är en viktig del i balansen hos ett vin. Långt ifrån alltid kan jag sätta ord på syran. I riesling är det ofta citron eller lime. I champagne ofta något annat. Äppelsyra eller vinsyra kanske?
Lite så jag tänker också. Kul att vi kände så olika. Ingen av oss fyra som drack hittade någon citrus alls. Snarare mycket apelsin å mjukt å lent. Men det är det som är fascinerande med champagne.
 
Lite så jag tänker också. Kul att vi kände så olika. Ingen av oss fyra som drack hittade någon citrus alls. Snarare mycket apelsin å mjukt å lent. Men det är det som är fascinerande med champagne.
Det här blir jag lite nyfiken på. Apelsin är ju citrus, men det är heller inte apelsin jag tänker på när jag läser citrus som smaknot, men vad tänker jag på? Citronsyra? Äppelsyra känner jag nog sällan.
 
Det här blir jag lite nyfiken på. Apelsin är ju citrus, men det är heller inte apelsin jag tänker på när jag läser citrus som smaknot, men vad tänker jag på? Citronsyra? Äppelsyra känner jag nog sällan.

Tror absolut att de flesta här associerar citrus till citron eller limesyra.
För mig handlar det om att definiera syran i "varm" eller "kall" citrus.
mogen/omogen.
Det är en väldig skillnad att ge smaknoten citron "kall" mot grillad citron "varm/sötare"
Samma sak med äpple snackar vi krispigt granny smith,ett sötare rött äpple eller till och med bokna äpplen.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Det här blir jag lite nyfiken på. Apelsin är ju citrus, men det är heller inte apelsin jag tänker på när jag läser citrus som smaknot, men vad tänker jag på? Citronsyra? Äppelsyra känner jag nog sällan.
Haha så petig är jag inte och hade inte koll på det. För mig är apelsin långt ifrån citrus men för att vara tydlig så upplevde jag inte den där sura typen av citrus utan mer mjuka toner i den precis som apelsin.
 

lukastollig

Pudelfantast
Är inte syra en smak man känner i gommen även om man håller för näsan medan lime, citron, apelsin etc. alla är dofter? Således borde syran och om den är hög eller inte, vara helt frikopplad från vilken citrus man känner eller om äpplet är grönt eller rött.

Jo, visst, men jag tror hög syra + äpple + ingen oxidation blir ofta beskrivet som gröna äpplen aka Granny Smith, medan något lägre syra + ev. lätt sötma + äpple + oxidativa toner blir röda äpplen aka vinteräpplen. Något sånär motsvarande resonemang för citrusfrukterna, även om jag upplever att det är större skillnad mellan dem än mellan de olika äppelvarianterna. Själv använder jag ofta "mogen citron" för den där lite avrundade citrusen/citronen som gränsar mot lemon curd. Rätt ofta ser jag också apelsinblomma (" orange blossom") även om jag sällan använder den beskrivningen själv. I alla fall, det jag försöker komma till är att jag tror det är svårt att helt frikoppla syran från att påverka uppfattningen av dofterna/smaken, även om de teoretiskt inte har med varandra att göra.
 
Är inte syra en smak man känner i gommen även om man håller för näsan medan lime, citron, apelsin etc. alla är dofter? Således borde syran och om den är hög eller inte, vara helt frikopplad från vilken citrus man känner eller om äpplet är grönt eller rött.

I sak absolut rätt.
Syra är smak det andra är kemiska föreningar som våran hjärna associerar med smaker vi känner igen.
Men hur kul är det att dricka vin o hålla för näsan?
Om vi beskriver viner är syra något vi beskriver med hög till låg.men för att nyansera våra upplevelser tycker alla fall jag att det är trevligt att få lite känsla för på vilken nivå syran är o vilken känsla man får.
Men hur vi upplever syran i vinet behöver ju inte stämma överrens med den faktiska vinsyran i vinet.
 

buteljen

Medlem
Om vi beskriver viner är syra något vi beskriver med hög till låg.men för att nyansera våra upplevelser tycker alla fall jag att det är trevligt att få lite känsla för på vilken nivå syran är o vilken känsla man får.
Men hur vi upplever syran i vinet behöver ju inte stämma överrens med den faktiska vinsyran i vinet.
Syra har ju fler dimensioner än hög/låg. Riesling och Chenin Blanc t.ex har ju båda hög syra, men de känns annorlunda i munnen (Riesling känns på läpparna t.ex). Min blindprovarkompis hittar alltid att Chardonnay har en "grynig" syra. Provar man mycket blint så blir det en viktig parameter att ha koll på för att identifiera vinerna. Sedan finns en tredje aspekt som definieras i den nya boken jag nämnt tidigare - "Beyond Flavour". The "shape" of the acid. Författaren menar att t.ex Gruner Veltliner och Albarino (som är skitsvåra att ta blint) har helt olika "shape" på syran och beter sig annorlunda i munnen under den tiden du får in det i munnen tills du sväljer det.

Nu är ju detta iofs en champagnetråd så det är ju begränsat med druvor som dricks. Men generellt är det himla intressant med syrastrukturer för vita druvor och tanninstrukturer för röda druvor :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Syra har ju fler dimensioner än hög/låg. Riesling och Chenin Blanc t.ex har ju båda hög syra, men de känns annorlunda i munnen (Riesling känns på läpparna t.ex). Min blindprovarkompis hittar alltid att Chardonnay har en "grynig" syra. Provar man mycket blint så blir det en viktig parameter att ha koll på för att identifiera vinerna. Sedan finns en tredje aspekt som definieras i den nya boken jag nämnt tidigare - "Beyond Flavour". The "shape" of the acid. Författaren menar att t.ex Gruner Veltliner och Albarino (som är skitsvåra att ta blint) har helt olika "shape" på syran och beter sig annorlunda i munnen under den tiden du får in det i munnen tills du sväljer det.

Nu är ju detta iofs en champagnetråd så det är ju begränsat med druvor som dricks. Men generellt är det himla intressant med syrastrukturer för vita druvor och tanninstrukturer för röda druvor :)
Mycket som bedöms som ”syra” handlar givetvis om mer än grundsmaken surt. Även aromer kan ju komma från diverse syror exempelvis. Men visst, rent generellt brukar vi ju mena vinsyra, ättikssyra, mjölksyra och äpplesyra när vi pratar om syra i vin och dessa lär nog upplevas på samma vis i sina rena, ofärgade sammanhang, om än att helhetsupplevelsen i olika viner upplevs olika ur ett subjektivt ”syraperspektiv”.

Mycket av det du skriver låter som vinets heltäckande struktur snarare än vinets syra (som visserligen är en del av strukturen).
 

buteljen

Medlem
Mycket som bedöms som ”syra” handlar givetvis om mer än grundsmaken surt. Även aromer kan ju komma från diverse syror exempelvis. Men visst, rent generellt brukar vi ju mena vinsyra, ättikssyra och äpplesyra när vi pratar om syra i vin och dessa lär nog upplevas likadana, om än att helhetsupplevelsen i olika viner upplevs olika ur ett subjektivt ”syraperspektiv”.

Mycket av det du skriver låter som vinets heltäckande struktur snarare än vinets syra (som visserligen är en del av strukturen).
"Heltäckande struktur" tycker jag innehåller även alkohol, restsocker, kropp, extrakt etc. Men syran är ju på något vis ryggraden i ett vitt vin på samma sätt som tanniner är det i ett rött vin. Jag tror nog jag försöker bedöma just den upplevda syran (vad det nu är rent kemiskt) i vinerna snarare än den heltäckande strukturen (som är en annan aspekt att bedöma)
 

Mattias Schyberg

Administratör
"Heltäckande struktur" tycker jag innehåller även alkohol, restsocker, kropp, extrakt etc. Men syran är ju på något vis ryggraden i ett vitt vin på samma sätt som tanniner är det i ett rött vin. Jag tror nog jag försöker bedöma just den upplevda syran (vad det nu är rent kemiskt) i vinerna snarare än den heltäckande strukturen (som är en annan aspekt att bedöma)
Heltäckande struktur är för mig hur vinet känns i munnen. Det du beskriver ovan (i förra inlägget) och som jag svarade på, påminner just om en sådan helhetskänsla. Att separera ”syran” på det sätt du antyder tror jag kan vara väldigt svårt och framför allt blir det lätt svårtolkat vad som är vad. Hur syran ”känns” i munnen måste handla om annat än syran i ensamt majestät och således är det bättre att skippa den tekniska termen ”syra” så länge det inte handlar om surhet/syrlighet. Nu är det visserligen helt ok att prata om hur ”syran” känns precis som tanniner känns (garvsyra) så egentligen har jag inga synpunkter annat än att vi ibland tenderar att använda tekniska termer för sinnliga upplevelser ur kontext (vilket jag inte anklagar dig för, men kände en tendens till i inlägget).

Intressant oavsett och jag är helt med dig att vi kan ha stor nytta av att identifiera både grundsmak och diverse strukturer mer utförligt. :)
 

buteljen

Medlem
Heltäckande struktur är för mig hur vinet känns i munnen. Det du beskriver ovan (i förra inlägget) och som jag svarade på, påminner just om en sådan helhetskänsla. Att separera ”syran” på det sätt du antyder tror jag kan vara väldigt svårt och framför allt blir det lätt svårtolkat vad som är vad. Hur syran ”känns” i munnen måste handla om annat än syran i ensamt majestät och således är det bättre att skippa den tekniska termen ”syra” så länge det inte handlar om surhet/syrlighet. Nu är det visserligen helt ok att prata om hur ”syran” känns precis som tanniner känns (garvsyra) så egentligen har jag inga synpunkter annat än att vi ibland tenderar att använda tekniska termer för sinnliga upplevelser ur kontext (vilket jag inte anklagar dig för, men kände en tendens till i inlägget).

Intressant oavsett och jag är helt med dig att vi kan ha stor nytta av att identifiera både grundsmak och diverse strukturer mer utförligt. :)
Ok, jag tror helt enkelt vi kanske har lite olika utgångspunkter för att prova vin :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du skriver om företrädesvis om "heltäckande struktur" och jag skriver om en del/delar av den.
Upplever att vi kanske har olika ingångar till hur vi provar vin?
Jag kan väl också separera och nyansera upplevelsen av struktur vid behov? Skillnaden är i så fall att vi använder olika tekniska termer möjligen? En upplevelse kan lätt beskrivas som den upplevs. Det finns egentligen inget behov att ge upplevelsen ett tekniskt ursprung över huvud taget (ännu mindre om det finns osäkerhet kring termen) för att ha samma ingångsläge att prova vin. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Syra har ju fler dimensioner än hög/låg. Riesling och Chenin Blanc t.ex har ju båda hög syra, men de känns annorlunda i munnen (Riesling känns på läpparna t.ex). Min blindprovarkompis hittar alltid att Chardonnay har en "grynig" syra.
Den skillnaden måste väl bero på att de flesta chardonnayer produceras med malolaktisk jäsning, medan detta är mycket ovanligt för Riesling? Blandningen vinsyra/äppelsyra (i druvmusten) respektive vinsyra/mjölksyra (efter fullständig malolaktisk jäsning) innebär att det inte bara är mer eller mindre syra i olika viner.

Sedan har jag märkt att en del vinprovare har lite svårt att skilja ut grundsmaken surt från annan som "biter till" i munnen, främst beska men ibland även tanninkänsla.
 

buteljen

Medlem
Den skillnaden måste väl bero på att de flesta chardonnayer produceras med malolaktisk jäsning, medan detta är mycket ovanligt för Riesling? Blandningen vinsyra/äppelsyra (i druvmusten) respektive vinsyra/mjölksyra (efter fullständig malolaktisk jäsning) innebär att det inte bara är mer eller mindre syra i olika viner.

Sedan har jag märkt att en del vinprovare har lite svårt att skilja ut grundsmaken surt från annan som "biter till" i munnen, främst beska men ibland även tanninkänsla.
Så kan det absolut vara! Min poäng var att det är en extra dimension i tillägg till hög/låg
 
Toppen