Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur mycket brukar ni köpa vin för?

Jag brukar köpa viner för...


  • Total voters
    35

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Då var det dags för mig att försöka få en liten uppfattning om hur mycket pengar ni lägger per flaska vin.
Jag kan inte så mycket om vin, men jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om och jag försöker att lära mig!
Hoppas att det inte blir allt för svårt med de olika svarsalternativen. Jag förstår också att det kan vara svårt att generalisera, men gör gärna ett försök eller skriv en kommentar!

Jag har börjat betygsätta de viner jag köper och föra statistik över hur jag har upplevt dem. Det går sakta men säkert framåt då jag "bara" hinner prova 1-2 flaskor per vecka. Det som ligger högst upp på min lista är; Penfolds Thomas Hyland (6301 på systembolaget).

Än så länge har jag köpt viner i prisklassen 79-149:-.
Är det stor skillnad på hur vinet smakar beroende på vilken prisklass man pratar om?
Jag skulle vilja köpa ett vin runt 250:- bara för att se om det blir stor skillnad mot det som jag dricker just nu.

Tacksam för svar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag röstade på alternativ 201-300kr då det är här jag tycker att man får högst kvalitet i förhållande till pris rent generellt. Går dock ofta över denna summa om det är något speciellt visserligen (vin med starka varumärken brukar kosta mer exempelvis, typ Bordeaux, Bourgogne och Champagne) och även under vid särskilda omständigheter och beroende på vintyp. Sherry är många gånger snorbilligt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har en väldigt spridning, majoriteten av det jag köper för att drickas omgående ligger runt 150kr och det jag köper till källaren brukar börja på ca 250kr.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej!

Då var det dags för mig att försöka få en liten uppfattning om hur mycket pengar ni lägger per flaska vin.
Jag kan inte så mycket om vin, men jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om och jag försöker att lära mig!
Hoppas att det inte blir allt för svårt med de olika svarsalternativen. Jag förstår också att det kan vara svårt att generalisera, men gör gärna ett försök eller skriv en kommentar!

Jag har börjat betygsätta de viner jag köper och föra statistik över hur jag har upplevt dem. Det går sakta men säkert framåt då jag "bara" hinner prova 1-2 flaskor per vecka. Det som ligger högst upp på min lista är; Penfolds Thomas Hyland (6301 på systembolaget).

Än så länge har jag köpt viner i prisklassen 79-149:-.
Är det stor skillnad på hur vinet smakar beroende på vilken prisklass man pratar om?
Jag skulle vilja köpa ett vin runt 250:- bara för att se om det blir stor skillnad mot det som jag dricker just nu.

Tacksam för svar!
Hur upplevde du skillnaden på vinet för 79 jmfr med det för 149?
 

Vino fino

Medlem
Någon klok vinmakare har sagt att om du vill kunna peka ut en ungefärlig plats för var vinet du dricker faktiskt har odlats så måste du betala runt 150 svenska kronor för en pava. Det är väl där det börjar hända saker också.

Som @Matlen är inne på så tycker jag också att det är någonstans mellan 200-300 som man hittar de flesta verkliga fynden. Mera etablerade viner "smakar och kostar". Sen finns det förstås ständiga fynd som exempelvis Sherry, Sauternes, Portvin mfl vars efterfrågan inte står i paritet till deras inneboende kvalitet.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Svåra alternativ att rösta på tycker jag.. Ser jag i mängd så köper jag nog flest flaskor i intervallet 150-200kr. Emellanåt dyrare, men då är det i regel Champagner och Port. Men, för tillfället handlar jag mest "dricka på stört"-viner och i princip mycket lite för lagring pga platsbrist. Snart landar nya vinskåpet på plats och det blir troligen lite mer inköp även för senare konsumtion och då blir det nog en blandning av 150-200kr och <300kr att lägga på hyllan.
Pris är inte alltid allt, man kan få hyfsat bra viner för dryga hundringen (ofta lättare via nätet tycker jag), men under 100kr köper jag i stort sett aldrig. Matlagsningsvin möjligen...
 

sunqan

Vinös
Som så många andra har jag två syften med vinandet :) det jag köper som "bulkvin" brukar ligga runt 150:- (bulkvin eller vardagsvin =vin i lite större mängd - typ en låda, för slödrickande... ) brukar vara 1 riesling, en soave och ett par chardonnay.
Enligt CT snittar jag på 353:-
 

Livermore

Medlem
Oftast ligger de viner jag köper på +300. De viner jag ibland köper på veckorna för konsumtion samma dag, då jag kanske inte trycker på allt för mycket, drar dock troligen ner medelvärdet till mellan 200-300 kronor.

Många viner i 150 kronorsklassen blir jag besviken på, men det tror jag beror på för dålig efterforskning. För det mesta i alla fall.
 

Michael.S

Medlem
Jag handlar vin på två olika sätt. Det ena är kvalitetsviner som jag läst om eller blivit tipsad om. Viner som jag tänker lagra en längre tid. Då brukar jag köpa 3-4 pavor av samma sort som hamnar i vinskåpet. Då ligger dem prismässigt runt 300-600 med vissa undantag. Av dessa viner provar jag en flaska nu.
Sen köper jag viner i klassen 150-300 som dricks nu. Till mat och umgänge. Jag tycker det finns mycket bra vin i den prisklassen. I billigare kategorier tycker jag det saknas vettiga dofter och alla viner är utan nån vidare längd. Men självklart finns det undantag.
 

kayaker

Cyklist
Jag har en normal lägstagräns på 150:-. Under det brukar köper jag bara viner som jag är säker på att de är bra. De flesta landar nog mellan 200:- och 400:-, men snittet ligger en bit över 300:- så det fick avgöra var min röst hamnade.
 

Rexel

Medlem
Enligt CT
Totalt (sen jag började regga i CT 2011) inköpta 234 kr snitt
2014. 296 kr i snitt, men då är större delen köpt på vingårdar med lägre priser
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hur utläser ni snittinköpspris i CT? källarvördär/antal funkar inte för mig då en del dyrgripar noteras till dagsvärdet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag upplevde att vinet för 149:- var lite trevligare att dricka. Jag tyckte att smakerna blev tydligare och att den vart lite längre i eftersmaken.
Blir det stor skillnad från även 149:- och uppåt?


Vad är CT?
CT står för Cellartracker vilket är en internetsida för smaknoteringar, vinkällarhantering och betygsättning (www.cellartracker.com).

Jag tycker det är stor skillnad generellt mellan ett vin för 150kr och 300 och uppåt. Vanligtvis är det avsevärt mer koncentration och komplexitet, men ofta även mer syra och tannin. Ofta är dessa viner ganska svårdruckna som unga, vilket innebär att de kan kräva en del lagring innan de bör drickas. Det finns dock undantag för allt, så även med vin! :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vanligtvis är det avsevärt mer koncentration och komplexitet, men ofta även mer syra och tannin. Ofta är dessa viner ganska svårdruckna som unga, vilket innebär att de kan kräva en del lagring innan de bör drickas. Det finns dock undantag för allt, så även med vin! :)

Har du något bra "nybörjartips" på hur man vet om ett vin är redo att konsumeras omgående eller om det bör lagras för att komma till sin rätt?
 

Elvis

Medlem
Har du något bra "nybörjartips" på hur man vet om ett vin är redo att konsumeras omgående eller om det bör lagras för att komma till sin rätt?

Du kan läsa recensioner på Cellartracker för att få en uppfattning om vad andra tycker, men det bästa är att prova sig fram själv och hitta sin egen smak.

Ett bra nybörjartips för att även unga viner ska komma bättre till sin rätt är att ge dem några timmar i karaff före servering.
 
Toppen