Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur öppnar du ditt Nyårsbubbel?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oavsett du dricker Nyårsbubblor för att "man måste" eller om du nu har andra bevekelsegrunder, så måste ju dessa flaskor öppnas. Numer så kommer bubbelvinerna i två huvudkategorier: dem med smarta, lättöppnade kapsyler och dem med potentiellt korkskadande korkar. Oavsett förslutning är ingendera någonting för korkskruven.

Stålgrimmor.
Relativt lättöppnade för alla utan handikapp eller reumatism, är de som liksom najats fast. Man bara vrider loss dem och kan sedan göra små konstverk av dem. Dockskåpsstolar är vanligt.
Svåröppnade för alla utan specialredskap är bygelförslutande grimmor. Någon som har något magiskt enkelt knep för dessa?

Korken kan öppnas på många olika sätt, bla:
Sportigt: skaka flaskan som f-n, öppna och låt det spruta!
Hipstersättet: Sätt tummarna under korkhuvudet, skaka lätt, sikta mot Renoir eller svärmor och TRYCK till!
Standard: Tag ett stadigt tag över korken, rotera flaskan motsols (?) och just som korken skall bära till, ändrar du vinkeln på den så att övertrycket får finfisa ut ur flaskan.
Show: sabrering.
Nymanligt: Sniper rifle.

Hur gör du?
Vad finns det för tips från coachen?
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Oavsett du dricker Nyårsbubblor för att "man måste" eller om du nu har andra bevekelsegrunder, så måste ju dessa flaskor öppnas. Numer så kommer bubbelvinerna i två huvudkategorier: dem med smarta, lättöppnade kapsyler och dem med potentiellt korkskadande korkar. Oavsett förslutning är ingendera någonting för korkskruven.

Stålgrimmor.
Relativt lättöppnade för alla utan handikapp eller reumatism, är de som liksom najats fast. Man bara vrider loss dem och kan sedan göra små konstverk av dem. Dockskåpsstolar är vanligt.
Svåröppnade för alla utan specialredskap är bygelförslutande grimmor. Någon som har något magiskt enkelt knep för dessa?

Korken kan öppnas på många olika sätt, bla:
Sportigt: skaka flaskan som f-n, öppna och låt det spruta!
Hipstersättet: Sätt tummarna under korkhuvudet, skaka lätt, sikta mot Renoir eller svärmor och TRYCK till!
Standard: Tag ett stadigt tag över korken, rotera flaskan motsols (?) och just som korken skall bära till, ändrar du vinkeln på den så att övertrycket får finfisa ut ur flaskan.
Show: sabrering.
Nymanligt: Sniper rifle.

Hur gör du?
Vad finns det för tips från coachen?
Personligen så brukar jag köra sniperrifle såklart. men med risk att vara lite skakig på nyår så blir det nog klassiska fågelfisen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ännu inte stött på en Champagne med kapsylförslutning, men det låter ju behändigt!

För min del blir det nog sabrering av lite fulbubbel. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det ngn bland de skickliga Bubbelfolket som har tips på hur man på ett diskret, elegant och säkert sätt hanterar en stålbygel?
Att grejja på med en tång eller med ett lite extra manligt multiverktyg blir alltid våldsamt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Själv så njuter jag hellre av innehållet än att tycka det mest spännande med bubbel är att panga dem när man öppnar...
men vad vet jag Cava är ju tydligen väldigt Prisvärt
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu inte stött på en Champagne med kapsylförslutning, men det låter ju behändigt!
:)
Här finns en som också är utsökt för reumatiker:
Praktiskt, rent, enkelt och utan skavsår.
Innebär dock att man inte längre kan göra dockhusstolar av byglarna, men, det går ju alltid köpa najtråd separat :)
 

Sörplarn

Medlem
Här finns en som också är utsökt för reumatiker:
Praktiskt, rent, enkelt och utan skavsår.
Innebär dock att man inte längre kan göra dockhusstolar av byglarna, men, det går ju alltid köpa najtråd separat :)

Nej, detta var det hemska inom "skräckfilm" jag har sätt, snubben snackar för mycket teknik och alldeles för lite känsla, bubbel skall vara inbrottsäkert (gärna sitta fast ordentligt vid lagring) och ge en lite spänning i hela kroppen vid uppkorkning innan man njuter av innehållet, kalla mig gammeldags, men teknik skall inte förstöra upplevelser!

Räcker redan att man ser dessa hemska PET-flaskor, usch.

Drar en uggla, föredrar hellre att spilla ut (Parkinsons), än att glömma var jag ställt den (Alzheimer).
 

Elvis

Medlem
Alltså, det där med att använda ett 12,7 mm prickskyttegevär för att öppna flaskor... Man måste ju bara utbrista "God bless America!" men samtidigt vara lite glad över att Atlanten ligger där den ligger.

Jag säger bara God Bless America! ;)

Lite kul att han ägnar en halv minut åt att varna för att köra onykter, sedan handlar resten av filmen om att skjuta sönder flaskor med gevär. Man ska nog inte skjuta gevär onykter heller...
 
Toppen