Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur många Champagne PC?

Mats Petri

Österlen
Nu ber jag att få mobilisera forumets samlade Champagnekunskap med att lösa följande problem: Hur många Premier Cru-byar finns det i Champagne?
  • Richard Juhlin förtecknar 43 st i sin Champagneguiden, s. 38
  • I Jancis Robinson's "The Oxford Companion to Wine" anges 39 st
  • I Munskänkarnas Vinbok, s. 94, (Hiort af Ornäs) anges 41 st.
Skulle vara intressant med konsensus i denna viktiga fråga :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har lagt märke till att det finns en skillnad när jag har surfat runt och letat information om de olika byarna till mina profiler över champagnebyar på min blogg. När nu frågan dyker upp är det väl lika bra att gå till botten med den. Svaret, precis som på många andra viktiga frågor, är 42. Listan finns nedan, och den har jag tagit från aktuell version av appellationsbestämmelserna där grand cru- och premier cru-status numera definieras, eftersom procentsiffrorna i échelle des crus formellt är avskaffade sedan ett antal år. (Användes för prissättning av druvor, förr gällde byar med 100% = grand cru, 90-99% = premier cru, och 80-89% = "autre cru" - under många decennier var 80% den lägsta siffran.) Siffran 42 finns också i senaste utgåvan av Tom Stevensons & Essi Avelans World Encyclopedia of Champagne & sparking wine.

Varför finns det då olika siffror i olika källor? En förklaring kan nog vara att det har genomförts vissa ändringar under de senaste decennierna:
- Två till byar i nordvästra delen av Montagne de Reims lyftes upp till premier cru-status under slutet av échelle des crus existens, genom att de höjdes från 89% till 90%. Dessa är Vrigny och Coulommes-la-Montagne. Går man längre tillbaka (fast då talar vi nog om 20+ år) så har ytterligare förändringar genomförts.
- Under échelle des crus-tiden var några byar grand cru enbart för blå druvor eller gröna druvor, men premier cru för den andra färgen. På slutet gällde detta Chouilly (grand cru för gröna druvor, premier cru för blå) och Tours-sur-Marne (grand cru för blå druvor, premier cru för gröna). Sedan fanns det byar som var premier cru för en färg, och "autre cru" för den andra, men de bör inte ha medfört räkneproblem. Sedan skalan avskaffats så är byarna endera grand cru eller premier cru (eller inget alls), oavsett druvsort. Strax före skalan avskaffades fanns det alltså 44 premier cru-byar, varav 2 även ingick bland de 17 grand cruerna.

När det gäller bubbelfakta i allmänhet skulle jag generellt lita mest på Tom Stevensons bok, eftersom Tom skriver väldigt "faktabaserat" (är lite mer osäker på Essi Avelan, men jag uppfattar att hon mer stått för att uppdatera producentprofilerna) och boken är färsk. För vin generellt brukar Oxford Companion vara mycket tillförlitlig, men nu är det ju några år sedan den kom ut. Finns det delade meningar mellan olika källor, brukar det aldrig finnas några svenska böcker som är att lita på, varken när det gäller Champagne eller vin generellt. Faktakoll verkar helt enkelt inte vara svenska vinskribenters favoritsysselsättning. Fast vem kan klandra dem - det är väl roligare att prova vin, att umgås med grevar, baroner och markiser, att framhålla sin egen förträfflighet och att välja snygga bilder till boken. :)

Premier cru-byarna enligt appellationsbestämmelserna (med min numrering insatt för att vara säker på antalet):
1. Avenay-Val-d'Or, 2. Bergères-lès-Vertus, 3. Bezannes, 4. Billy-le-Grand, 5. Bisseuil, 6. Chamery, 7. Champillon, 8. Chigny-lès-Roses, 9. Coligny (f.d. egen kommun, ingår nu i Val-des-Marais), 10. Cormontreuil, 11. Coulommes-la-Montagne, 12. Cuis, 13. Cumières, 14. Dizy, 15. Ecueil, 16. Etrechy, 17. Grauves, 18. Hautvillers, 19. Jouy-lès-Reims, 20. Ludes, 21. Mareuil-sur-Ay, 22. Les Mesneux, 23. Montbré, 24. Mutigny, 25. Pargny-lès-Reims, 26. Pierry, 27. Rilly-la-Montagne, 28. Sacy, 29. Sermiers, 30. Taissy, 31. Tauxières, 32. Trépail, 33. Trois-Puits, 34. Vaudemanges, 35. Vertus, 36. Villedommange, 37. Villeneuve-Renneville, 38. Villers-Allerand, 39. Villers-aux-Nœuds, 40. Villers-Marmery, 41. Voipreux, 42. Vrigny.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har lagt märke till att det finns en skillnad när jag har surfat runt och letat information om de olika byarna till mina profiler över champagnebyar på min blogg. När nu frågan dyker upp är det väl lika bra att gå till botten med den. Svaret, precis som på många andra viktiga frågor, är 42. Listan finns nedan, och den har jag tagit från aktuell version av appellationsbestämmelserna där grand cru- och premier cru-status numera definieras, eftersom procentsiffrorna i échelle des crus formellt är avskaffade sedan ett antal år. (Användes för prissättning av druvor, förr gällde byar med 100% = grand cru, 90-99% = premier cru, och 80-89% = "autre cru" - under många decennier var 80% den lägsta siffran.) Siffran 42 finns också i senaste utgåvan av Tom Stevensons & Essi Avelans World Encyclopedia of Champagne & sparking wine.

Varför finns det då olika siffror i olika källor? En förklaring kan nog vara att det har genomförts vissa ändringar under de senaste decennierna:
- Två till byar i nordvästra delen av Montagne de Reims lyftes upp till premier cru-status under slutet av échelle des crus existens, genom att de höjdes från 89% till 90%. Dessa är Vrigny och Coulommes-la-Montagne. Går man längre tillbaka (fast då talar vi nog om 20+ år) så har ytterligare förändringar genomförts.
- Under échelle des crus-tiden var några byar grand cru enbart för blå druvor eller gröna druvor, men premier cru för den andra färgen. Detta innebar vissa problem med att räkna. Sedan fanns det byar som var premier cru för en färg, och "autre cru" för den andra, men de bör inte ha medfört räkneproblem. Sedan skalan avskaffats så är byarna endera grand cru eller premier cru (eller inget alls), oavsett druvsort.

När det gäller bubbelfakta i allmänhet skulle jag generellt lita mest på Tom Stevensons bok, eftersom Tom skriver väldigt "faktabaserat" (är lite mer osäker på Essi Avelan, men jag uppfattar att hon mer stått för att uppdatera producentprofilerna) och boken är färsk. För vin generellt brukar Oxford Companion vara mycket tillförlitlig, men nu är det ju några år sedan den kom ut. Finns det delade meningar mellan olika källor, brukar det aldrig finnas några svenska böcker som är att lita på, varken när det gäller Champagne eller vin generellt. Faktakoll verkar helt enkelt inte vara svenska vinskribenters favoritsysselsättning. Fast vem kan klandra dem - det är väl roligare att prova vin, att umgås med grevar och baroner, att framhålla sin egen förträfflighet och att välja snygga bilder till boken. :)

Premier cru-byarna enligt appellationsbestämmelserna (med min numrering insatt för att vara säker på antalet):
1. Avenay-Val-d'Or, 2. Bergères-lès-Vertus, 3. Bezannes, 4. Billy-le-Grand, 5. Bisseuil, 6. Chamery, 7. Champillon, 8. Chigny-lès-Roses, 9. Coligny (f.d. egen kommun, ingår nu i Val-des-Marais), 10. Cormontreuil, 11. Coulommes-la-Montagne, 12. Cuis, 13. Cumières, 14. Dizy, 15. Ecueil, 16. Etrechy, 17. Grauves, 18. Hautvillers, 19. Jouy-lès-Reims, 20. Ludes, 21. Mareuil-sur-Ay, 22. Les Mesneux, 23. Montbré, 24. Mutigny, 25. Pargny-lès-Reims, 26. Pierry, 27. Rilly-la-Montagne, 28. Sacy, 29. Sermiers, 30. Taissy, 31. Tauxières, 32. Trépail, 33. Trois-Puits, 34. Vaudemanges, 35. Vertus, 36. Villedommange, 37. Villeneuve-Renneville, 38. Villers-Allerand, 39. Villers-aux-Nœuds, 40. Villers-Marmery, 41. Voipreux, 42. Vrigny.
Ja, tänk att även antalet GC/PC i Champagne stämmer överens med svaret på meningen med allting, dvs 42. :eek: Douglas Adams måste ha ett stort flin på sina läppar där i himlen samtidigt som han sippar Krug direkt från aldrig sinande fontäner av bubbel. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Richard Juhlin förtecknar 43 st i sin Champagneguiden, s. 38
Så här är det med Juhlins antal. I Champagne Guide från 2008 och En doft av champagne från 2013 finns precis samma förteckning, men ingen summering av antal finns utskriven.
Antalet premier cru-byar som finns med i Juhlin-tabellen är faktiskt 40 rensat för dubletter och inte 43 - se där en totalsiffra till utöver 39, 41, 42 (som är rätt) och 44 (som var rätt närmast innan 42 var rätt)! De tre byarna Bergères-lès-Vertus, Cuis och Grauves finns nämligen med två gånger, eftersom de en gång i tiden hade olika siffror för blå och gröna druvor, men ändå på premier cru-nivå för båda färgerna (90% resp. 95%).
Eftersom Juhlins tabell utgår från att échelle des crus finns kvar och att Chouilly och Tours-sur-Marne är både grand cru och premier cru borde det funnits med 44 premier cru-byar efter rensning från dubletter. De fyra byar som saknas är: Cormontreuil, Coulommes-la-Montagne, Sermiers och Vrigny. Alla fyra ligger på nord- eller nordvästsidan av Montagne de Reims. Nog har vi länge anat att Juhlin är lite för mycket blanc de blanc/Côte des Blancs-fantast och inte ger Pinot-trakterna den uppmärksamhet de förtjänar? ;)
Ser man på, när jag skrev mig egen byprofil för Sermiers missade jag att byn var premier cru, utan hittade bara infon att den var "autre cru" med 89%. Då får jag ta och uppdatera det. Gissningsvis befordrades den från 89% till 90% samtidigt som Coulommes-la-Montagne och Vrigny, i slutet av 90- eller början av 2000-talet - har gått bet på att hitta ett exakt årtal. Så min lista är att Juhlins lista har upprättats före det årtalet, då rätt siffra var 41, och sedan bara hängt med i nya upplagor av hans bok. Att han har utelämnat Cormontreuil (skillnaden mellan 40 och 41) måste däremot vara ett slarvfel, för byn hade 94% på skalan, och den siffran kan byn knappast ha lyfts upp till i modern tid när de övriga "nybefordrade" ligger på 90%.

Några till siffror från böcker:
- Britt och Per Karlsson,Vinlandet Frankrike - trend och tradition (2014): 44
- Kåre Halldén, Följ med till Champagne - din inspiration till resan (2009): 44
- Michael Edwards, The Finest Wines of Champagne - A Guide to the Best Cuvées, Houses, and Growers (2009): 43
 

MartinE

Medlem
Jag har lagt märke till att det finns en skillnad när jag har surfat runt och letat information om de olika byarna till mina profiler över champagnebyar på min blogg. När nu frågan dyker upp är det väl lika bra att gå till botten med den. Svaret, precis som på många andra viktiga frågor, är 42. Listan finns nedan, och den har jag tagit från aktuell version av appellationsbestämmelserna där grand cru- och premier cru-status numera definieras, eftersom procentsiffrorna i échelle des crus formellt är avskaffade sedan ett antal år. (Användes för prissättning av druvor, förr gällde byar med 100% = grand cru, 90-99% = premier cru, och 80-89% = "autre cru" - under många decennier var 80% den lägsta siffran.) Siffran 42 finns också i senaste utgåvan av Tom Stevensons & Essi Avelans World Encyclopedia of Champagne & sparking wine.
Lysande genomgång!

Går man längre tillbaka (fast då talar vi nog om 20+ år) så har ytterligare förändringar genomförts.
Största förändringen var väl 1985 då Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Oiry, Verzy och Chouilly upphöjdes till Grand Cru!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Största förändringen var väl 1985 då Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Oiry, Verzy och Chouilly upphöjdes till Grand Cru!
Jasså var alla samtidigt?! Att Chouilly lyftes upp har jag hört synpunkter på, men jag var inte medveten om att det var så nyligen som Le Mesnil-sur-Oger blev GC! Det har varit svårt att hitta vettiga källor för förändringar av échelle des crus längre tillbaka i tiden, för nästan inga återgivningar av skalan anger vilket år siffrorna är från.
 

MartinE

Medlem
Jasså var alla samtidigt?! Att Chouilly lyftes upp har jag hört synpunkter på, men jag var inte medveten om att det var så nyligen som Le Mesnil-sur-Oger blev GC! Det har varit svårt att hitta vettiga källor för förändringar av échelle des crus längre tillbaka i tiden, för nästan inga återgivningar av skalan anger vilket år siffrorna är från.
Det har jag läst i så många olika sammanhang att jag utgått från att det är sant. Bl a Wikipedias artikel Classification of Champagne vineyards hävdar det och anger Tom Stevenson som källa!

http://en.wikipedia.org/wiki/Classification_of_Champagne_vineyards

Det jag förgäves letat efter är vilka siffror respektive by hade innan de uppgraderades till 100.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det har jag läst i så många olika sammanhang att jag utgått från att det är sant. Bl a Wikipedias artikel Classification of Champagne vineyards hävdar det och anger Tom Stevenson som källa!

http://en.wikipedia.org/wiki/Classification_of_Champagne_vineyards
Aha, från Tom S. The Sotheby's Wine Encyclopedia, då stämmer det garanterat. (Och den Wikipedia-användare som ursprungligen skrivit artikeln är pålitlig, så man kan vara rätt säker på att hon citerar rätt från källorna.) Uppgiften står också i min reviderade 4:e upplaga från 2007.
Det är fortfarande fascinerande att Le Mesnil-sur-Oger, som de flesta "chardonnaytrynen" betraktar som den bästa champagnebyn av dem alla, bara var premier cru för 30 år sedan! Det måste vara en avspegling av att Chardonnay ökat i popularitet i Champagne att det då bara fanns . Tydligen är druvpriserna högst för Chardonnay trots att Pinot Noir är svårast att odla.
 

MartinE

Medlem
Aha, från Tom S. The Sotheby's Wine Encyclopedia, då stämmer det garanterat. (Och den Wikipedia-användare som ursprungligen skrivit artikeln är pålitlig, så man kan vara rätt säker på att hon citerar rätt från källorna.) Uppgiften står också i min reviderade 4:e upplaga från 2007.
Skönt att höra! :)

Det är fortfarande fascinerande att Le Mesnil-sur-Oger, som de flesta "chardonnaytrynen" betraktar som den bästa champagnebyn av dem alla, bara var premier cru för 30 år sedan!
Onekligen!
 

Elvis

Medlem
Det är fortfarande fascinerande att Le Mesnil-sur-Oger, som de flesta "chardonnaytrynen" betraktar som den bästa champagnebyn av dem alla, bara var premier cru för 30 år sedan! Det måste vara en avspegling av att Chardonnay ökat i popularitet i Champagne att det då bara fanns . Tydligen är druvpriserna högst för Chardonnay trots att Pinot Noir är svårast att odla.

Enligt Juhlins 4000 Champagnes ansågs Mesnil-sur-Oger vara den främsta byn i Champagne långt före 1985. Vilket Salons storhet samt Krugs beslut att börja producera Clos du Mesnil på 70-talet torde vara bevis på.
 
Aha, från Tom S. The Sotheby's Wine Encyclopedia, då stämmer det garanterat. (Och den Wikipedia-användare som ursprungligen skrivit artikeln är pålitlig, så man kan vara rätt säker på att hon citerar rätt från källorna.) Uppgiften står också i min reviderade 4:e upplaga från 2007.
Det är fortfarande fascinerande att Le Mesnil-sur-Oger, som de flesta "chardonnaytrynen" betraktar som den bästa champagnebyn av dem alla, bara var premier cru för 30 år sedan! Det måste vara en avspegling av att Chardonnay ökat i popularitet i Champagne att det då bara fanns . Tydligen är druvpriserna högst för Chardonnay trots att Pinot Noir är svårast att odla.

Det är också intressant att en by som Mareuil-sur-Aÿ är Premier Cru om man tittar på listan över vilka byar som är Grand Cru.
 

MartinE

Medlem
Enligt Juhlins 4000 Champagnes ansågs Mesnil-sur-Oger vara den främsta byn i Champagne långt före 1985. Vilket Salons storhet samt Krugs beslut att börja producera Clos du Mesnil på 70-talet torde vara bevis på.
Här kan man i o f s diskutera vad som är orsak och vad som är verkan!
 
Toppen