Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur gör man resa 2 till Champagne än bättre?

Göran F

Medlem
I juli förra året gjorde jag och min fru vår första resa till Champagne. Inför resan hade jag lagt ner ett jäkla arbete på att hitta "rätt" odlare/producenter för vårt tycke och smak. Som jag så sent som den 1 mars i annan tråd berättade så blev resan magisk. Nu har vi bestämt oss för att göra resa två redan i sommar. Jag trodde inte att en resa skulle bli aktuell på många år än, men slumpen och kärleken till drycken gör det omöjligt att inte resa dit igen. Även den här gången kommer vi att bila ner (dock utan plastlådorna den här gången) och dessutom med en mer stram budget (japp, lovat frun).
Planerat datum är 18-23 juli (på plats i Champagne).

Förra året besökte vi (med lite snabba omdömen);
Billecart-Salmon (mycket bra) - Bonnaire (mycket bra) - Claude Cazals (bra) - Diebolt-Vallois (mycket bra) - Gatinois (nja, nästan inget att sälja och oengagerad provning) - Guy Charlemagne (inte vår smak) - H.Goutorbe (märkligt och lite oengagerat) - Henri Giraud (bortkastad tid) - J.Lassalle (bra tur, men tråkig provning) - Larmandier-Bernier (mycket bra) - Paul Bara (okej) - Paul Dethune (mycket bra visning och provning, men tyvärr lite att sälja) - Philipponnat (mycket bra) - R.H Coutier (trevlig visning, minimal provning) - Vilmart & Cie (mycket bra)

I år funderar vi på;
René Geoffroy (Ay) - Dauby Mére & Fille (Ay) - Bernard Tornay (Bouzy) - E.Barnaut (Bouzy) - Francoise Bedel (Crouttes-Sur-Marne) - Pierre Moncuit (Le Mesnil Sur Oger) - Pascal Doquet (Vertus) - Michel Arnould (Verzenay).

Vi pratar fortfarande ingen franska, men det verkar som om de 8 planerade fungerar med engelska och ja, vi kommer att mejla samtliga för att få besöken bekräftade. Men frågan är om det finns ytterligare någon odlare/producent som går att peta in? Vi kommer även i år att vara där från måndag-lördag, dock har jag lovat frun max två provningar per dag :rolleyes:.

Vi har heller inget boende klart för i år.
Förra året valde vi IBIS i Epernay (billigt och lättillgängligt), men trevliga odlare med övernattningsmöjlighet skulle göra både mig och frun överlyckliga, så länge det landar inom ramen för budget. Köper hellre mer flaskor än betalar dyra boenden, om än charm kan vara jäkligt trevligt det med.

Så.... vi tar mer än tacksamt emot synpunkter och förslag än en gång :).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vet inte om du läst det jag skrev om min resa men en lunch på terrassen hos Selosse och att snacka lite skit med Jerome Legras på Legras & Haas förgyller ju alltid resan! :)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Vet inte om du läst det jag skrev om min resa men en lunch på terrassen hos Selosse och att snacka lite skit med Jerome Legras på Legras & Haas förgyller ju alltid resan! :)
Jodå, både en och två gånger :)
Legras & Haas fanns med även förra året, så kanske dags att peta in dem.
Lunch hos Selosse ska vi boka in.
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Jag tycker att du ska lägga in ett besök på något större hus också, kanske Ruinart? De har visningar i rätt små grupper och fantastiskt vackra kalkstenskällare.

Och jag håller med @Emanuel om att du borde besöka Selosse hotell och/eller restaurang.
Är Ruinart bäst av de stora? Vi har funderat på Taittinger, men Ruinart är kanske bättre då.
Och Selosse verkar poppis på mer än ett sätt, så Selosse får det bli på ett eller annat sätt :)
 

chambertin

Medlem
Voirin-Jumel (Cramant) har bra mottagning och är engelskspråkiga (Alice) och har dessutom boende (vet inte om det är billigare/bättre än IBIS men det är ofta fullbokat).
Doyard-Mahé (Vertus) har bra mottagning och är engelskspråkiga.
H.Billiot (Ambonnay) också bra mottagning och är engelskspråkiga (Laetitia Billiot).

Personligen så räcker det med att ha sett en eller två källare. 100' flaskor staplade på hög i en kalkstensgrotta..eeeeh ?:confused:
Hellre då en visning i vineriet och lite snack runt odling, skörd, lagring, blending och vinifiering med ngn som kan ämnet.
Prova basviner/reservviner från tank/fat (olika lägen, druvor, ålder på rankor m.m) tycker jag också är rätt kul om det ges tillfälle.
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Voirin-Jumel (Cramant) har bra mottagning och är engelskspråkiga (Alice) och har dessutom boende (vet inte om det är billigare/bättre än IBIS men det är ofta fullbokat).
Doyard-Mahé (Vertus) har bra mottagning och är engelskspråkiga.
H.Billiot (Ambonnay) också bra mottagning och är engelskspråkiga (Laetitia Billiot).

Personligen så räcker det med att ha sett en eller två källare. 100' flaskor staplade på hög i en kalkstensgrotta..eeeeh ?:confused:
Hellre då en visning i vineriet och lite snack runt odling, skörd, lagring, blending och vinifiering med ngn som kan ämnet.
Prova basviner/reservviner från tank/fat (olika lägen, druvor, ålder på rankor m.m) tycker jag också är rätt kul om det ges tillfälle.
Tack för tips! Ska ta med dessa tre och se hur de kan passas in bland övriga.
H.Billiot och Doyard-Mahé har jag hört talas om, men inte provat, Voirin-Jumel är en helt ny bekantskap.

Ja källarna ser ungefär lika ut märkte vi förra året, även om storleken varierar, men den ska ju inte ha betydelse har vi hört ;)
Hur gör man för att få ta del av/prova reservviner/basviner? Krävs det personlig kontakt eller är det bara att fråga? Vi är ju lite försynta av oss och det kanske är en nackdel för att få vara med om det lilla extra :(
 

Elvis

Medlem
Är Ruinart bäst av de stora? Vi har funderat på Taittinger, men Ruinart är kanske bättre då.

Jag tycker att Ruinart är bättre än Taittinger men om ni inte får plats på någon visning hos Ruinart är Taittinger ett bra alternativ. Taittinger har lika imponerande källare.
 

Segol

Medlem
Om ni vill besöka nån av de stora och det inte är ett krav att det ska ske i Reims kan jag rekommendera Pol Roger.
Jag var där för några år sen och fick en väldigt trevlig och personlig guidning. Efter turen fick vi prova oss igenom sortimentet och handla till bra priser, dåvarande årgång av Winston för under 80Euro.
Jag håller dock med @chambertin om att källare är måttligt upphetsande om man sett en eller ett par stycken tidigare
 

chambertin

Medlem
Hur gör man för att få ta del av/prova reservviner/basviner? Krävs det personlig kontakt eller är det bara att fråga? Vi är ju lite försynta av oss och det kanske är en nackdel för att få vara med om det lilla extra :(
Det är nog bara att fråga. Mailar ni innan så ta upp att ni gärna vill ha en visning av detta och prova basviner etc. om möjligt.
Man kan ju inte få ngt värre än ett nej..:)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Om ni vill besöka nån av de stora och det inte är ett krav att det ska ske i Reims kan jag rekommendera Pol Roger.
Jag var där för några år sen och fick en väldigt trevlig och personlig guidning. Efter turen fick vi prova oss igenom sortimentet och handla till bra priser, dåvarande årgång av Winston för under 80Euro.
Jag håller dock med @chambertin om att källare är måttligt upphetsande om man sett en eller ett par stycken tidigare
Platsen är inte avgörande då vi är bilburna. Och Winston under 80 vore inte helt fel. Alla dessa val :)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Jag behöver lyfta den här tråden lite....

Nu bestämde sig ju den gode Bruce Springsteen att besöka Göteborg en tredje gång och jag har ju tyvärr en fanatisk fru när det kommer till just honom. Därför krockar Bruce med vår (host min) planerade champagneresa.

Jag undrar därför om det är svårare att besöka odlare/producenter i mitten av juni istället för som planerat juli?
 
Toppen