Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur länge kan jag spara ett öppnat vin?

Daniel A

Administratör
En flaska går sällan åt här, så vanligtvis häller jag omedelbart över 33 cl till en glasflaska med ordentlig skruvkork, skriver en simpel etikett med namn och datum på, och passerar den till kylens mörkare hörn. I skrivande stund dricker jag en Reuilly* som tydligen stått i kylen sen 29/4. Det har inte hänt någonting med den på en månad+. Fortfarande friskt och fräscht! Visst, Loire-sauvignon blanc har hög syra och kanske motstår oxidation i viss mån, men om ett sådant här "mediumwine" klarar 38 dagar utan märkbar förändring så är det för mig tillräckligt stöd för att de flesta viner klarar av den här behandlingen.

Jag har förvisso inte blindprovat det här på något sätt (men har för avsikt att göra det!), men det känns som ett säkert sätt att "spara" vin upp till ett par månader. Passar mig perfekt. Slipper jag dra mig för att öppna flaskor när jag vet att jag bara är ute efter ett glas eller två. Och så tillkommer ju den tacksamma bonusen att jag lätt glömmer bort de här små glasflaskorna och så helt plötsligt, POW!, hittar jag ett guldkorn en måndagskväll. Livet är bra, och så vidare.
 

Daniel A

Administratör
* efter Reuilly var för övrigt tänkt att vara en fotnot med något den här stilen: "*Det finns alltid ett gäng sauvignon blanc:s hemma. Solklar husdruva i min värld, speciellt på den här delen av halvåret." Men till min förskräckelse upptäcker jag att det inte finns några hemma?! Jag känner mig naken och blottad. :( Kanske måste jag öppna en flaska och trösta mig...
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En flaska går sällan åt här, så vanligtvis häller jag omedelbart över 33 cl till en glasflaska med ordentlig skruvkork, skriver en simpel etikett med namn och datum på, och passerar den till kylens mörkare hörn. I skrivande stund dricker jag en Reuilly* som tydligen stått i kylen sen 29/4. Det har inte hänt någonting med den på en månad+. Fortfarande friskt och fräscht! Visst, Loire-sauvignon blanc har hög syra och kanske motstår oxidation i viss mån, men om ett sådant här "mediumwine" klarar 38 dagar utan märkbar förändring så är det för mig tillräckligt stöd för att de flesta viner klarar av den här behandlingen.

Jag har förvisso inte blindprovat det här på något sätt (men har för avsikt att göra det!), men det känns som ett säkert sätt att "spara" vin upp till ett par månader. Passar mig perfekt. Slipper jag dra mig för att öppna flaskor när jag vet att jag bara är ute efter ett glas eller två. Och så tillkommer ju den tacksamma bonusen att jag lätt glömmer bort de här små glasflaskorna och så helt plötsligt, POW!, hittar jag ett guldkorn en måndagskväll. Livet är bra, och så vidare.
Jag tvivlar inte en sekund på att viner klarar en hel del om man hanterar dem rätt. Själv så slarvar jag väldigt ofta med halvtömda flaskor där jag bara återslutit flaskan med sin kork på diskbänken och alltför ofta är vinet helt förstört redan efter ett par dagar. Jag är dock oerhört känslig för oönskad oxidation. Ofta känner jag inte ens igen vinet efter ett par dagar. :(

Mitt största problem är dock att jag oftast hellre öppnar något nytt än återvänder till mina slattar om jag skall vara helt ärlig. Det där vinet man ännu inte har testat är ju SÅ mycket intressantare än förra veckans. ;)
 

Daniel A

Administratör
Mitt största problem är dock att jag oftast hellre öppnar något nytt än återvänder till mina slattar om jag skall vara helt ärlig. Det där vinet man ännu inte har testat är ju SÅ mycket intressantare än förra veckans. ;)

Alla gånger! Finns ju en anledning till att något stått och skräpat i min kyl i 38 dagar. Det är ju en evighet i vinvärlden. ;)
 

Vino fino

Medlem
Jag äger ingen mikrovågsugn eftersom jag anser att huvudsyftet med dessa tingestar är förkastligt men den har ett oerhört bra användningsområde: sterilisering. Om man kan sterilisera flaskor ordentligt går det utmärkt att ställa tillbaka vinet på halvflaska i källaren, och det håller minst 12 månader. Tricket är att vara snabb och effektiv för att minimera kontakten med syre. Förbered väl, korka upp, häll snabbt över hälften på den steriliserade flaskan, och bums tillbaka till källaren.

(Som en parantes kan ju nämnas de stora Bdx-domänerna och Penfolds som erbjuder omkorkning efter 25 år, och då ingår en liten påfyllnad av vin. Om det duger för Lafite så visst kan man göra en liknande manöver hemma, öppen kork och lite snabb syrekontakt, om man är effektiv och renlig).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
(Som en parantes kan ju nämnas de stora Bdx-domänerna och Penfolds som erbjuder omkorkning efter 25 år, och då ingår en liten påfyllnad av vin. Om det duger för Lafite så visst kan man göra en liknande manöver hemma, öppen kork och lite snabb syrekontakt, om man är effektiv och renlig).
Jag vet inte om det är något jag inbillat mig, men brukar man inte droppa i lite sulfitlösning (d.v.s. svaveljustera) samtidigt med omkorkningen för att kompensera för syreinflödet?
 

Vino fino

Medlem
Jag vet inte om det är något jag inbillat mig, men brukar man inte droppa i lite sulfitlösning (d.v.s. svaveljustera) samtidigt med omkorkningen för att kompensera för syreinflödet?
Det kan säkert stämma. Jag har inte sett hur de preppar vinerna, bara att de fyller på från andra flaskor av samma årgång.

Hemmapularen kanske kan mortla lite tändsticksspetsar och pudra ned i vinet? ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Gammal tråd rörande Penfolds och omkorkning...

Verkar dock helt befängt att få en slatt av en ny årgång tillsatt vid omkorkning tycker jag. Vem vill besudla en äldre årgång med en ny? :confused:

Bättre då att helt enkelt dricka vinet!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag äger ingen mikrovågsugn eftersom jag anser att huvudsyftet med dessa tingestar är förkastligt men den har ett oerhört bra användningsområde: sterilisering. Om man kan sterilisera flaskor ordentligt går det utmärkt att ställa tillbaka vinet på halvflaska i källaren, och det håller minst 12 månader. Tricket är att vara snabb och effektiv för att minimera kontakten med syre. Förbered väl, korka upp, häll snabbt över hälften på den steriliserade flaskan, och bums tillbaka till källaren.

(Som en parantes kan ju nämnas de stora Bdx-domänerna och Penfolds som erbjuder omkorkning efter 25 år, och då ingår en liten påfyllnad av vin. Om det duger för Lafite så visst kan man göra en liknande manöver hemma, öppen kork och lite snabb syrekontakt, om man är effektiv och renlig).
Tycker det verkar rimligt att detta borde funka relativt bra.

Själv har jag även funderat på vad som händer om man fryser ner vinet till -80 grader, vilket rimligtvis borde stanna upp de flesta kemiska processer? Jag vet dock att vinets volym ökar vid infrysning, så att ha tillräckligt med utrymme i den flaska som används är ju såklart nödvändigt, men vad händer med vinet för övrigt?

Tänk vad häftigt det skulle vara att ha möjlighet att testa ett konventionellt lagrat vin mot samma vin som bevarats helt utan mognad för att verkligen kunna jämföra vad som har hänt med vinet.

Jag misstänker dock att detta inte funkar, då man borde hört talas om att göra på det sättet annars. :(
 

Vino fino

Medlem
Tycker det verkar rimligt att detta borde funka relativt bra.

Själv har jag även funderat på vad som händer om man fryser ner vinet till -80 grader, vilket rimligtvis borde stanna upp de flesta kemiska processer? Jag vet dock att vinets volym ökar vid infrysning, så att ha tillräckligt med utrymme i den flaska som används är ju såklart nödvändigt, men vad händer med vinet för övrigt?
Den obehagliga blodpåsen i BiB expanderar ju utan problem så kanske är det dags att lägga några i frysen för långtidslangring? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det var som attan!

Latour säljer, vad jag vet, enbart gamla pavor som har fyllts på med samma årgång. I alla fall om du köper en omkorkad flaska på plats.
Det är säkert riktigt och förmodligen korkar slotten om en större mängd av samma vin. Att man använder en annan årgång gäller nog endast när kunden får sin egen flaska omkorkad.
 

chambertin

Medlem
Själv har jag även funderat på vad som händer om man fryser ner vinet till -80 grader, vilket rimligtvis borde stanna upp de flesta kemiska processer?
Bl.a vinsyra fäller ut i kristallin form vi låga temperaturer och lär inte lösa sig så lätt igen när vinet värms upp.
Har hört/läst någonstans att detta användes för att misnka syran i vinet.
Kemisterna på forumet kanske vet bättre hur det fungerar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Själv har jag även funderat på vad som händer om man fryser ner vinet till -80 grader, vilket rimligtvis borde stanna upp de flesta kemiska processer? Jag vet dock att vinets volym ökar vid infrysning, så att ha tillräckligt med utrymme i den flaska som används är ju såklart nödvändigt, men vad händer med vinet för övrigt?
Öh, volymen ökar med ca 10% när vatten fryser till is, så det finns ingen flaska med normal ullage som kan ta emot detta. Du har tyvärr inte >75 ml att spela med i en normal kork. Eftersom korken normalt är svagare än flaskan så trycks korken ut redan när vinet är partiellt fruset och förslutningen är förstörd.
Vita viner har en hygglig chans att repa sig från en partiell frysning som inte riskerar flaskans förslutning, men det kan vara betydligt värre med röda. Tanniner m.m. faller ut ut när frysning sker, och lär inte gå att åter få i lösning/suspension på något enkelt sätt. D.v.s. du får inte tillbaka det du hade före frysningen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Öh, volymen ökar med ca 10% när vatten fryser till is, så det finns ingen flaska med normal ullage som kan ta emot detta. Du har tyvärr inte >75 ml att spela med i en normal kork. Eftersom korken normalt är svagare än flaskan så trycks korken ut redan när vinet är partiellt fruset och förslutningen är förstörd.
Elementärt, just därför skrev jag ju att förpackningen behöver ha tillräckligt med utrymme för expansionen som oundvikligen sker. ;) I övrigt så har du nog rätt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bl.a vinsyra fäller ut i kristallin form vi låga temperaturer och lär inte lösa sig så lätt igen när vinet värms upp.
Har hört/läst någonstans att detta användes för att misnka syran i vinet.
Är det inte detta som är kylstabilisering?
 
Toppen