Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur du själv ombesörjer alkoholskatten vid distansförsäljning.

Vingubben

Medlem
Jag har nu provat på att importera vin från en säljare som inte är registrerad som distansförsäljare och så här går det till.

Ladda ner och fyll i denna blankett och maila sedan den till skatteverket@skatteverket.se

Jag hade varken ordernummer eller fakturanummer, så lämnade dessa fält tomma och det fungerade bra.

Efter några dagar damp det ner en deklarationsblankett. Denna skickade jag in den dagen jag hade fått leveransen och samma dag förde jag över beloppet jag skulle betala till mitt skattekonto. Efter några dagar hade skatteverket dragit alkoholskatten från mitt konto och jag hade därmed fullgjort mina plikter. Med andra ord så gick det riktigt smidigt.

Så en liten sammanfattning.

Det är du själv som ansvarar för att kontrollera om säljaren är registrerad. (Du behöver dock inte kontrollera om säljaren betalar skatt för just din leverans.) Om det inte framgår på säljarens hemsida gör du detta genom att maila eller ringa skatteverket. Observera att det inte räcker med att frågan vem som helst, tex en forumvän, utan frågan måste ställas till skatteverket för att du skall gå fri.

Om säljaren inte är registrerad så gör du som jag gjorde enligt beskrivningen ovan. Jag kan dock tillägga att jag aldrig har hört talas om någon som åkt dit men vill man vara på den säkra sidan så är det detta som gäller och processen funkade oerhört smidigt.
 

Pontus

Medlem
Jag har nu provat på att importera vin från en säljare som inte är registrerad som distansförsäljare och så här går det till.

Ladda ner och fyll i denna blankett och maila sedan den till skatteverket@skatteverket.se

Jag hade varken ordernummer eller fakturanummer, så lämnade dessa fält tomma och det fungerade bra.

Efter några dagar damp det ner en deklarationsblankett. Denna skickade jag in den dagen jag hade fått leveransen och samma dag förde jag över beloppet jag skulle betala till mitt skattekonto. Efter några dagar hade skatteverket dragit alkoholskatten från mitt konto och jag hade därmed fullgjort mina plikter. Med andra ord så gick det riktigt smidigt.

Så en liten sammanfattning.

Det är du själv som ansvarar för att kontrollera om säljaren är registrerad. (Du behöver dock inte kontrollera om säljaren betalar skatt för just din leverans.) Om det inte framgår på säljarens hemsida gör du detta genom att maila eller ringa skatteverket. Observera att det inte räcker med att frågan vem som helst, tex en forumvän, utan frågan måste ställas till skatteverket för att du skall gå fri.

Om säljaren inte är registrerad så gör du som jag gjorde enligt beskrivningen ovan. Jag kan dock tillägga att jag aldrig har hört talas om någon som åkt dit men vill man vara på den säkra sidan så är det detta som gäller och processen funkade oerhört smidigt.
Har gjort detsamma och jag vet inte om jag tycker det är så särskilt smidigt? Ett ålderdomligt förfarande med mail och vändande snigelpost, samt krav på att göra en separat inbetalning trots att pengar finns på skattekontot känns snarare osmidigt i min bok.

Tycker nog att SKV istället kunde ordnat ett simpelt webbformulär och skippat krav på separat inbetalning.
 
Last edited:
Trådskapare
Vingubben

Vingubben

Medlem
Känns nog som att skatteverket gjort detta för att dom måste, och inte för att leverera en tjänst som dom vill skall användas. Dom ser nog hellre att vi medborgare tar oss till monopolet när vi skall handla alkoholhaltiga drycker. Det finns dock ett annat sätt som är betydligt smidigare.:cool:
 

Sonderlese

Medlem
Jag har nu provat på att importera vin från en säljare som inte är registrerad som distansförsäljare och så här går det till.

Ladda ner och fyll i denna blankett och maila sedan den till skatteverket@skatteverket.se

Jag hade varken ordernummer eller fakturanummer, så lämnade dessa fält tomma och det fungerade bra.

Efter några dagar damp det ner en deklarationsblankett. Denna skickade jag in den dagen jag hade fått leveransen och samma dag förde jag över beloppet jag skulle betala till mitt skattekonto. Efter några dagar hade skatteverket dragit alkoholskatten från mitt konto och jag hade därmed fullgjort mina plikter. Med andra ord så gick det riktigt smidigt.

Så en liten sammanfattning.

Det är du själv som ansvarar för att kontrollera om säljaren är registrerad. (Du behöver dock inte kontrollera om säljaren betalar skatt för just din leverans.) Om det inte framgår på säljarens hemsida gör du detta genom att maila eller ringa skatteverket. Observera att det inte räcker med att frågan vem som helst, tex en forumvän, utan frågan måste ställas till skatteverket för att du skall gå fri.

Om säljaren inte är registrerad så gör du som jag gjorde enligt beskrivningen ovan. Jag kan dock tillägga att jag aldrig har hört talas om någon som åkt dit men vill man vara på den säkra sidan så är det detta som gäller och processen funkade oerhört smidigt.
Dubbelt så så roligt är att sedan skriva till exportlandets skattemyndighet och begära återbetalning av landets punktskatt och moms! För visst vill man inte dubbel beskattas?!?
 
Toppen